S l'jeve mi strane, kraj srca,
boli me, dragi,
ranica,
sve zbog tvoga, dragi,
imena,
i zbog tvoga lica
rumena.
Ti si se, dragi,
žalio,
da mene ne bi uzeo.
Ne bih ti, dragi, ni
pošla, 23. mart 1994.
tri su ti, dragi, mahane.
Prva ti je, dragi,
mahana,
ti nisi soja
gospodskog.
Druga ti je, dragi,
mahana,
ti nisi stasa visoka.
Treća ti je, dragi,
mahana,
često te viđaju
pijana!
Povratak
s linije je donio jedan neočekivani događaj. U kratkom vremenu, imamo još jednu
posjetu.
Iz
Sarajeva je stigla manja grupa, za koju vjerovasmo da je neka kontrola, ili
pomoć u vidu, prije svega, moralne podrške.
Tako
su i dočekani. U Komandi je bilo sijelo. Baš tako, pošto bijahoše zatvoreni
cijeli dan i kasno do u noć, a nisu zvati svi koji bi inače bili. Jedan sam od
onih kojima to nije smetalo. Šta više, sasvim sam bio i zaboravio na njihovo
prisustvo.
Ujutro
smo svi podsjećeni. Na postrojavanju nam se predstavio prvi među njima Mesud
Džananović, od prije par dana i načelnik naše brigade.
Nije
govorio o sebi. Riječima. Podosta toga se dalo vidjeti iz njegovog glasa,
stava.
Očigledno
je bilo da je dolazio iz Sarajeva, odnosno odande gdje su razlike između
starješina i boraca veće. Kao takav teško da je dobrodošao.
Prisjećam
se Zuhdijinog dolaska, i tada sam tvrdio da ne trebamo brinuti, ne mijenjati
se, ne prilagođavati njemu nego čekati da se on prilagodi nama.
Još
je sličnosti. Ni Zuhdija nije došao sam. Razlika je što je on doveo sekretaricu
i šofera, a Mesud dvojicu pratilaca. Još nešto potpuno strano nama.
Razlika
je vidljiva i na uniformi. Dok je Zuhdija bio normalno obučen, ovaj se ističe
crvenom beretkom. Nečim na šta smo također alergični.
Nisam
prisustvovao prvim Zuhdijinim obraćanjima, ali kojima jesam sjećam ih se dobro.
Kakvi su bili ovisilo je od situacije. Na osnovu toga znam da bi u ovakvim
situacijama isticao svoju ljudsku, a ne vojničku stranu.
Postoji
i najveća razlika između Zuhdije i Mesuda. Zuhdija je bio naš, s Tjentišta.
Ovaj je od Čajniča. Znamo da to ne bi trebalo da ima neke veze, ali nismo ni mi
idealni.
Osim
toga, zašto nam se ne pošalje vojnika, boraca, nego starješina. Je li se sumnja
u sposobnost naših, ili ih je negdje viška. I na kraju, gdje je Mesud bio na
početku!?
Nijedan
naš starješina nije postavljan, nego smo ga birali. Ili su poput Bešovića,
Kuljuha ili Buljubašića došli kada smo za takvima vapili. A ni oni nisu previše
pričali, nego su se dokazivali.
Kažu
kako prvi utisak često vara. Nadati se. Ali, šta ako se po jutru dan poznaje.
Ili,
ako ne treba ni čekati da dan nastupi.
Puno
je toga što Mesud nije kazao na postrojavanju. O sebi, recimo da smišljeno
nije. Zato jeste Komandi, naglasivši da su oba njegova brata već poginula.
Valjda je nabrojao i te neke razne dužnosti na kojima je bio. I sigurno još nekih
informacija, sve skupa iz našeg ugla gledanja nebitnih.
Do
jedne, vrlo bitne. Najbitnije. Razlog, namjere zbog kojih je došao, odnosno
poslat.
S
nama se nešto smjera. Ozbiljno. Ako je to da nas se negdje treba uputiti gdje
je opasnije, nije problem. Ako nije nešto ozbiljnije.
A
jeste. To da nas se miče je podnošljivo, to da nas se ukida nedopustivo. Ako se
je i to imalo na umu zašto nije ranije, kada nam je bilo teže, kada se i
počesmo osipati. Ili, zašto se nije vrijeme trošilo na vraćanje onih što su
otišli.
Ukidanje
Fočanske brigade je nagrada dezerterima. Samim tim nama dolazi kao kazna.
Opstajali smo poslije Igmana i Juke, poslije Proskoka, Raštelice i Zuke,
opstali smo i ovdje kad bijahosmo najgladniji.
Ni
ranije nas se nije pitalo, pa smo čuvali dostojanstvo. Pokušaćemo i sada.
Iako
sprva skrivana, vijest se brzo proširila. Fočanska brigada odlazi u historiju,
vrijeme je za neke druge.
U
pripremi je, odnosno već je u toku nova reorganizacija Armije, a jedan od
noviteta je da će svaki Korpus imati po jednu „muslimansku“ brigadu. Za sada
znamo za 7. muslimansku iz Zenice, i 4. muslimansku iz Konjica.
Naš
povratak u Prvi korpus tako ima dvije tračnice. Prva je razumna, i prešli smo
njome, ova druga je iznad dekreta. Trebalo bi nas se pitati.
Možda
i neće. Ali mi već vodimo priče o tome. Potpuno razumljivo je odobravanje
nekih, koji ispred svega drže vjeru a ovaj rat smatraju džihadom. Tu nikako ne
spadaju pravi vjernici, poput Beće Merdana koji je opet umjeren, kao i uvijek.
Zanima ga više pojedinosti, pita se zašto se tome nije pristupilo ozbiljnije.
On nije protiv formiranja takvih jedinica, ali je protiv svake prisile. I kao
čovjek i kao moralista u bataljonu razmišlja s oba kraja, nezamjerljivo
postavlja pitanje da li svi koji su trenutno u brigadi su i spremni poštovati
sve ono što takva jedinica zahtijeva. Kao ratnik, borac za Bosnu i Hercegovinu
ne razumije uopšte bitnost imena jedinica, brigada. Ako bi se morao
opredjeljivati, više je za tradiciju, za očuvanje i Fočanske brigade, i
bataljona Sutjeska. Ako je umanjena brojnost prijepreka, ako je njeno
raspuštanje neminovnost zašto uskraćivati pravo svakome da bira daljnji put. To
bi prekinulo priče o dezerterstvima, iskazane za one koji iznad svega žele da
su uz svoje porodice. A opet bi u muslimanskim brigadama okupljalo one koji bi
doprinosili da te brigade budu kakve i trebaju biti...
Moja
razmišljanja se podudaraše s Bećovim, u temeljnom dijelu. Možda ja uopšte nisam
za takve jedinice u ratu koji je za građansku Bosnu i Hercegovinu, ali bih
opravdao njihovo postojanje ako će neki borci srčanije ratovati u takvima.
Energičniji sam u želji da Fočanska brigada opstane, a radikalnu opciju gledam
jednako kao Bećo.
U
svakoj kombinaciji sebe ne vidim ni u kakvoj „muslimanskoj“ brigadi. Moje
obećanje bi time isteklo. Ako je moj nedavni pokušaj odlaska bio neki
mladalački hir koji je lako pokoleban, ovaj bih se put smatrao otjeranim.
Ono
što nisam znao je gdje bih otišao, iako sebi već obećavam da će to biti moj
izbor. Jablanica mi više nije privlačna, s te strane jeste Sarajevo - ali ono nije
s druge, ratničke. Prvi put, iskreno, opet razmišljam o Visokom. Neka sjećanja
me toliko uljuljaše da skoro poželjeh takav ishod.
Možda
sam malo iznenađen razmišljanjima većine. Selom bruje priče o revoltu, naspram
onih odobravajućih. Definitivno smo podijeljeni u dvije grupe, gdje umjereni i neutralni
ostaju neprimijećeni.
A
sve je izvjesnije kako su pristalice tolika manjina da će, ako se na ovome bude
insistiralo, biti dakako problema. Kao i poslije Proskoka, samo bez krvi i
obračuna.
U
našoj kući smo jedinstveni. Čak i Ferid Pekas, koji je često znao držati
suprotno mišljenje samo da bi polemika trajala, ovaj put je odstupio samo djelimice.
Iako nije sasvim podržavao naš stav nije mogao biti ni tvrdo za promjenu
naziva.
Bez
da je voljan i polemisati, uz ostavljanje nama da cijenimo koliko je ozbiljan,
a u kojoj mjeri pretjeruje, kratko je formulisao svoje viđenje svega:
-
Ako će nam svake hefte davati pakete porodicama,
ako ćemo imati tri oborka dnevno, uniformu, obuću, i ostalo što takvim
jedinicama daju - ja sam prvi da nam promijene ime. Jebe se meni hoćemo li,
moramo li se zvati Fočanska, ili neka nas zovu muslimanska, srpska ako hoće,
samo nek ja nisam gladan, žedan i go. Kad već moram da ratujem, da bar znam „za
koji kurac“ ratujem!