Sabah-zora, ezan uči,
vjerni idu u džamiju.
Otvori mi, dušo,
pendžer,
da ne idem na kapiju.
9. april 1994.
Otvori mi, Allaha ti,
ne muči mi srce moje.
Znaš li, dušo, da sam
hasta,
da zbog tebe sav
izgorjeh.
Istom draga u tren
skoči,
na pendžeru džamli
kroči.
Kakav sabah, kakva
zora,
rasjale se njene oči.
Snijeg je ponovo usuo. Prekinuli smo s
izviđanjima, ne s posjetama našim domaćinima. A od prekjučer, pridružio nam se i
Senaid.
Koliko god da postajemo bliski, na neki način i
privremenim članovima ove porodice, i koliko god upijali sve što nam se kazuje,
otkriva, postoji taj prirodni jaz između dvaju svjetova, iz kojeg dolazimo i
ovaj gdje smo, a koji se mjeri u tome da se mi ovdje ne možemo zadržati koliko
je potrebno da sve upoznamo, razumijemo. Negdje u glavi slažem misao kako, a
što i jeste razumljivo, naši domaćini se brže navikavaju na nas, nego mi na
njih.
Nešto je i stvar indivudalnog. I kod nas u selu
je bilo kuća gdje je najstariji muškarac vodio glavnu riječ, do smrti ili dok
ga pamet služi. Neki su, opet, ranije domaćinstvo prepuštali mlađima.
Prvih par dana ne mogoh prosuditi gdje su
Čuhovići, ili naši Čomori u tom odnosu. Stariji domaćin je djelovao ne mnogo
pričljiv, pa su utisci vagali na tu stranu. Jučer se nevrijeme povratilo,
nametnulo da veći dio dana budemo tu gosti, a označilo je i kraj još nečega.
Biće da je dedo duže od ostalih odvagivao nas, naše manire, te tek kada je
procijenio da treba, sve češće uskakiva u priču. Nas nije prekidao, još manje
njega njegovi ukućani. Uglavnom bi potvrđivali što bi on pričao, nerijetko
počinjali nešto, traživši da on dovrši.
One vedrije dogodovštine smo već čuli, pa donekle
se i pitasmo kako inače ovdje provode duge zimske noći, selo je takvo da je zatvoreno
u se, sve što bi nama sada mogli pričati, oni svi jednako znaju. Zaboravljamo da
je dedo došao na red. I da postoje priče, kojima treba prilika da budu ponovo ispričane,
pa da budu zanimljive kao kada su se dešavale.
Tako, simpatična starina nam krenu pričati o
svojoj mladosti, „svijetu“ kojeg je on obišao. Još kao dječak je pohodio druge
krajeve, Vlašić najdalje gdje je stigao. Bijahoše to neka još kriznija,
surovija vremena, Bjelašnica nije mogla ishraniti stoku. Nekoliko dana i noći
je trajalo samo odgonjenje i dogonjenje stoke, mjesecima - samo nomađenje. Išao
je i dalje od Vlašića, prema Tuzli, nekih drugih godina kada se tamo najbolje
mogla stoka prodati.
I s jednih i s drugih putovanja puno je
zanimljivih priča. Iz života teškog, nama prilično stranog, za našeg domaćina
koliko teškog toliko i sretnog. Kako reče, bilo se mlado, malo je trebalo da se
bude sretno.
Neka iskustva je dedo nosio. Ako se prvih dana
ustezao sinoć se odvaži, a pošto Senaid i dalje nije pio nikako kahvu, Ramo i
Ramiz slađu, Omer i ja gorču, odnosno skoro skroz gorku.
- Nešto ću vas priupitati; nećete se ljutiti? – gledao
je u Omera, a očito mislio na još nekoga.
- Samo pitaj, dedo.. Ako znadnemo, odgovorićemo.
- Znate li vi: Ko pije gorku kahvu?
- Eh dedo... – malo se Omer bio zamislio, kao da je
osjećao kako dedo ne misli na isto – kod mene su govorili da gorču kahvu pije
onaj kome je život sladak!
- I kod mene – složih se i ja.
- E, čuo sam i ja to; ali - nije. Istina je da
gorču kahvu pije ko voli malo popiti! Rakije.
Par sekundi tišine, u kojima poglede razmijenjasmo
nas sva petorica. Na tu temu smo već stigli ćaskati.
I sad, šta nam je preostajalo nego priznati dedu
da je apsolutno u pravu. Omer je dodao da prvi put čuje ovo, ali da je kroz
glavu prometnuo neke druge poznanike, i uglavnom se i to poklapalo s dedovim
tvrdnjama.
Dedo nije skrivao blago zadovoljstvo što njegova
iskustvena teorija nije omahnula, a što mu dade povoda da ispriča još koju
priču iz nekih nama davnih vremena, zaključujući kako su se ljudi oduvijek
međusobno razlikovali, kako je svako onakav kakav je, bez obzira u kojoj svojoj
životnoj dobi, odnosno kojem i kakvom mjestu i vremenu živi.
Ne shvatamo to vrijeme ali ga upoređujemo s
trenutnim. Sada bio mlad ili ne, s malim se zadovoljavaš. A gostoprimstvo koje
uživasmo bijaše nam sasvim dovoljno. I više od toga, stalno tražismo bilo kakav
način da se bar malo odužimo.
Jeste da ništa ne traže, da su sretni što ih
makar nastojimo shvatiti, što imaju kome pričati priče koje u nekim drugim
vremenima teško iko da bi slušao, pa ipak...
***
Omer se dosjetio, i već drugu noć smo večeru
završili na način, i meni nov.
Pitao je, domaćini su s oduševeljenjem
prihvatili, mi ostali neimali ništa protiv, i svako je pošto bi se zasitio
ostavljao jedan zalogaj. Onda se čeka kada svi budu gotovi, da se uči dova
poslije jela. Što se radi tako da jedan uči, ostali aminuju. Spontano je Omer
pitao hoće li on učiti, nesiguran da možda među domaćinima nema neko ko zna, te
se stjecao utisak kako možda mi sva petorica, ili bar većina znamo ovu dovu napamet.
Sigurno je da ovaj adet nije sasvim stran ni selu
ni našim domaćinima, ali pominjaše neku kraću, od svega nekoliko riječi. I to
je dova, tako pokušava objasniti Omer, ali koja se treba učiti poslije svakoga
jela, dok je ovo ona koja se uči kada je čovjek jelom posebno zadovoljan, kada
je osjetio i sitost stomaka, još više duše.
Domaćini klimaše glavom, ali se vidjelo po njima
da tek ovu „Omerovu“ dovu smatraju pravom, kompletnom, čime se otvarao utisak
kako je prvi put u ovoj kući učena „prava“ dova. A time smo ih mi počastili.
I sam sam bio oduševljen svime, te jedva čekah da
neko u povratku primijeti kako će ispasti glupo kada naši domćini shvate da samo
jedan od nas zna učiti, poslije čega zamolih Omera da mi ispiše tekst.
El-hamdu lil-lahil-lezi
et'amena
ve sekana ve
dže'alena minel muslimin.
Allahum-merham
sahibe hazet-ta'ami
ve ehle bejtihi
vel akilin.
Allahum-edž'al hazet-ta-'ame i'aneten lena
Allahum-edž'al hazet-ta-'ame i'aneten lena
'ala zikrike ve
šukrike ve husni 'ibadetike.
Allahum-medž'al-evladena salihine
Allahum-medž'al-evladena salihine
ve'alimine ve
leke sadzidin,
ve la
tusellit'alejna zalimin.
Allahumme zid ve la tenkus.
Allahumme zid ve la tenkus.
Bi-hurmetil.
Nije dug, znam da ga mogu naučiti. A i jedva
čekah da narednu noć iznenadimo domaćine time što ću ja učiti.
Čuhovići, s okolinom