27 Apr 2017

50 Duša je svjedokom

Dunjaluče, golem ti si,
Sarajevo, seir ti si,
Baščaršijo, gani ti si,
a Vratniče, gazi ti si.
                                             2. mart 1994.
Oj Bistriče, strmen ti si,
Ćemalušo, duga ti si,
Latinluče, ravan ti si,
Bezistane, mračan ti si.

Tašlihanu, širok ti si,
lijepa Maro, lijepa ti si;
Dosta si me napojila,
od dušmana zaklonila.




Nagledasmo se Sarajeva. Prođosmo uzduž i poprijeko cijeli slobodni dio.
Vidjeli smo sve što se nije dalo ne vidjeti. Zaklona na mostu Željeznice i sličnih, zgrada poput one Oslobođenja i RTV doma, neoštećene ne samo džamije nego i crkve i sinanoga, razne redove i čekanja, pretrčavanja i iz potrebe i iz navike, pijace s cijenama takvim da se neizbježno zapitaš ko to prodaje a ko može da kupi... Do mjesta ispred kojeg sve drugo postaje nebitno uključujući i nekad ljepoticu Zetru, kao i glavno igralište, a to je pomoćno igralište stadiona Koševo. Tu leži najveća tuga, najljepša i najbolja mladost, i najveći broj heroja - Sarajeva.
Kroz priče upoznasmo neke od njegovih heroja, oživjesmo neka svoja sjećanja. Nije bilo vremena dugo ostati u Švrakinom selu, ali dovoljno bi da i tu osjetimo dobri duh Remzije Hajdarevića Džoa. Sjećah se operacije „Koverat“ i njegovih pogleda s Trebevića, pogleda prema kući i porodici, koje nije ponovo vidio.

Trebević čuva još ne dopričanu priču o Caci, ali kakav god da je njen nastavak on ne smije zasjeniti priče o 77 šehida, među kojima ja znam za brata Edina Barlova. Tu ispod je i priča o Žutoj, velikoj sarajevskoj herojini. Svaki put kada čujem prve taktove Hankine pjesme njoj posvećene moram zaustaviti dah, kako bih je odslušao tiho, s dužnim poštovanjem.
Kobilja glava je pričala svoje priče. O momku koji je gore prvi poginuo, ali i o prvim ranjenicima. Jedan od prvih je naš brat Fehim, datum 31. maja 1992. Poslije, još tri ranjavanja. Ili pet, u jednome od njih je ranjen i dva puta tokom samog izvlačenja.
Sve rane je on prebolio, jednu cijela Kobilja glava neće nikada. Pogibiju svoga junaka, prvog među najboljima, Ejuba Delalića. Htio sam čuti puno o njemu, samo jedno nisam htio pitati. Da li je, i u kome svojstvu s Ramizom Delalićem Ćelom. Ako sam na Jarčedolima razvezivao jezik, tu smatrah to zaista suvišnim.
O Safetu Zajki i Enveru Šehoviću se pričalo svuda. Bilo kuda da prostrijete pogled po Sarajevu činiće vam se da osjećate snagu čulih priča. I da dodate još neku, o Smaji Šikalu, Dini Magodi, ili Ramizu Salčinu. Također, tu su i žive priče o Vikiću, Ademoviću, heroje što ja znah samo sa spotova i pjesama, koje ću odsad još bolje osjećati.
Za Slavišu Šućura čuh priču, drukčiju od svih. Tenkista je, jedan od najboljih, i najodanijih. Ko misli da još ima pravo sumnjati u borce Armije BiH drugih nacionalnosti, treba ovu priču naučiti napamet. Krenula je akcija na kasarnu u Neđarićima, kasarnu u kojoj je vjerovatno bio Slavišin otac. Slaviša nije želio izostati iz te akcije...
Saša Petrović nije imao takvih problema, i otac mu je tu, s nama. Za mene je značajno i to što sam čuo da je živio ulaz do onog u kojem je boravio tetak, u kojem i ja provodim ovih nekoliko dana. Nije isto nekoga poznavati i slušati o njemu, ali ako shvataš i razumiješ te priče onda vremenom stvaraš sliku kao da si ga poznavao. Ovih nekoliko dana nije mnogo, vjerujem da ću još neki put dolaziti, i da ću svaki put prije nego uđem u tetkovu zgradu, pogledom obavezno zahvatiti i ulaz do, i da će moje poznanstvo s pokojnim Sašom, odnosno s njegovim herojstvom rasti.
Tako ću nekako hraniti tu nemogućnost da se lično mogao upoznati svaki bosanski gazija, ali i tražiti bilo šta što će i u mojoj svijesti čuvati neka sjećanja na njih. To može biti taj ulaz, ili budem li nekada gledao naš tenk kako djeluje...
Ni najveći dio umijeća preživljavanja neću stići sam iskusiti. Ne mislim da je malo ono što smo mi prošli, od sela, Trebove i Vučeva, Grepka i Proskoka, Voljevca i Dusine, do viđenog u Visokom, Zenici, Tarčinu, Jablanici, i sada Sarajevu. Svugdje se dalo vidjeti nešto novo, drugo, karakteristično za određeni dio vremena i područja. Na sreću se puno toga propustilo, nažalost dio i doživio.
Nigdje manje vremena ne provedoh a da ne osjetih da sam više propustio. Pregršt ratnih, herojskih priča, koje mi ipak bivaše poznatim, nalik mnogim našim, postajaše priče koje ću zadržavati u svome osjećanju, bez želje, ili prava da ih sam dalje prepričavam, ostavljajući to onima koji ih doživljavaše iznutra. Samo onaj koji iznutra gleda, vidi tačno.
Zato su tu, kao i svugdje, i one druge, manje ratne, odnosno ratno-borbene priče. Ostaće brojne anegdote, pa i vicevi.
Vic koji sam ovdje čuo, a koji jedva čekam pričati drugima je situacija u kojoj su se našli, naravno Mujo i Suljo. Pretrčavali su nekuda, kada ih zaganja snajper. Brzo su zalegli, poslije čega se Mujo ubrzo pridiže. Nešto je tražio po travi. Pogledavši ga, Suljo primijeti kako je od snajpera ostao bez uha. Kaza to Muji, koji odmahnu rukom i dodade „Ma znam... Ali jebeš uho, bila mi je cigara za njim!“.
Ovaj ne tipično sarajevski vic nosi u sebi sliku ovog nekog vremena u kojem su cijene svega debalansirane. Ljudski život je vrijedan koliko ga sama sudbina cijeni, dok su lijepa riječ, lijep gest, ili ta jedna cigareta dosegli neke nadshvatljive visine - za neka druga vremena, koja tek dolaze.
Isto možebiti čeka i brojne anegdote, stvarni događaji kojima se sada divimo, a koji će vremenom početi da se čine glupima. Nije nemoguće, čak i nama samima.
Kako se štedi svaka kap vode, kako se čovjek može okupati samo s litar vode, ili kako se na jednoj vatri da spraviti i doručak i ručak-večera, vatri koja nije nužno od drveta ili uglja. Ovdje se tačno zna šta, i kako najbolje gori. Recimo, koja marka cipela se pokazala „najkaloričnijom“. Zatim, kako je najbolje na košulji napraviti čvor da bi vatra bila što duža. Svi su već bili pravi majstori u tome, kako sav plamen usmjeriti na pravo mjesto. Štedilo se čak i vrijeme, postalo je obično da se manje potrebni, a boljegoreći dijelovi namještaja „spuštaju“ s viših spratova. Ispod samo čekaju oni što će pokupiti već „iscjepana“ drva. Brzo je cio grad ostao bez drveća, čak je i vađenje korijenja pri kraju. Tamo iznad Mihrivoda, poznatih „Sedam šuma“ preimenovano je u „Sedam drveta“. Sarajlije su, tako, skontale kako se iz aviona vidi šta držimo mi a šta četnici. Tamo gdje je sve golo, gdje drveća više nema, to je slobodna teritorija. Još kažu, tako će se i pratiti kako se Sarajevo oslobađa. Negdje na padinama ispod Trebevića, odmah iza boraca koji su se spremali za uzimanje jedne čuke, spremni su čekali drugi, koji ne sudjeluju u akciji i koji su puške odmah zamijenili sjekirama...
Priča o ikaru je nešto što sam razumijevao, ali ne i sasvim shvatao. Mi izvan grada, sretasmo se s mnogim konzervama, sa svih kontinenata, i od ko zna sve kakvih životinja, odnosno biljaka i začina. Pamtiću cijeloga života konzervu kojom smo dočekani na Kremencu s Vučeva, nešto mesa i previše guščje masti, koju i gladan čovjek teško može bez napora pojesti. Zatim, na Trebević iznešene velike konzerve od leblebije, tog kukuruza bez ikakvog okusa. Ili razočarenja u španske nareske, prije svega zbog predrasuda da ono što je špansko mora biti dobro, nareske koji odsustvom ukusa neodoljivo podsjećaše na pijesak. Tu su i odvratne riblje konzerve s Kipra, koje se ipak davaše popraviti prženjem i dodavanjem makar soli. Ili primjer onih bočica s vrgnjem i ko zna čime, koje su nas trebale hraniti daleko u neprijateljskoj pozadini, čiju stvarnu vrijednost tek naknadno slutismo, uistinu čuvajući samo njihov bljutavi okus... Naravno, umjeli smo i hvaliti. Neke mađarske konzerve, te posebno, popularni narezak „slovenac“. U svemu tome ikar je zauzimao mjesto ne na samom vrhu, ali svakako daleko i od dna. Malo sam kinjio na kudače ikara, tvrdnjama da očito nisu dovoljno sretali se s gorim.
Uz dosta tih anegdota i događaja koji su se nesumnjivo desili postoje i neki čija je tačnost upitna. Ne znam da li je baš Caco, ili bilo ko drugi odvodio Nazifa Gljivu, Fadila Toskića i još neke, na liniju da kopaju rovove. Po onome što znam o Caci to liči na njega, međutim ne i ono što znam o Gljivi.
I dok me to manje zanimaše, ne mogoh a sarajevskim herojima ne dodati i imena ljudi poput Igora Ražnatovića, Saše Lošića ili Perice Simonovića. Prvi će mi najdublje ostati u sjećanju zbog te anateme prezimena, kojoj se i jedino mogao oduprijeti bar dvostrukom hrabrošću, a  kojoj Sarajevo ne ostaje dužno. Saša Lošić je otišao iz Sarajeva, ali se o njemu govori sa simpatijama, i zbog oca Dobrote u kojeg se prethodno kao sumnjalo. Davorin Popović je tu, to nikoga nije iznenadilo. Lijepo se govori i o Željku Bebeku, ono malo što je bio ovdje. Zato je Mladen Vojičić Tifa zakletva svih koji su voljeli, ili vole sarajevski rok. Bosnu, pogotovo. Isto važi i za ljude poput Milića Vukašinovića, kod kojih se cijeni i makar to da su ostali, i ostaju u gradu. Za Pericu Simonovića kažu da nije stao samo na tome, da je uz rame ostalim sarajevskim gazijama.
Ima nešto u tim umjetnicima. I ne trebaju biti ljubmorni Bošnjaci koji su tu na to što se o ovakvim Srbima i Hrvatima više govori. Ako će nekada neko biti ljubomoran to su oni koji su otišli iz grada, mnogo više oni koji pucaju po njemu, ali...
Razmišljah često o tome. Slušam o tim nekim pjevačima, o nekima za koje i nisam čuo, i pitam se zašto je sa sportistima malo drukčije. Predrag Pašić je tu, ali mnogi nisu. Čak su i oni koji su se zadesili vani ili kolebljivog, ili pogrešnog raspoloženja. Radmilo Mihajlović je u Bajernu uzeo BiH državljanstvo, još poneki se fudbaler ili košarkaš odaziva na zvanične, ili humanitarne akcije. Možda su šahisti najsvjetliji primjer, svi su ostali, i to je jedina BiH selekcija u kojoj je trenutno više ne-Bošnjaka negoli Bošnjaka. Ali, davno pristah uz one što šah odvajaše od sporta, malo ga više primičući umjetnosti. I sada mi na um pade holandski velemajstor Jan Timan koji je na pitanje zbog čega nosi dužu kosu odgovorio kako je to manir većine umjetnika.
Bile manje brojne, ni te sportske priče nisu bez onih koje ću svakako dijelom oteti od matičnih, sarajevskih. Jedna od njih nosi pečat Želimira Kelija Vidovića. Već sam na radiju čuo za njegovo herojstvo, izvlačenje ranjenika iz Lukavice prema bolnici na Koševu, kroz četničke barikade, kojom prilikom je i ubijen od ruke svojih sunarodnika. Nisu svi Srbi četnici, ali ni četnici ne ubijaju samo ne-Srbe. Nije im smetalo što je pokojni Keli bio Srbin, uz to što je bio i Bosanac, smetalo im je što je bio čovjek.
Desilo se to na početku rata pa je mene zanimalo da li je, i koliko to herojstvo zaboravljeno. Bilo mi je drago znati da nije, i neće. I ko ne navija za Sarajevo, i ko ne prati fudbal, za Kelija je čuo. Novi detalji koje sam čuo jeste da se i deklarisao, i stavio na raspologanje braniocima ako grad bude napadnut, te da nije poslušao naredbu da se ne vraća tada nazad u Lukavicu. Podsjećali su ga da ono što je već činio, i čini, ne garantuje mu sigurnost tamo. Vratio se, jer je vjerovao da tamo može još nešto učiniti, na smirivanju nesmirivih ratničkih tenzija, te možebiti nekim novim sličnim gestom, kao što bi taj s prevoženjem ranjenih. Da je stigao do kuće, vjerovatno bi i učinio. Da je stigao, da mu zlikovci ne uzeše život. Uzeli su mu život, ali nisu dušu. Dušu je dao voljenom gradu, voljenoj zemlji. Nije ostao, jer mu je od života važnija bila duša. Više od verbalnih i fizičkih suprotstavljanja četnicima, i spašavanje ove grupe ranjenika, ostaje sve to što je nosio u duši. Život su mu uzeli, dušu nisu. Priča se da je od četnika traženo da mu se tijelo razmijeni, da ni to zlikovci još nisu pristali učiniti. Ali dok tijelo čeka da bude i ono vraćeno gradu, duša je svjedokom ko je i kakav je Keli čovjek bio.
Razmišljam o Keliju, kompletiram priču o njemu, i pitam se je li neko baš treba poginuti pa da mu se veličina i ljudskost priznaju.
Ne znam zašto, ali upoređujem pojedine priče o poginulima, s nekim o preživjelima. Da li bi, možda, Kelija zadesila sudbina nekih drugih. Da se vratio u Lukavicu, i poslije ne mogao ponovo ovamo, ja vjerujem da četničku krvavu odoru ne bi navukao na se, ali bi možda otišao nekud vani. I, možda, nezasluženo postao zaboravljen.
Otresam glavom, koliko puta sebi moram govoriti da ne trebam razmišljati o nečemu što se desilo kako se desilo, nečemu što se nije moglo drukčije desiti.
Prestajući razmišljati o Keliju pada mi na um Vladimir Srebrov. Čujem, zna se da je ostao nepokolebljiv. Sudbina slična Kelijevoj. Keli ubijen, Srebrov zatočen na Kuli. Zloglasnoj Kuli, iz koje rijetki razmjenjeni svjedoče o najsvirepijem ponašanju prema zarobljenim Bošnjacima i Hrvatima, ali i jednakosvirepom prema Srebrovu, i još nekima poput Srebrova i Kelija. Ta svjedočanstva kazuju kako je malo vjerovatno da će Srebrov doživjeti dan razmjene, kao što je već sasvim sigurno da neće biti pokoleban u svojim patriotskim, ljudskim osjećanjima. Ne znam, opet se vraćam onome što se nije moglo desiti, i pitam se je li ovo znači da je Keliju možda i bolje što je odmah ubijen!?


                         Želimir Vidović Keli   
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...