Hasanaga ikindiju klanja,
siv mu soko na serdžadu
pada.
Nema kada ni selama dati,
već on pita sivoga sokola:
„Siv' sokole, sivo perje tvoje,
„Siv' sokole, sivo perje tvoje,
jesi l' skoro pod Ložnicom
bio?
Je li zdravo pod Ložnicom
vojska?“
„Svi su zdravo, dva su
poginula!“
Kad to čuo aga Hasanaga
od žalosti na serdžadu
pade;
kako pade, s dušom se rastade!
Ostavili smo iza sebe sela iznad Kijeva. I
Kijevo, i Trnovo. Krećemo se u pravcu Grepka, počinju se kolonom pružati
prijedlozi da ipak svratimo, kada nam već otud ne bi suđeno. Mnogi su već bili,
u pratnji zbjegova, neki i kao dio njih, ali svi uglavnom noću i bez vremena da
ga bolje upoznaju, tek smo nešto glasniji mi kojima bi ovo bilo prvi put.
Toliko smo, preko radija, slušali o Grepku.
Doživljavali smo ga kao naš Bastion. Tu je najviše Fočaka, a i lakše im je nego
nama. Igmanu su bliži, a ne moraju ni preko Bistrice. Istina, ni naš put nije
trebao biti ovako dug. Za pet dana možemo do Igmana i nazad, računajući i dan
potreban za preuzimanje pušaka. Da nas nije pratilo to što jeste...
Ovako, trebalo nam je petnaestak dana. Zato nam
se ni sada ne bi trebalo previše žuriti. Dan, manje-više.
Naravno da svi želimo još noćas biti s druge
strane Bistrice, ali bi nam i jedan malo duži odmor na Grepku dobrodošao. Možda
i neophodan, već smo dugo na nogama. A usput bi, mi Trošnjani, ne samo
posjetili taj bastion hrabrosti, već se i prisjetili nedavnog događaja, posebno
za nas značajnog. Poslije jedne od pobjeda nad četnicima, u kojoj se malo i
pretjeralo, a kada se nakon svega nije mogla prihvatiti razmjena na koju su
četnici bili spremni, nadmudrili smo ih na drugi način i izvukli najviše što
smo mogli. Slučajno ili namjerno, vojvoda i još jedan četnik su zapaljeni,
pretvoreni u ono za šta četnici sigurno ne bi dali sve, ili bar većinu naših
zarobljenih civila. Naša Komanda je uspjela zadržati četiri od šest žena koje
su dolazile pregovarati oko razmjene. Pritom im je pucano iznad glava, da bi,
kad je već postalo jasno da i četnici odustaju, ponajprije jer su ostale žene
isto sumnjale i više nisu smjele dolaziti, radijem javljeno kako su im tijela
pronađena...
O ovome sam razmišljao na prvoj kraćoj pauzi na
koju sam i sam stigao, na mjestu odakle nam se polako peti naviše. Razmišljao,
znači da se već osjećam bolje!
To što smo samo uzeli daha, potvrđuje
pretpostavku da još niko ne razmišlja o drugoj mogućnosti, sem da nastavimo
utrku s vremenom, i još noćas potpuno zaboravimo Bjelašnicu i Igman, Taiba
Bekana i Munju, ljude koji su nama trgovali, zbog kojih smo se onako i
iskrali.
Ja ne bih bio protiv ni da noćimo na Grepku. Fino
bi se odmorili, a onda čili brzo preko rijeke, više se ne bi ni zaustavljali.
Ali o tome neću naglas razmišljati, niko ne zna kad je prijelaz sigurniji. Šta
ako su, recimo, sutra večer četnici planirali blokirati gaz...
Biće kako je suđeno, Božja je volja odlučujuća.
Neću više o ovome ni u sebi da razmišljam.
Zato, rado prihvatam malo promuhabetiti s Abidom
Hajdarevićem.
-
Zapamti li
Igman? – mada me je njegovo pitanje iznenadilo.
-
Kako misliš?
-
Onako, kako ti
se svidio? Bi li, ponovo, znao sam doći?
-
Ne znam...
Možda, kad bi sutra ponovo išli. Nisam ti ja baš nešto stručan da pamtim puteve
dugo. A, što se ljepote tiče, ono što sam vidio i nije loše. Samo, meni je
Trebova ljepša.
-
Znaš li zašto te
pitam?
-
Je li? – nije
vidio kad sam odmahnuo glavom, pa je ponovio pitanje.
-
Jok! Nije,
valjda, da kontaš kako ćemo ove puške dati drugima, a mi se onda vratiti po
nove!?
-
Ja, Boga mi,
svoje ne dam nikom. Nije, nije to.
-
Nego?
-
Čuo si za starog
hodžu Merdana?
-
Čuo sam. Nisam
ga nikad očima vidio, ali sam čuo da je jedan od učevnijih i priznatijih hodža.
Jedan od najboljih!
-
E, on ti je, tek
kad se zaratilo, klanj'o istihare...
-
Istihare? To
je... kad neko... kad spava i sanja o onom na šta je mislio?
-
Jah... Samo, ne
spava, nego uči... ne sanja... uči nešta iz Kur'ana, neke dove, šta ti ja znam,
uglavnom, uči dok se kao ne onesvijesti. Tad mu pred oči dođu vizije budućnosti.
Samo, to ne možemo ti i ja. Ni svaki hodža to ne može. Može učiti, ali neće
doživjeti te vizije.
-
Dobro. Nego, šta
je to on vidio?
-
Znači, nisi čuo
za to?
-
Nisam.
-
Nisam ni ja –
potvrdi Kemura da je i on slušao Abidovu priču.
-
Šta li je to
stari Merdan isklanj'o – svoju pažnju potvrdi i Alija – to što je on vidio, to
će ti i biti. Dobar je to hodža. Pravi!
-
Ne znam ni ja
sve, i meni su drugi pričali. Uglavnom, on je kazao kako će naš narod upamtiti
dva velika zbjega: jedan pod Zelengorom, drugi pod Igmanom! Još je rekao da
neće puno našeg naroda izginuti. Sa Sutjeske, mislio je na naš kraj. Ali je i
rekao da se Foča neće osloboditi odozgo, od nas, već od Ćehotine. I to, da je
neće osloboditi naša vojska. Zapravo, možda će tako izgledati, možda će se
činiti da je mi oslobađamo, ali će to umjesto nas činiti Božji meleći!?
-
Šta je još kaz'o?
– nakon naše kraće zamišljenosti, Kemura potvrdi svoju nedovitljivost.
-
Šta ja znam... Kažu
da je još nešto pričao, ali sve tako uvijeno, teško ga shvatiti. Eto,
zamislite, kako da tumačimo to, našu vojsku nose meleći, a četnici bježe jer
misle da ih mi gonimo?
-
Šta je rekao, ko
će pobjediti na kraju? – mislio sam da je to najvažnije pitanje na koje
nam treba dati odgovor.
-
Ni to ga nisu
razumjeli. Kao, neće niko. Ili, kao da ćemo mi, ali da to neće tako
izgledati.
-
Neko mora pobijediti
– opet se Kemura napravi pametan – da ja sad znam da nećemo mi, ja bih se odmah
ubio. Da se ne patim. Koji ću kurac živiti, ako će Srbin mnome vladati! Ko ga
kad vidi, slobodno nek mu kaže: Mi ćemo pobjediti! Da sam ja tako reko! Ne mere
drukčije biti. Ako bude, onda Boga nema...
-
Nemoj tako –
ponovo se ja ubacujem – Mada ni meni to nije najjasnije. Ipak, do sad je nešta
već pogodio. Te zbjegove! Gdje smo se svi iskupili - na Zelengori! Gdje smo se,
evo, prebacili - na Igman! Zatim, i to bi moglo biti, da nas neće puno
izginuti. Stvarno, vojske nije puno. Nije ni civila. U našem kraju, je li.
Najviše smo mi, još poneko selo - tu i tamo. Onda, i to s Ćehotinom, što ne bi
moglo biti!? Već smo na Vučevu, pa mi to i dođe logično, tako sam i ja kont'o,
kad zajedno krenemo, da mi zauzmemo do Broda, Jelečaci Miljevinu, Grepčani
Jabuku i Ustikolinu, pa Vučevcima taman ostane Foča.
-
Polahko – Abid
me prekinu – rekao je da je nećemo mi osloboditi! On i Vučevce smatra našima, i
uopšte našu vojsku. Nije to ni važno, nek je oslobodimo pa kako bilo, mene više
brinu ovi zbjegovi. Koliko sam razumio, kad je o zbjegovima pričao, ne bi
trebali biti ovako blizu. Zato i mislim da ovaj nije računao, zato sam i pitao
je si li upamtio put! Nešto ja kontam da i mi ne budemo u tom drugom zbjegu!? Valjaće
nam opet na Igman! Dalje će biti lahko, meleći će nas nositi!
-
Što onda i
silazismo – htjedoh se malo i našaliti – nije nas niko gonio?
-
Hajdemo se mi
vratiti – Kemura jedva dočeka da prihvati – i čekati meleće!
-
Ne možemo se sad
vraćati – sjetih se kako ovu priču i da iskoristimo – nego da se, barem,
saberemo kako smo dovde došli. Pa da dalje nastavimo još bolje pamtiti put.
Pustio sam Abida i Kemuru da se prisjećaju. Bolje
će im ići, a ja tek pokušavam zapamtiti što više od toga. Ja sam samo završio:
-
Na mostu se
skrene desno, i dalje samo pravo. Ne vidjeh, odande više nikakvih skretanja. Ne
može se zalutati. Od mosta! Do njeg je malo i zakučito, posebno što se i ne
vraćasmo sve putem kojim smo i došli.
Složili su se. A onda smo još jednom sve ponovili
ispočetka. I više bi, ne iz potrebe, više iz želje. Nije nam se razmišljalo,
samo o onom o čemu smo morali. Šuma kroz koju smo se probijali, neumoljivo je
podsjećala na događaj od jučer. Četničke zasjede u ovom području su vrlo
moguće.
Foča