28 Nov 2017

32 Odbiti ga nismo mogli

Zarobljeno srce moje,
prelazeći brijeg i dol.

Tražilo je ne bil našlo
da ublaži srcu bol.
                  28. decembar 1994.
Uzalud mi želja moja,
uzalud mi nade sve.

Kad ne smijem ljubit onu
za kojom mi srce mrje!“




Priče o Novoj godini su počele prije više od mjesec dana. Jedino smo znali da ćemo je ovdje dočekati. Šaputalo se da bi mogao biti organizovan neki doček, s približavanjem Nove godine i priče su intenzivirane.
Danas su stigle prve zvanične potvrde.  Logistika je obećala pobrinuti se da taj, nekada najpopularniji praznik i ovdje oživi. Već su poslati ljudi koji će dopremiti vanredne namirnice.
Među nama su krenula nova nagađanja u vezi s tim. Od najtvrđih sumnji kako od svega neće biti ništa, nešto blažih da će biti mnogo skromnije nego se mi nadamo, sve samo s ciljem da se preventivno spriječe moguća, i ne baš realna praznična bježanja niže, u Tarčin i Pazarić, u tu najbližu civilizaciju, preko onih koji pretpostavljaju kako će sve to ličiti na novogodišnje paketiće, s nešto izmijenjim sadržajima, do najoptimističnijih koji ovo gledaju kao prve vijesnike nekog novog, dugotrajnijeg primirja, čak i samog svršetka rata. Između smo se smjestili mi koji očekujemo opštu mirnu proslavu, s poticanjem standardno nejednakih aršina. Ta opšta, mirna i skromna proslava će u osnovi da prikrije drugu, znatno bogatiju i divljiju, a koja će da bude u Komandi.

O tome smo najviše i pričali. Nezamislivo je da se Komanda drži toliko pošteno pa da svima bude jednako, ipak ostaje otvoreno koliko će biti bezobrazni.
No, na to svakako da nećemo moći uticati. Samim time je cijela priča ocijenjena šupljom. Jednako kao i nagađanja kakvo će te najluđe noći vrijeme biti. I to je apsolutno izvan našega uticaja, ostajući u domenu naših želja. Ali ni one nisu precizne. Biće da zavise upravo od one logistike.
Ako nas to bude zadovoljilo valjalo bi i vrijeme da posluži. Ako izda onda bi nam ovo drugo trebalo biti svejedno. Kada ne bismo željeli da u tom slučaju bude poremećen višak veselja privilegovanih.
Svaka šuplja priča, na kraju izrodi nešto ozbiljno. Kako se ta noć približavala a vrijeme popravljalo, to se luda ideja pretvara u izvodiv poduhvat.
Od ukupno nas jedanaest niko nikada nije bio protiv, a iz dana u dan je sve manje sumnjičavih. Zapravo je zajednički prijedlog i prihvaćen, uz te dvije pripomene: ako logistika zakaže a vrijeme nas posluži.
Ja još ne govorim glasno ali vidim jedini mogući krajnji scenarij. Logistika ne može biti takva da nas sasvim zadovolji, a vrijeme ma kakvo bilo neće nas spriječiti. Niti vrijeme, niti išta drugo...

                                    ***
Logističari su se vratili iz nabavke. Vijesti, prema najrealnijim očekivanjima. A donio ih je lično Suvad Žgalj. Koliko god ga znali kao poštenog, iskrenog, sumnji će ponovo biti. Dileme nema da su po dvije boce piva ono što sljeduje svakoga od nas. Ali nas niko neće ubijediti da je Komanda i sebe ograničila tako.
Mesa i slatkiša neće manjkati, ali nije to ono što jednu ovakvu noć može učiniti nezaboravnom. Kako se snijeg dovoljno slegao i biće prohodan, to je samo ostalo da oživimo ideju. Pošto prevladamo promjenu okolnosti.
Žgalj je izrazio želju da novogodišnju noć umjesto u Komandi provede s nama. Odbiti ga nismo mogli, prije svega jer nam tom željom iskazuje čast.
Ovi što ga bolje znaju sigurni su bili i da ni on neće odbiti našu ideju. Iako se odmah vidjelo kako nije baš oduševljen, bilo mu je makar zanimljivo. Možemo se svi nadati, vjerovati da nećemo odmah biti otkriveni, a kasnije ćemo se već i sami faliti. Tako se došlo do njegovog uslova, na koji smo se mi obavezali. Niko izvan nas, sa strane, ne smije nas vidjeti, odnosno ni na koji način saznati. Prije nego sami budemo pričali.
Odranije smo ovaj zadatak prihvatili Salja i ja, uz Aliju Šljiva koji je bio simpatično uporan, tako da ga Žgalj nije ni pokušavao odvratiti.
Ja jesam, ali mi nije uspjelo. Uzalud su sada bile priče kako su Bjelimići daleko, put preko Visočice - težak i bez snijega. Kad sam s početkom cijele ideje, logičnom činjenicom da ovaj put podrazumijeva noćenje, počeo glasno razmišljati o udovici koja mi je za oko zapala prošle godine.
I dok je Salji i meni prioritet najluđu noć učiniti boljom, boljom nego li će ona biti u Komandi, to je Alju više žuljala priča o udovici.

                                 ***
Mene je zažuljalo nešto drugo. Cijelu noć pred polazak lomio sam se.
Kada je priča o rakiji krenula ja sam imao druga razmišljanja. Meni će doček ovdje biti malo nesiguran po pitanju sveukupnog ambijenta, nismo mi jedni s drugima naviknuti kao što sam ja sa svojim Trošnjanima. Brži sam bio s idejom proslave na drugome mjestu nego je to Žgalj pokazao, ali se on nije mnogo dvoumio, jednostavno i lahko se odlučio, spustivši tako moju ideju na nivo besmislenosti.
Ono što je postalo jasno, jednostavno, više nego odlično, u mojoj je glavi još uvijek presvlakivano velom komplikacija. To što je Komanda donirani novac rasporedila tako samo je oživjelo ovu našu ideju. Nije škrtarila na mesu, što u ovakvim okolnostima dođe kao bolje. Čak i to što su uzeli u obzir kako naša peć nije za kuhanje, roštiljanje, pa ćemo dobiti duplu gidu suhoga mesa. Za rakije je ono i bolje, uz da je dakako i lakše za serviranje. Na ruku nam ide i vrijeme koje se baš ugajgulilo. Nije nezgodno ni za otići do Bjelimića i nazad, za sjediti u bajti cijelu noć, ali ni slutivo mogućoj četničkoj ofanzivi.
Dolazak Žgalja, a kada je već pristao, samo je upotpunio cijelu priču. Zna on kako se ova četa još uvijek pravi, na neki način još diše na dupla pluća. Prilika je ovo prava da se ta pluća spoje. Pristao je, preuzeo je i ovu drugu odgovornost. Vrlo korektno, kakvi bi i mi trebali biti.
Taj jedini uslov jedino mene muči. U presjecima razmišljanja o tome prizivah kako je on nahuškao Alja da ide sa mnom i Saljom, sve kako bi bio sigurniji da će sve ići kako smo se i dogovorili.
Nema smisla. Žgalj je došao da diže, ne da ruši povjerenje. On vjeruje nama, vjerujemo li mi njemu? Vjerujemo, samo to trebamo dokazati. Ako se i neće uklapati to što on vjeruje nama, dok Komandu laže. Ništa nije isto, tako da nama to ne bi smjelo biti opravdanje.
Zgaziti jedno povjerenje kako bi se potvrdilo drugo, zapravo bi moglo oba dovesti u sumnju. Ali i ne mora, i to je ono što mene muči.
Put do Bjelimića vodi preko Visočice, ali i ispod položaja protivavionaca. Zapravo su oni i jedini koji bi nas mogli opaziti, naći naše tragove. I to je ono što me dodatno muči. Znam koliko bih Fadila obradovao kada bih ga pozvao da nam se pridruži, znam i da će mi zamjeriti ako to ne učinim, ali će u vremenu kada to sazna i mirno da mi halali, oprosti. Samo je jedna situacija koja mi nikako ne bi odgovarala, a to je da nas oni opaze, u polasku ili povratku svejedno, ali da je i Fadil s njima. Znam kako bi on mene tada gledao, ne znam kako bih ja njega. Mogu li, imam li pravo izdati najboljeg druga? Možda i moram, ali se kolebam...
Dok smo samo Salja i ja bili aktuelni, to sam njemu ovo i pominjao. I bilo bi nam običnije, a ja sam siguran kako bi Fadil Barlov do kraja naših života osjećao zahvalnost kada bismo uvratili do njih i njega pitali bi li išao s nama. U ušima mi zvone njegove riječi koje je, siguran sam u to, bezbroj puta izrekao po saznanju da ćemo dobiti samo po dvije boce piva, a koje obuhvataju poluistinu kako bi bolje bilo da nećemo niti jednu.
Nije mi teško pretpostaviti šta je govorio, kada razmišljamo slično. U cijelom ovom svome nerazumijevanju sebe samoga pokušavam razumjeti, shvatiti njega. Da je on u mojoj poziciji, mislim kako se ne bi kolebao!
Ima on razumijevanja za mene, trebao bih i ja za njega imati. Imam povjerenja.
Znam da on nikome ne bi pomenuo da je išao s nama. Ali, tu su ostali iz tog voda-odjeljenja protivavionaca. Salko Čorbo je komandir, vjerujem da bi i on ćutao. Možda i ostali. Možda...
A sumnjam u Aliju Šljiva!? Ako sam pomislio da je on tu upravo zbog tih stvari, kako mogu to sasvim odbaciti. I nije više problem da li bi se to čulo izvan naših grupa, dovoljno je što bi se čulo izvan samo naše. Ako je meni Žgalj vjerovao, kako bih ja mogao tvrditi za Fadila i ostale da će ćutati.
Samo je jedan način, ostaviti kako jeste.



Treskavica, pogled na Visočicu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...