17 Oct 2019

47 Nismo bili sumnjivi

Nejma hlada bez Moćevca grada.
Eno jada u Džematu gradu.

Đe boluje mlado neženjeno.
Oblaze ga svi redom jarani.
                                                                          
A najpošlje lijepa đevojka.
Donosi mu birane ponude.

Šećer s mora, smokve iz Mostara,
limunova iz Novog Pazara.




Uzeo sam dozvolu za odlazak u Jablanicu, s tim da sam znao gdje mi je najprije otići.
Spremajući se razmišljao sam o događaju od prije dvije godine kada sam nespretno kazao rahmetli Muju Andeliji kako mu nikada neću halaliti nekoliko minuta, koliko je pred rat produžio jednu turnirsku utakmicu kako bismo mi izgubili. Samo nekoliko sati kasnije sam se ujeo za jezik, Mujo je teško ranjen. Nekoliko dana potom je i podlegao ranama.

I prije nekoliko dana nisam uspio kontrolisati brzinu svoga jezika. Stigla je vijest o ranjavanju jednog borca, rečeno mu je samo prezime - Barlov. Moje misli su bile brze, prvo mi je na um pao Ramiz, borac iz naše čete. Nestrpljivo sam tjerao veziste da mi jave ime.
Kada je došla informacija da je na minu nagazio Fadil a ne Ramiz ja sam reagovao kako od sebe ne bih očekivao. Reagovao sam kao komandir, ne kao čovjek. Pogotovo ako se zna da sam Fadila bolje poznavao, bio mnogo prisniji s njim. „Dobro je, ja se bio prepao da je Ramiz“ - rečenica je koju nikako nisam smio izgovoriti.
Bez obzira što sam se u tim trenutcima podsvjesno povezao s jednim događajem iz prvih dana našeg izlaska na ove prostore. Inžinjerci su razminirali uzan pojas, stazu koju su obilježili trakom. Kako je nekoliko dana trajalo ružno vrijeme a obilježenom stazom već prošlo mnogo nogu to je ona bila pretvorena u kaljužu, zbog čega smo se Sead Pezo i ja izdvojili iz kolone i jedini išli po tvrdom, suhom. Tada je Fadil galamio na mene, savjetovao me, na kraju i prijetio da će, ukoliko stanem na minu, on me dokrajčiti jer neće moći gledati kako se patim.

                                 ***
Možda je nakon što je nagazio na minu i sam se sjetio kako je mene korio? Ako i nije ja sam jedva dočekao smjenu, i priliku da u bolnici posjetim svog velikog ahbaba.
Najprije sam posjetio Fadilovog sina Elka, zbog informacija o tome kako je trenutno Fadil, i gdje leži. Drago mi je bilo čuti da je bolje, da mu nije cijelo stopalo amputirano već samo palac i prst do njega, a dogovorili smo i da sljedećeg dana odemo skupa.
Znajući da je Fadil dobro to sam se odvažio smisliti način da mu doturim flašu konjaka, poklonu kojem bi se mogao najviše obradovati. Ako bude pod strogom zabranom znam da ću dobiti izun da tu flašu ja ispijem umjesto njega.
Naravno, najjednostavniji način da alkohol unesem u Suhodol je bio taj da ga prespem u čuturicu, dok ću u kesi nositi neki sok, banane i nešto slatkiša.
Elko je u prodavnici pokazao još veću dovitljivost. Zatražio je od prodavačice da mu četiri limenke piva metne u fišek, koje će pokriti s par narandži, a ostatak kese je kamuflirao sokom i keksom, te drugim fišekom iz kojeg je virila banana.

                               ***
Nismo bili sumnjivi obezbjeđenju Suhodola. Ubrzo smo bili u Fadilovoj sobi, s darovima od kojih su neki izvukli iskreni osmijeh na njegovo lice.
Zahvaljivao je meni, s riječima kako u mene nikada nije ni sumnjao, ali je posebno bio ponosan na Elka. Dok je birao riječi koje će to najbolje pokazati nazvavši ga svojim ponosom, dikom, suncem, potvrdom da su to njegovi geni, iz oka mu je krenula i suza.
S Fadilom u istoj sobi ležao je i Munja Komar, ranjen u ovome posljednjem četničkom jurišu, kojemu je u posjeti bio brat Mirsad. Vidjevši da se i ovaj osmjehuje na viđeni alkohol reagovao je na način da je naš postupak nazvao glupim, neodgovornim, a još gorim je cijenio to što je Fadil prihvatio to, pitanjem je li on normalan, i čuđenjem da se ne može strpiti dok se ne oporavi. Kada je Munja sa strane kreveta izvadio svoju čuturicu, uz riječi kako „ni to još nisu ispili“ Mirsad je zapjenio.
Nije Mirsadu bilo na hatru to što mu se brat nije obradovao onome što mu je on donio, iskreno je vjerovao da je on u pravu i da nikoji ranjenici ne bi nikako smjeli konzumirati alkohol. Ranije rečenom je dodao još nekoliko rečenica kojima je sve nas slovio budalama, dušmanima sebi i svojim prijateljima.
Vidjevši kako se mi smijuljimo odustao je od daljih ubjeđivanja. Nisam ni ja htio više na tu temu, siguran sam da bih razmišljao kao oni, tako sam uvjeren da i oni znaju šta rade. Ne bi trebalo da pretjeruju, svjesni su sigurno svojih rana, znam koliko im znači potegnuti koji gutljaj ali i koliko bi opasno bilo pretjerivati.
Skontah da je ovo prilika da Fadila podsjetim na njegove prijetnje kada ja gazih pored obilježenog područja. Ja sam počeo, on je priču dovršio. Uz osmijeh koji je značio dvoje, relativno se dobro osjeća, i neće mi zamjeriti kad čuje šta mu imam još ispričati.
Nasmijali su se i ostali mojoj reakciji kada sam čuo koji je Barlov stao na minu. No, smijeh će postati još jači pošto se „raspitam“ o Fadilovoj rani.
-       I, jesu li ti odsjekli stopalo? – pitao sam tonom kao da ne znam istinu.
-       Pomakni se s tog mjesta – ne puštajući osmijeh Fadil mi objašnjava – bili su mi samo odsjekli palac, drugi mi prst ko fol bili ostavili. Ne znaju oni ko sam ja, ja ću na tri prsta bolje hodati nego mnogi na pet.
-       Da ti nama prohodaš, budeš li ostao tako tri mjeseca ja dalje neću moći gledati tvoje patnje. Kao što ne bi ni ti moje.
-       Kaka crna tri mjeseca!? Što se mene tiče, ja bih sutra izišo. Ali ovi nazor hoće da me pošalju u Fojnicu. U Reumal.
-       Slušaj "doktore", nemoj se zajebavati. Šta ti fali da odeš malo i odmoriti?
-       Ne fali meni ništa ovdje. Vidi kako ste mi fini, s kakvim darovima me obradovali. A tamo, ko će tamo da mi dođe?
-       Kako ko? Ja ću dolaziti pet godina, samo se ti meni oporavljaj – skupa smo se nasmijali ovim mojim riječima.
-       Došao si, vidio si me – brzo je Fadil smislio reakciju – to što si donio nek stoji, hvala ti, a ti sad hajd polahko. Sluti nekome drugom, a mi se ubrzo vidimo ponovo na Treskavici!

Ovakva priča umirila je i Mirsa. Kao da je i on počinjao shvatati kako oni najbolje znaju šta im jeste, šta nije činiti.

                                  ***
Skupa smo pažjivo saslušali Fadilovu priču o samome ranjavanju. Doduše, Fadil inače nije bio naročito pričljiv, ili je ovaj put u pravu kazavši kako se nema puno ni ispričati.
Znali su da postoji mogućnost da tu negdje je minirano, pažljivo su se i kretali. Ipak, ne može se stalno gledati ni pred noge. Fadil nije imao sreće, i to bi bilo to.
Međutim, i jednostavne priče imaju svoje osobenosti. A u ovoj je zanimljiv sam trenutak eksplozije.
Kako je Fadil i imao sreće, odnosno tek vrhom noge nagazio, dodir s paštetom je prouzrokovao nešto što je ličilo na proklizavanje. Istovremeno čuti eksploziju mozak je uputilo na to da je na minu stao neko drugi.
Svejedno, po inerciji se Fadil tada i bacio na zemlju. Dok je mislima tražio odgovor je li na minu stao ovaj ispred ili iza njega osjetio je blagi bol. Zapravo, više hladnoću na nozi. Samo je pogledom potvrdio da su ove druge slutnje ispravne.
U tom trenutku je i pitan je li dobro, kakvo mu je stanje noge. Pitao ga je Omer Bostandžić, koji je išao iza njega. Tada je Fadil i primijetio kako su tu samo njih dvojica, ovi ispred su produžili. Bili su na rosnom proplanku što je Fadila zbunjivalo u vezi procjene same rane.
Pokušao je pokretati nogu, teško je išlo. Što je smatrao najbitnijim osjećao ju je do stopala, grčeći lice glavom mu je prolazilo šta to i znači. Ostat će poluinvalid, kako smo katkad znali takve ranjenike nazvati. Uz nadu da će mu proteza koju dobije dobro leći. Viđali smo one kod kojih se vremenom jedva i primijeti da imaju protezu. Sve ovo se zove nada, trenutna je istina da najprije treba doći do proteze! A neće biti sasvim jednostavno. Iako bi želio sagovorniku reći kako je dobro morao je biti iskren.
Bolovi su dovoljno jaki da na nogu neće moći, odnosno neće sam moći dalje. Situacija je takva da to znači da ga ovaj drugi mora nositi.
 Fadil i Omer su se brzo sporazumjeli. Druge nije ni bilo, Fadil je morao biti nošen. Na krkače.
Sa smješkom Fadil govori kako se pokušao „skupljati“, da bi kolegi bio što lakši. Njega su bolovi „pružali“ a kolegu njegova težina znojila, zamarala.
Već kod prvog odmaranja nisu samo provjerili stanje improvizovanog previjanja rane. Iskoristili su to da se i našale zajedničkoj muci.
-       Kud ti nisi ranjen – Fadil nije mogao biti neozbiljan ali je pozitivno našaliti se u ovakvim situacijama – ja bih tebe lahko nosio. Ovako se bojim da ti nećeš izdržati.
-       Ne znam šta bih rekao – Omer brzo prihvata šalu – koliko si težak i prođe mi kroz glavu da bi dobro bilo da se možemo zamijeniti.

I dok smo se svi smijali Fadilovom pričanju on iskoristi da priču dovrši. Završetak njegove priče je tu, u Suhodolu.
Operacioni zahvat, kako su doktori nazvali odsijecanje palca noge, izvršen je pod nekom blagom anestezijom. Fadil je brzo došao sebi. I vidio da je odsječen samo palac, prst do njega je ostavljen iako je i dalje visio, onako sasušen od samog ranjavanja. Odmah je doktor pokušavao pojasniti kako ga pokušavaju spasiti ali da nisu sigurni...
-       Sijeci ti to odmah – sada je Fadil bio sasvim ozbiljan – nema od njeg ništa...

Ispričavši i ovo Fadil je dodatno oraspoložio Mirsa Komara. Ali i Elka i mene. A puno je rekao i o sebi samome, koliko je zapravo realan, objektivan. I nadasve hrabar, i jak.
Na kraju, trenutak pozdravljanja iskoristih da ga bocnem još jednom:
-       E sad si sam vidio kakav si. Ti bolan nisi mogao ko čovjek ni nogu izgubiti!

Četvrica nas se glasno smijala, Mirso je mahao rukama, a suhodolska soba je svjedočila pravoj potrvdi da nema ljepše sreće - od one u nesreći.


Suhodol, hirurzi na djelu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...