S lijeve mi strane, kraj srca,
boli me, dragi, ranica,
boli me, dragi, ranica,
sve zbog tvoga, dragi,
imena,
i zbog tvoga lica
rumena.
23. mart 1994.
Ti si se, dragi,
žalio,
da mene ne bi uzeo.
Ne bih ti, dragi, ni pošla,
tri su ti, dragi, mahane.
Ne bih ti, dragi, ni pošla,
tri su ti, dragi, mahane.
Prva ti je, dragi,
mahana,
ti nisi soja
gospodskog.
Druga ti je, dragi,
mahana,
ti nisi stasa visoka.
Treća ti je, dragi,
mahana,
često te viđaju
pijana!
Povratak s linije je donio jedan neočekivani
događaj. U kratkom vremenu, imamo još jednu posjetu.
Iz Sarajeva je stigla manja grupa, za koju
vjerovasmo da je neka kontrola, ili pomoć u vidu, prije svega, moralne podrške.
Tako su i dočekani. U Komandi je bilo sijelo. Baš
tako, pošto bijahoše zatvoreni cijeli dan i kasno do u noć, a nisu zvati svi
koji bi inače bili. Jedan sam od onih kojima to nije smetalo. Šta više, sasvim
sam bio i zaboravio na njihovo prisustvo.
Ujutro smo svi podsjećeni. Na postrojavanju nam
se predstavio prvi među njima Mesud Džananović, od prije par dana i načelnik
naše brigade.
Nije govorio o sebi. Riječima. Podosta toga se
dalo vidjeti iz njegovog glasa, stava.
Očigledno je bilo da je dolazio iz Sarajeva,
odnosno odande gdje su razlike između starješina i boraca veće. Kao takav teško
da je dobrodošao.
Prisjećam se Zuhdijinog dolaska, i tada sam
tvrdio da ne trebamo brinuti, ne mijenjati se, ne prilagođavati njemu nego
čekati da se on prilagodi nama.
Još je sličnosti. Ni Zuhdija nije došao sam.
Razlika je što je on doveo sekretaricu i šofera, a Mesud dvojicu pratilaca. Još
nešto potpuno strano nama.
Razlika je vidljiva i na uniformi. Dok je Zuhdija
bio normalno obučen, ovaj se ističe crvenom beretkom. Nečim na šta smo također
alergični.
Nisam prisustvovao prvim Zuhdijinim obraćanjima,
ali kojima jesam sjećam ih se dobro. Kakvi su bili ovisilo je od situacije. Na
osnovu toga znam da bi u ovakvim situacijama isticao svoju ljudsku, a ne
vojničku stranu.
Postoji i najveća razlika između Zuhdije i
Mesuda. Zuhdija je bio naš, s Tjentišta. Ovaj je od Čajniča. Znamo da to ne bi
trebalo da ima neke veze, ali nismo ni mi idealni.
Osim toga, zašto nam se ne pošalje vojnika,
boraca, nego starješina. Je li se sumnja u sposobnost naših, ili ih je negdje
viška. I na kraju, gdje je bio na početku!?
Nijedan naš starješina nije postavljan, nego smo
ga birali. Ili su poput Bešovića, Kuljuha ili Buljubašića došli kada smo za
takvima vapili. A ni oni nisu previše pričali, nego su se dokazivali.
Kažu kako prvi utisak često vara. Nadati se. Ali,
šta ako se po jutru dan poznaje.
Ili, ako ne treba ni čekati da dan nastupi.
Puno je toga što Mesud nije kazao na
postrojavanju. O sebi, recimo da smišljeno nije. Zato jeste Komandi, naglasivši
da su oba njegova brata već poginula. Valjda je nabrojao i te neke razne
dužnosti na kojima je bio. I sigurno još nekih informacija, sve skupa u biti
nebitnih.
Do jedne, vrlo bitne. Najbitnije. Razlog, namjere
zbog kojih je došao, odnosno poslat.
S nama se nešto smjera. Ozbiljno. Ako je to da
nas se negdje treba uputiti gdje je opasnije, nije problem. Ako nije nešto ozbiljnije.
A jeste. To da nas se miče je podnošljivo, to da
nas se ukida nedopustivo. Ako se je i to imalo na umu zašto nije ranije, kada
nam je bilo teže, kada se i počesmo osipati. Ili, zašto se nije vrijeme trošilo
na vraćanje onih što su otišli.
Ukidanje Fočanske brigade je nagrada dezerterima.
Samim tim nama dolazi kao kazna. Opstajali smo poslije Igmana i Juke, poslije
Proskoka, Raštelice i Zuke, opstali smo i ovdje kad bijahosmo najgladniji.
Ni ranije nas se nije pitalo, pa smo čuvali
dostojanstvo. Pokušaćemo i sada.
Iako sprva skrivana, vijest se brzo proširila.
Fočanska brigada odlazi u historiju, vrijeme je za neke druge.
U pripremi je, odnosno već je u toku nova
reorganizacija Armije, a jedan od noviteta je da će svaki Korpus imati po jednu
„muslimansku“ brigadu. Za sada znamo za 7. muslimansku iz Zenice, i 4. muslimansku
iz Konjica.
Naš povratak u Prvi korpus tako ima dvije trake.
Prva je razumna, i prešli smo njome, ova druga je iznad dekreta. Trebalo bi nas
se pitati.
Možda i neće. Ali mi već vodimo priče o tome.
Potpuno razumljivo je odobravanje nekih, koji ispred svega drže vjeru a ovaj
rat smatraju džihadom. Tu nikako ne spadaju pravi vjernici, poput Beće Merdana
koji je opet umjeren, kao i uvijek. Zanima ga više pojedinosti, pita se zašto
se tome nije pristupilo ozbiljnije. On nije protiv formiranja takvih jedinica,
ali je protiv svake prisile. I kao čovjek i kao moralista u bataljonu razmišlja
s oba kraja, nezamjerljivo postavlja pitanje da li svi koji su trenutno u
brigadi su i spremni poštovati sve ono što takva jedinica zahtijeva. Kao
ratnik, borac za Bosnu i Hercegovinu ne razumije uopšte bitnost imena jedinica,
brigada. Ako bi se morao opredjeljivati, više je za tradiciju, za očuvanje i
Fočanske brigade, i bataljona Sutjeska. Ako je umanjena brojnost prijepreka,
ako je njeno raspuštanje neminovnost zašto uskraćivati pravo svakome da bira
daljnji put. To bi prekinulo priče o dezerterstvima, iskazane za one koji iznad
svega žele da su uz svoje porodice. A opet bi u muslimanskim brigadama okupljalo
one koji bi doprinosili da te brigade budu kakve i trebaju biti...
Moja razmišljanja se podudaraše s Bećovim, u
bitnome dijelu. Možda ja uopšte nisam za takve jedinice u ratu koji je za
građansku Bosnu i Hercegovinu, ali bih opravdao njihovo postojanje ako će neki
borci srčanije ratovati u takvima. Energičniji sam u želji da Fočanska brigada
opstane, a radikalnu opciju gledam jednako kao Bećo.
U svakoj kombinaciji sebe ne vidim ni u kakvoj
„muslimanskoj“ brigadi. Moje obećanje bi time isteklo. Ako je moj nedavni
pokušaj odlaska bio neki mladalački hir koji je lahko pokoleban, ovaj bih se
put smatrao otjeranim.
Ono što nisam znao je gdje bih otišao, iako sebi
već obećavam da će to biti moj izbor. Jablanica mi više nije privlačna, s te
strane jeste Sarajevo - ali ono nije s druge, ratničke. Prvi put, iskreno, opet
razmišljam o Visokom. Neka sjećanja me toliko uljuljaše da skoro poželjeh takav
ishod.
Možda sam malo iznenađen razmišljanjima većine.
Selom bruje priče o revoltu, naspram onih odobravajućih. Definitivno smo
podijeljeni u dvije grupe, gdje umjereni i neutralni ostaju neprimijećeni.
A sve je izvjesnije kako su pristalice tolika
manjina da će, ako se na ovome bude insistiralo, biti dakako problema. Kao i
poslije Proskoka, samo bez krvi i obračuna.
U našoj kući smo jedinstveni. Čak i Ferid Pekas,
koji je često znao držati suprotno mišljenje samo da bi polemika trajala, ovaj
put je odstupio djelomice. Iako nije sasvim podržavao naš stav nije mogao biti
ni tvrdo za promjenu naziva.
Bez da je voljan i polemisati, uz ostavljanje nama
da cijenimo koliko je ozbiljan, a u kojoj mjeri pretjeruje, kratko je
formulisao svoje viđenje svega:
-
Ako će nam svake
hefte davati pakete familiji, ako ćemo imati tri oborka dnevno, uniformu,
obuću, i ostalo što takvim jedinicama daju - ja sam prvi da nam promijene ime.
Jebe se meni hoćemo li, moramo li se zvati Fočanska, ili neka nas zovu
muslimanska, srpska ako hoće, samo nek ja nisam gladan, žedan i go. Kad već
moram da ratujem, da bar znam „za koji kurac“ ratujem!
Bakovići