17 Dec 2020

15 Više se nije moglo

 

Pogledaj me, nevjernice,

pogledaj u moje lice.

A na njemu tanke bore,

pipni čelo - kako gore!

 

Pogle ruke, suho pruće,

slušaj srce umiruće.

Ti si svemu tome kriva,

sahrani me u grob živa.

                        20-23. avgust 1995.

Uzmi kamu i ubij me,

svojom rukom sahrani me.

Sahrani me pored puta,

gdje prolaziš češće puta.

 

Sjećaš li se onog dana,

kad si rekla „Sve do groba!“

Tebe ljubim, drugu neću,

za te živim i umrijeću!

 

 

 

 

Sišli smo s Treskavice. Priča oko doniranog novca još nije zaključena. Što je razlog da je dobar dio nas ostao ovaj put u području Tarčina.

Ja koristim priliku da se konačno nađem s Mustafom. Dževad i Sajo su ušli u neku napuštenu kuću u Budmolićima, i to u dijelu prema Duranovićima, tu su i njega prihvatili.


Moj susret s njim je bio kratak. Ništa novoga nismo imali reći jedan drugome, s obzirom da se on dakako ispričao s ovima a i Dževad je meni na Treskavici već stigao reći najvažnije o Mustafi. Jedino je on potvrdio da neće odavde dok nekako ne izguraju svoj plan oko podjele novca. Napomenuo je i kako se neko krajnje vrijeme koliko mogu ovdje ostati primiče svome kraju.

Znam ga, vjerujem koliko će biti istrajan, pitam se koliko su njih trojica jedinstveni. Balića i Biča ne poznajem, nadam se da su priblićno čvrsti. Jer ako nisu, pa ako je već Mustafa slomljen od Dževada i Saja u vezi neučešća direktnog u ratnim operacijama, imam pravo sumnjati i sada.

                                  

         ***

Sumnje su se pokazale ispravnim. Ali njih ne možemo kriviti. Održan je zajednički sastanak naše proširene Komande s predstavnicima donatora. Našu četu je predstavljao Mirso Rahman. Lično mi je i prepričao cijeli tok događaja. Odnosno, ono što je bilo presudno.

I na ovome sastanku Mustafa i ostali su ponovili priču, svoj zahtjev, odnosno ljudi koji su zajedno s njima prikupili donaciju. Ali je i Komanda ponovo istrajavala, novac koji nam donose potrebniji je u pametnije svrhe od pustog pijančenja. Ovima je nebitno šta ćemo mi učiniti s novcem, hoćemo li ga trošiti pametno ili glupo, pa su tim tonom branili svoje argumente.

Na kraju je presudio posljednji adut. Komanda je ta koja ima pečat, a bez pečata nikakvi spiskovi nemaju punu vrijednost. Uz ove tvrde argumente Komanda je pokazala „dobru volju“ za kompromisom. Tačnije, predložila je da pola novca ide direktno nama, dok bi druga polovina bila upotrijebljena namjenski. Predočila je i predviđene namjene, a to su neki televizori, videorekorderi i takvi slični aparati koji bi nam poboljšali uslove kasarnskog boravka dok bi nabavka kabanica poslužila u svrhu lakšeg podnošenja nadolazećih kišnih jesenjih i snježnih zimskih dana.

Razumijem da su ova trojica popustila ali mi u ružnome sjećanju ostaje Mirsovo priznanje da je i on poput ostalih komandira jedinica podržao prijedlog Komande. Ne prihvatam kao opravdanje da je u diskusiji podržavao trojku a kod glasanja sačekao i vidio da njegovo protivljenje i tako ne bi ništa izmijenilo.

Ne prihvatam, ili prihvatam. Možda u riječima Mirso i nije bio ubjedljiv ali gestikulacije su bile iskrene. Kad dodam kako ga znam kao krajnje iskrenog, mada povučenog i mirnijeg, bit će da sam samo razočaran te trenutno nepovjerljiv. Na kraju, i da je drugačije glasao to bi opet moglo imati dvostruko tumačenje. Nije uporedivo ali se prisjećam glasanja o tome da li se povući s Proskoka ili ne!?

Tako da i nemam o čemu ja sada razmišljati. Nemam, ali ipak inatim sebi. Glavom mi je provejavala želja da se lično usprotivim, da odbijem taj polovični iznos, vjerujem da sa sličnim idejama nisam sam, ali je sada zadržavanje takvog razmišljanja kočila činjenica da je to polovično rješenje nešto na šta su u konačnici pristali i sami donatori. S jednom razlikom, oni možda vjeruju da ćemo dobiti sve te televizore i peći, te neke moderne kabanice.

Za sada ću i odustati. Neka bude da je Mirsova gesta rekla sve, više se nije moglo.

                                  

         ***

Čuo sam neke priče koje se ovuda prepričavaju o samim Budmolićima. Navodno je u tom selu dosta onih koji znaju poturiti sihire, nabajati.

Kako su to priče u koje ja baš i ne vjerujem to sam ih bio potpuno smetnuo s uma. Pri sljedećem susretu nešto me ponovo podsjetilo.

Dževad je momak kojem trebam, moram vjerovati. Mogu ja o sebi misliti da sam pametniji, inteligentniji, trebam biti do kraja iskren i uvijek imati na umu da postoje i druge osobine, koja je od pomoći ovisi o situaciji.

Major je dokazao da je intuicija i najbitnija, no ja jedino mogu truditi se da je razvijam. I nadati se da neću doživjeti da me jednom izda!?

Ono što sigurno izdati neće je baš to što ima Dževad, i još neki, a čime se ja baš i ne mogu pohvaliti. Mudrost. Zapravo smo svi pokatkad mudri ali je ključno što su testovi različiti. A ko je zaista mudar, to se vidi u težim situacijama. Često sam o tome razmišljao, za intuiciju sam siguran da se razvija. Mudrost bi trebalo da se uči. Prisjećajući se raznih situacija sve sam uvjereniji da je Dževad puno bolji učitelj nego ja đak!

Ali se trudim. Ako ništa, ne pokazujem sumnju kada me Dževad suočava s nečim. Nisam se libio priupitati i njega za tok dogovora u Komandi. Mudrost je i ne trošiti riječi, kiseli osmjeh i lagani pokret ruke potvrdili su i Mirsovo objašnjenje kao i suvišnost mog povraćanja na tu temu.

A u slobodnom dijelu naše priče, još su tu bili Sajo, Zumra, Redžo, Mirso i Munja, savršeno sam razumio i migaj, geg koji mi Dževad u jednom trenutku uputi. Jasno sam razumio da mi ima nešto reći što je zanimljivo ali ne i previše bitno, inače bi to rekao pred svima.

Kroz par minuta smo bili u hodniku. Pričao je o kući, smještaju, prošetao do izlaznih vrata, a onda u povratku kao neobavezno provirio u kupatilo. Zagledao se u niski prozor. Znajući da su ovi u kuhinji zauzeti pićem i nastavkom onog razgovora, stiže mi šapatom pomenuti kako se neko, očigledno nekako neopaženo, privukao kući i kroz prozor od kupatila ubacio, podmetnuo nešto.

Da li neko zaista želi da jednome, ili obojici naudi. Ili je posrijedi samo neka ružna šala. Pomenuo sam tu mogućnost Dževadu, nije ju odbio ali kaže kako su zajednički brzo odlučili zauvijek napustiti tu kuću, i selo.

Nisam se detaljnije raspitivao pa ipak mi je ostalo nešto nedorečeno u ovoj priči. Prebrzo je i sam prešao preko informacije da je ta maramica, ili šta već nađena u Sajovom neseseru. Kuća je napuštena i nije čudo da nema nikakvog ormarića te da je sam taj prozorčić zapravo i služio kao mjesto gdje su oni držali neke od svojih sanitetskih potrijepština. Ali ko bi sa strane znao za to? Drugo je što su u kući redom boravili samo oni u koje oni nikako ne žele da sumnjaju.

 

                                   ***

Vidjećemo jednoga dana i te aparate, uređaje što su nam iz Komande nabavili, ali mislim i da nije nužno. Sudeći prema kabanicama sve je samo dio tog njihovog rezervnog plana.

Pola novca su popustili, dobili smo i trošili. Iluzorno je bilo onda nadati se kako će ona druga polovina biti potrošena kako su uvjeravali. Koliko razumjeh Mirsa kabanice su primarno što je trebalo nabaviti, dok su televizor, viderekorder i jedna-dvije peći nešto što je trebalo kupiti za razliku novca.

Gledajući kabanice nemam druge riječi nego reći kako je to svojevrsna roba za jednokratnu upotrebu. Nema sumnje da će štititi od kiše, dok vlasnik ne zapne za prvi grm. Sve me asocira da je riječ o nekoj drugoj, u međuvremenu pristigloj donaciji. Ako i nije, ne dam nikome da tvrdi kako je svaka mogla koštati više od par maraka.

Ne znam kakvi su ti aparati, ne sumnjam da će stići ali mi zdrav razum ne da vjerovati drugačije. Zakleo bih se kako je neko iz više Komande štihirao sličnu kupovinu, dok se nikojoj donaciji u zube ne gleda.

Kao nikad dugo sam bdio nad listom svoga dnevnika. Upisao sam ranije kako je odlučeno da donacija bude podijeljena ali sam i ostavio prazan prostor da dopišem nešto, neki svoj zaključak, razmišljanje.

Razmišljao sam u nekoliko navrata, mijenjao svoje zaključke. Nikako da dođem do nečega pametnog a da se da sažeti u par rečenica. Bit će da se na Mirsovu i Dževadovu gestu i nema šta dodati.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...