23 Jan 2020

61 Od stijene do stijene

„Gdje si da si, moj golube,
što se ne javiš?“

„Evo mene pokraj tebe,
zar me ne vidiš?“

„A gdje ti je stara majka,                 18. jul 1995.
ne vidjeh ti je?“

„Otišla je u đul-bašču,
đule da bere.
Đule bere, mene kiti,
da sam najljepša!“




Dolazak Sajgonaca na Treskavicu je imao neku svoju ulogu. Iako se prožimao i dojam kako to nije više to. Oni su ulogu odigrali tamo u svom kraju, oko Ozrena, tada se za njih nije znalo i s te strane su mogli iznenađivati i zbunjivati četnike, njihove civile. Propagandne laži o padanju nekih četničkih linija, a koje su emitovane u „redovnim i vanrednim vijestima“ bile su dobro smišljane, odlično odglumljivane, shvatljiva je panika koja je među srpskim civilima tako izazivana.

Značajna je bila i nadmoć koju su imali u frakvenciji, do nas je stigla priča kako su brzo poklopili radio-Ozren kada je ovaj pokušao upozoriti svoje slušaoce da su često pod poklapanjem, te reći koji je način da se razlikuje kada oni doista emitiraju program a kada su poklopljeni. Kao primjer su naveli to da na njihovim talasima nikada neće se čuti glas, recimo Fadila Toskića. Sticajem okolnosti Sajgonci su upravo imali spremnu numeru „I puče grom u srcu mom“ koju su automatski pustili, nanovo zbunivši tamošnje slušaoce.
Zanimljive su i neke parodije koje su pravili, na poznate prosrpske pjesme, u jednoj od njih je odlično skinut glas Lepe Brene, tekst njene pjesme pretvoren u „Dva dana ne mogu bit u Srbiji“.
Sve ono što su Sajgonci radili na Ozrenu ovdje nije moglo imati isti efekat, pošto su uglavnom „provaljeni“. Što su mogli raditi to je zabaviti nas, kojima je njihov humor uživo dobrodošao, rekao bih nešto takvo nam je i nedostajalo.
Značilo nam je i to kako je njihovo prisustvo ovdje još jedna potvrda da smo već jedna Armija, ne pojedinačne brigade, ili Korpusi. Također, pozitivno je bilo i to što bi četnici svaki put kada bi naletili na njihovu frekvenciju zasigurno bivali malo iznervirani. Siguran sam u to, jer dobro se sjećam koliko je nas nervirao „Rade agresor“. Upravo tu i vidjeh neku razliku, lijepo je znati da smo u bilo čemu superiorniji od četnika.

                                ***
O svemu ovome i ne bih mnogo razmišljao da me nije nešto danas potaklo. Od Mirze Karovića sam jedne prilike čuo da susjedni 4. Korpus ima jak, odličan PEB. Tada mi je i pojasnio šta to znači, odnosno koliko to elektronsko praćenje neprijateljske radio-veze može biti korisno.
Zašto je taj Korpus imao jak a naš ne, odgovor je bio jednostavan - imali su bolja, jača sredstva. A onda, uspijevali su i brže razvijati dešifriranja. Nisam se o tome raspitivao, ali sam znao da to nije nimalo lagan posao.
Nisam imao nekih informacija o konkretnoj koristi koju je Mirza pominjao. Do danas.
Kad zazvoni telefon već se refleksno trzamo. Nekada se javi i onaj negativni osjećaj da ta zvonjava donosi nešto loše.
Panično su zvučali naši vezisti koji su prosljeđivali informaciju primljenu iz 4. Korpusa.
-       Momci iz PEB-a 4.Korpusa su upravo provalili četničku šifru, Beli Vuk se podvukao pod jednu našu grupu, siguran je da njega oni nisu primijetili te se svakoga trenutka sprema da napadne. U poruci nema ništa što bi ukazivalo gdje je, u kojem dijelu to, osim da su naši iznad, a četnici ispod neke stijene, i da je u zoni našeg, 1.Korpusa, zato trebamo odmah da javimo svima koji su po položajima, pogotovo onima koji su iznad neke stijene...

Brzo je Senći Čankušić izdiktirao ovu poruku, koju smo istovremeno slušali svi koji smo uvezani na žičnu vezu.
Inertno sam najprije pogledao oko nas. Od stijene do stijene. I jednu po jednu sam odmah eliminisavao, zbog prvog osjećaja da smo mi predaleko od svake od njih.
Ponovni prijegled je dovodio sumnje u moje prve pretpostavke. Drugi to nisu mogli vidjeti na meni ali ja sam osjećao blage trzaje svoga tijela, sada mi se činilo kako iza bilo koje od njih svakoga trenutka može jurnuti Beli Vuk sa svojim četnicima.
Još jednom sam se pogledom razbacio okolo. Ovaj put nisam razmišljao o stijenama, nego o onome što osjećah dok ih gledah. A osjećao sam sveprisutni mir, uvjerenje da se pomenuta poruka ne odnosi na nas.
Sada sam poonovo mirnije gledao dok je Hamo pravio što kraći telegram koji će proslijeđivati dalje, našim jedinicama koje su jedino na radio-vezi, upozoravajući ih da dodatno pojačaju osmatranja i u slučaju ako se pomenuta poruka uopšte ne odnosi na našu brigadu.
Dok je Hamo slao telegrame ja sam širio svoja osjećanja.
-       Ne znam, ali mi nekako dolazi da ovo nije, i ne može da se na nas odnosi, nekako mi ne ide da naši mogu biti toliko neoprezni – dijelih svoja razmišljanja s drugima.
-       Jebena je Treskavica, isto kao što se naši diverzanti znaju podvući, znaju i četnici – Salja je 'opravdavao' grupu koja je neoprezna – zamisli da si na stijeni, bezbeli neočekuješ da ti se neko podvuče ispod same stijene!
-       E pa vidiš, baš to ja ne mogu da zamislim: nemaju krila da padnu s neba, ako si na stijeni valjda si odnekuda došao do te stijene, i to je pravac iz kojeg također četnici ne bi trebalo da mogu doći, kao i barem jedan od pravaca lijevo ili desno. Helem, i ostaje jedino taj drugi pravac, i ispod stijena.
-       Bože, što ti nekad znaš palamuditi. Ko je rekao da oni ne motre ispod stijene, kažem da baš ne očekuju. A opet sve ovisi i kakva je stijena, ali ako je kao što kažu da se Vuk podvuko i da vidi, čuje naše, a naši njega jok, onda mora biti da je neka uvijena stijena, i zato kažem da ne treba biti čudo što naši ne očekuju
-       Da. Možda si u pravu, možda je grubo reći da je to neka velika neopreznost, prije će biti neki veliki peh, baksuzluk. A ako je tako, sve mi nešto govori da je to negdje gdje je Bošnjačka, oni su mi nekako najpehaliji. Barem za ovo vremena kako smo na Treskavici...
-       Misliš da nisu naši!? – kao kad čovjek želi u nešto povjerovati tako Lutvo Podrug odreagova na ovo moje započeto razmišljanje - Što? Misliš da su naši preoprezni?
-       Nisam na to mislio. Ovdje smo od početka, pratimo svaku pješadijsku jedinicu. Jednostavno sam primjetio da je nekako mirnije kad su naši. Pa šta znam, i drugi kad su, sem kad je Bošnjačka tu. Oni su mi nekako najbaksuzniji. I sad mi nešto govori da je ovo negdje gdje su oni.

Pričali smo, komentarisali, nestrpljivo iščekujući kada će telefon ponovo zvoniti, nadajući se pozitivnim vijestima.
Na momente smo nanovo šarali pogledima oko sebe, na momente osjećali nekakvu jezu, tačnije svaki puta kada bismo kratko mislima napuštali našu priču, odlazeći njima do tog nekog za sada nepoznatog mjesta na kojemu se odvija drama. Drama koje naši još uvijek nisu svjesni.



Treskavica, stijene
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...