7 Jan 2020

60 Neka ostane tako

„Ah, moj doro, dobri doro,
šta je tebi dodijalo?
Lahko sedlo šimširovo,
il uzdica pozlaćena,
il kandžija biserlija?“

„Ah, moj gazdo, dobri gazdo,
nije meni dodijalo
lahko sedlo šimširovo,
nit uzdica pozlaćena,              17. jul 1995.                                 
nit kandžija biserlija!

Već je meni dodijalo:
Svake noći putujući,
kad ti ideš u mejhanu,
mene vežeš pred majhanom,
grizem travu iz korjena,
ližem vodu sa kamena,
to je meni dodijalo!“




Susret s Almirom Čelikom mi jeste mnogo značio u vezi spoznaje da postajemo sve ozbiljnija vojska, podsjetili smo se i nekih dogodovština u Visokom, no on me stigao i priupitati za jedan ovdašnji događaj o kojemu smo u Visokom skupa čuli. Mladalački je zvučala ta njegova želja pri prvom polasku ka Treskavici da vidi i to mjesto gdje je konj izvršio samoubistvo!?
Kako se radilo o konju iz naše brigade to se nadao da ću mu ja moći pomoći oko lociranja tog mjesta, koje će posjetiti ako imadne vremena i prilike. Morao sam ga razočarati, sam se  ranije nisam raspitivao. Obećao sam da ću to sada uraditi, te kada se sljedeći put vidimo i dam mu informaciju...



Jedva sam čekao vidjeti Šaćira Lugušića. Nešto sam ubilježio u dnevnik, onako kako sam čuo, ipak sam želio znati istinu.
Da li je i Šaćir može uskratiti? Može. Znam, i on je pristalica tih i takvih šala, anegdota. Spreman sam da će potvrditi sve kako sam čuo, možda i nešto dodati, ali sam spreman i pratiti ozbiljnost na njegovom licu.
Prije nego ga nađem nekoliko puta ću se sjećati one priče kada je logističaru Druge brdske objašnjavao zašto naši konji mogu izaći gdje nijedni drugi ne mogu. Naravno, iako se taj događaj i danas prepričava niko nikad neće povjerovati kako su naši konji doista imali osam nogu!
Tu šalu s najprije razočaranim logističarem druge brigade, koga je njegov komandant korio jer nije uspijevao sa svojim ljudima i konjima iznositi teret uz tvrde, stjenovite, zimi snijegom i poledicom prekrivene i teškoprohodne polustaze, korio s jednostavnim pitanjem - a kako mogu fočanski;  kasnije više ljutim i razočaranim Šaćirovim „objašnjenjem“, čuo sam nafriško, neposredno pošto se desila, i to lično od jednog od aktera, međutim mene je ova druga priča stigla u Visokom. Prvi put kada sam je čuo pomislio sam kako se neko sprda s nama. Drugi put mi je vuklo da ta sprdnja uzima maha. Treći put sam je čuo od malo ozbiljnijih ljudi i bilo je vrijeme da se zamislim nad njome.
Kasnije će me neko već i priupitati je li ja znam za nju, odnosno da li je istina. To Almir nije ponovio kao pitanje nego prihvaćenu konstataciju, činjenicu. Odgovorio sam u oba slučaja iskreno, da sam je i ja samo čuo, da ne vjerujem ali i da nemam prava sasvim opovrgavati, a sebi sam dao ovaj zadatak.

                               ***
Vrativši se u Mehine Luke čim mi je na um palo malo sam se raspitivao. Ni na koga nisam naišao ko je tada bio, a svi su čuli što i ja. Neki su vrlo uvjerljivo govorili, drugima je samo bilo milo što se nešto takvo prišiva baš uz našu jedinicu, treći su kao i ja sumnjičavo vrtili glavom.
Kako god, istinu je samo mogao znati neko ko je direktno bio tu. A taj neko je Šaćir.
-       Eh, tebe tražim – ovakvim početkom sam odmah izvukao osmijeh na lice Šaćira Lugušića.
-       Eto si me našo...
-       Ali da mi istinu kažeš.
-       Hoću. Ako budem znao.
-       Možda i pretpostavljaš šta ću te pitati...
-       Šta ćeš me pitati? Vjeruj mi da nemam pojma. Ništa mi ne pada na um.
-       Ama, još u Visokom sam to čuo. Kažu, Fočanski konj izvršio samoubitstvo na Treskavici. Kada je skonto kuda se ponovo mora izverati.
-       Da, pa? – laganim smiješkom Šaćir podgrija moju sumnjičavost.
-       Kako, pa? Pa je li istina ili nije.
-       Ne lažu ljudi – iako mu osmijeh nije silazio s lica glas mu je dobijao nešto ozbiljniji ton – dopizdilo konju i surduknuo se niza stijene. Jest da je bio malo i bolećiv, ali svejedno je mogo još tegliti.

Zadnjom me rečenicom Šaćir dobro zamislio. Vjerovao sam mu. Konj je pametna životinja. Pa ako je već bio bolestan zašto ne bi i skratio sebi muke. Ljudi to rade u afektu, životinje možebiti i svjesno.
Čuo sam da lavovi, ili bijahoše jeleni, možda i još neke životinje, kada ih starost shrve odu negdje i samru. Sami, da nisu nikome na teretu. Ako je konj bio bolestan, a ljudi ga ne htjeli razumjeti, zašto ne bi iskoristio priliku i riješio se muka i napora. Bez obzira što će to nekome ličiti da je posljedica nečeg drugog, odnosno samo napora ne i bolesti.
U glavi sam stvarao tu sliku. Vidio sam kolonu prilično izmorenih konja kako se tromo vraćaju nakon što su prethodno pod teškim teretom zarađivali za sijeno i zob, jedino što im uz malo staje treba u životu. U toj koloni vidim i jednog, izmorenijeg od ostalih, kojemu ništa više u životu ne treba. Koji je životinjskim instiktom čekao kada će naići kraj strmog procijepa koji mu je odozdo zapeo za oko. I koji se u tome trenutku nije obazirao na one oko sebe, koji ga nisu ni prije razumijevali. Što bi se njega sada ticalo što će ga ponovo pogrešno shvatiti. Bili su samo on i taj strmi procijep.
Dok mi pred očima ide nejasna slika konja koji se samoubilački kotrlja niz oštro, krupno i strmo planinsko kamenje, u mislima mi stade detalj oko nerazumijevanja konja. Možda bih se i ja dao u takve svrstati, no tu Šaćiru sigurno ne bi bilo mjesta. Ako je konj bio izmoren i bolestan vjerujem da bi se Šaćir potrudio, ili makar borio da bude na poštedi.
Ne mogu reći da li je Šaćir pogađao moje misli ili je jednostavno cijenio da je vakat, tek mi se ponovo obrati:
-       I veliš, i ti vjeruješ da je konj izvršio samoubistvo!?
-       Ma ja nisam vjerovao, nekako mi je to bilo glupo, ali opet šta znam, nisam ja toliko vješt konjima, njihovoj psihi...
-       Ama za druge me i ne čudi, ali ti si barem pametan: gdje će bolan konj izvršiti samoubistvo! Pokliznulo mu se, izgubio ravnotežu i, jebiga, strovalio se naniže. Ali, znaš kakvi smo mi. Neko je provalio da je namjerno, to se odmah počelo širiti. I hajde ti to sad ispravi. A i šta fali, neka ostane tako.
-       Ništa.
-       Koliko je samo većih gluposti što kruže kao da su istine...
-       I to si u pravu.
-       A ti zapeo za jednog konja. Šta je bilo, teglio ko mazga, ne mogo više, dopizdilo mu, surduknuo se, i tačka. Je li tako!?
-       Tako je, moj Šaćiraga. Hvala ti. Znao sam da ćeš mi ti istinu reći. Jest da me i bezveze kopkala, ali eto...
-       Valahi si trebo i sam skontati.
-       Jah...

Klimnuo sam glavom pa pustio Šaćira da ode svojim putem, pa onda glavom zavrtio. Mislim da ću o ovome razgovoru trebati nekad ponovo da razmislim. Ne znam da je Šaćir sklon da laže, ama nije ni njemu svaku vjerovati. Možda nije bila muka masu uvjeriti kako je konj iz tih i tih razloga izvršio samoubistvo, ali šta ako je veći kums ubijediti mene da to nije istina.

Kako god, priču koja kruži niko zaustaviti neće. A Šaćir je meni rekao šta je rekao.


bosanski brdski konj, bio od velike pomoći 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...