20 Oct 2016

38 Nismo ispraćeni kako treba


Dvore mela Hasanaginica,
dvore mela, svoje dvore klela:
„Dvori moji, vatrom izgorjeli;
od kako sam u vas dovedena,
 ja ne vidim ni oca ni majke,
mlada brata, ni sestrice Ajke!“
                                     25. juni 1993.
Ona misli da niko ne čuje;
sve to sluša aga Hasan-aga,                                               
pa govori svojoj vjernoj ljubi:
„Opremaj se Hasanaginice,
pa obiđi i oca i majku,
mlada brata i sestricu Ajku.“

Opremi se Hasanaginica,
pa se vinu poljem širokijem,
i uzjaha ata nejahana,
nejahana devet godin dana...





Bio sam jačim dijelom u pravu. Nisam se radovao svojoj oštroumnosti, ali nisam ni mogao bilo šta promijeniti.
 Čovjek se jednom opredjeljuje. A ja sam se već odlučio - za Šeksa. To što vjerovah kako će on znati pomiriti nepomirivo, nije mi opravdanje. Još mi se sad doima kako je bolje što sam prećutavao svoju iskrenost prema Zuhdiji. Nekako mi je sada i lakše otimati se dojmu da sam završio na pogrešnoj strani.

Svejedno, jednako uzbuđeno sam iščekao buđenje ovoga jutra. Baš kao što se teško iznosih s prethodnom noći, u kojoj nam je sve i saopšteno. I u kojoj je postalo i sasvim vidljivo da je na Šeksa jedino mogao Admir računati. Zuhdijinu naredbu je smiješkom ispratio, uz komentar kako niko ne može u istom momentu biti na dva različita mjesta.
Tako, dok mi polahko pakovasmo stvari, Zuhdija je već pisao potjernice za nama. Ne znam, ali ne vjerujem da se ikada prije, u bilo kojem ratu desilo da dezerteri kreću na tako opasan zadatak!
Puno je stvari koje upućuju na to. Sinoć je Šemso, lično donio vijest o našem polasku. Stiglo je još nešto opreme, kao i informacija da nas ostalo čeka, negdje u Bjelimićima. Ni ne pitasmo šta je to ostalo, ni zašto nije i to ovdje, ali osjećasmo osnovnu bitnost. Možda je toga manje nego nam se sve ove dane obećava, ali je cilj postignut. Mi krećemo, nismo odustali.
Krećemo, tiše nego sam i zamisliti mogao. Čak u momentima se i sam osjećah više dezerter, negoli jurišnik. Ali, Admir je tako htio. Nehtje da situaciju još komplikuje, samo mu je bilo važno da što prije pođemo. Kako je Zuhdija rano napustio logor, to je Admir zamolio ostale da nas ne dolaze ispraćati, kako niko od njih ne bi imao eventualnih trzavica pošto se Zuhdija vrati.
Jer, ma kako o tome i ne želio razmišljati, nešto će se u logoru promijeniti našim odlaskom. Zuhdija nije otišao jutros jer će mu nedostajati diverzanti i nas petnaestak, nego da brani teško stečeni autoritet. Nije mu, i ne može biti kao Bešovićev što bi, ali se ne može reći i da ga nema. Neki su, iz ovih ili onih razloga, ipak uz njega. Uz njega, ne i protiv Admira, baš kao što se ja nađoh uz Admira a nikada ne bijah protiv Zuhdije. Kako oni gledaju na mene, na nas, tako i mi trebamo gledati i Murata Fuluriju i Derva Rahmana, Envera i Fuda Kovačevića, Sutka i Lata, pa sve do Ćasare i Ćuze!
Ćuza je taj koji u ovoj priči predstavlja i zagonetku i odgonetku. I ja sam od onih što vjerovaše kako je lakše dva rođena brata staviti na dvije različite strane, nego njega i Šeksa. Odatle i priča da su Ćuza, i još neki morali ostati. Da spase bataljon!
Bataljon je spašen, i ne može ga uništiti to što će jedna diverzantska grupa umjesto put Jahorine, na zadatak prema Zelengori. Moj osjećaj pokazuje kako to sada nije tako, iako se na kraju možda i ispostavi. Onda, svaka čast Ćuzi.
 Ja sam pod dojmom da je on kao bezbjednjak jutros trebao drukčije da reaguje, da nas bar upozori na moguće posljedice. Ali, nije. Ponašao se kao i drugi, nije ni izašao vidjeti kako tužno polazimo. Znam, ima i mjesta pričama da mu se to ne da, iz njega samog, da njegova želja za Zelengorom nikako nije manja od naših, da je sve samo cijena vlastitoj žrtvi koju podnosi.

         ***
Iako smo se spremali mirno, nećemo baš tako otići! Po svemu sudeći, Zuhdija ponovo nije naišao na željenu podršku u Brigadi, te je žurio učiniti jedino što mu je preostalo.
Za početak, zaustavlja naš polazak. Za toliko, da nam se kao komandant obrati. Pravo, koje mu ni Admir nije mogao osporiti.
Ponovo smo postrojeni. Mučnije, nego prije pola sata. Zuhdijin nastup je sve samo ne ono što je trebao biti. Potpuno mrzovoljno, skoro izbezumljeno, priča o nekakvim samovoljama, javašlucima. Ono što se za Zuhdiju znalo, bar neće previše duljiti.
Tako je i bilo. Kako vidje da takav početak prosto ide u vjetar, to se ubrzo malo smiruje. Prođe jednom ispred cijelog stroja, bez riječi, samo nas sve pojedinačno pogledavši ravno u oči. Ispred nas nekoliko se zadržavao sekundu-dvije duže nego ispred većine, jasno stavljajući ko ga je više razočarao time što se ipak našao u stroju.
A, bila je ovo i najava da još ima samo, nešto reći za kraj:
-       Ja nikog ni na šta ne mislim prisiljavati. Jedino vas imam pitati, jeste li svi svjesni ovoga što radite? Imate minut da razmislite, ko je svjestan neka istupi.

Tajac je mogao trajati taj dobiveni minut, ali se odmah Admir odvaži:
-       Ja se izvinjavam što upadam komndantu u riječ, ali i mene vrlo zanima: je li ima neko da ne ide svojom voljom, da sam ga ja, možda, natjero!? Ako ima takvih, za sve je nas najbolje da to odmah raščistimo. Ili, ako se neko predomislio, neka izađe sada. Niko se nikome neće zamjerati, ili, ne daj Bože, svetiti.

Sad je tek nastupio pravi tajac. Koji je i jedino mogao potvrditi ono što je već i bilo jasno. Ako je bilo onih koji su se kolebali, odlučili su se ranije.
Samo je jedan čovjek vjerovao da se nešto može još izmijeniti. Ili nije, nego je samo čekao potvrdu:
-       Ako je tako, onda vi i preuzmite svu odgovornost. Ja više neću da jebem svoje živce. Budala sam i što sam dolazio iz Sarajeva... Nina, idemo!

Već viđeno. Samo, ovaj put i dojmljivije.
Da imam vremena, razmišljao bih o ovome duže. Ovako, samo mi se čini kako je Zuhdija prvi put se vratio, čekajući ovaj drugi put. Da je onda otišao, otišao bi kao poražen. Ovako, ma šta svi drugi mislili, možda ne kao pobjednik, ali svakako odlazi dostojanstveno.
I ponosno. I, opet samo sa Ninom i Esom. I, baš onako kako odlazi neko ko se ne misli vraćati.
Admir još jednom izlazi ispred nas. Ne vjerujem da ima nešto novo, nešto važno nam reći, prije će biti da čeka, sluti kako se još jutros ovdje nešto ima desiti.
Tačno. Vojsci nije promaklo Zuhdijino ponašanje, munjevito počinje komešanje cijelim logorom. Brzo stiže do Ćuze, koji mora reagovati. Obavještava Zuhdiju da vojska traži da se i njima obrati!
Gest, koji mora imati nekakva efekta. Zuhdiju odobrovoljava toliko da pristaje, ne samo zato što mu je to i obaveza kao još zvaničnog komandanta. Svakako, i ima šta reći.
Admir se dvoumi, razvući svoje obraćanje još, ili nas konačno pokrenuti odavde. Njegovo dvoumljenje ne traja dugo, iako nismo ništa mogli čuti, shvatili smo kako vojska od Zuhdije traži da promijeni odluku. Može biti i da prijete odbijanjem položaja, ukoliko Brigada, ili ko već, ne zaustave, vrate Zuhdiju. Naravno, samo je još pitanje da li se vojska ikoliko pita. To znamo da je upitno, ali ono što gledasmo, svakako je bilo vrlo iskreno, srdačno, dirljivo.
Nas se ne bi trebalo ticati, Admir je spreman komandovati pokret... ali se u času za riječ javlja Nedžib. Traži da se izjasnimo, odnosno da Admir, ako budemo svi za to, ode do Ćuze i obavijesti ga da mi nećemo ići na zadatak ukoliko Zuhdija bude sklonjen. Teško je reći da li je i sam Admir za to, ali mi ostali u glas podržasmo Čola. Admir je žurno otišao upoznati s tim Ćuzu.
Vratio se s Ćuzinim obećanjem, tako da smo dosta mirnije mogli konačno se popeti na kamion. A imali smo i jednu jedinu temu za razgovor, sve do Rajskog dola.
Nismo ispraćeni kako smo mislili da treba, ali će se ovakav odlazak i duže pamtiti.

                                    ***
U Rajskom dolu smo dočekani puno bolje nego smo pretpostavljali. Čekao nas je pripremljen, i ručak koji i ne podsjeća na ratni, uz kaficu koja znači samo jedno - neko itekako misli na nas, odnosno na zadatak koji idemo obaviti.
To je i prilika da Čolo i ovdje ponovi ono što smo na polasku iz Luku rekli. Ponovio jeste, ali konkretnog odgovora nismo mogli dobiti. Ljudi koji su nas dočekali, jednostavno nisu imali pojma o ičemu što je vezano za Zuhdiju. Kako rekoše, oni su samo dobili precizne upute kako da nas dočekaju, i isprate.
Jedan od njih je bio zadužen za pozdravni, ispraćajni govor. Meni, i većini nije bio baš poznat, ali se predstavi kao Grebović.
Bilo ko bio, bio je vrlo kratak. Toliko, da se odmah sjetih svoga bivšeg profesora matematike Mića Mašića, koji je često znao napominjati kako su najteži oni zadatci s malo teskta. Sudeći po tome, nas na Zelengori čeka - sve, samo ne izlet!
Ovdje će biti obavljeno i ono dozaduživanje, ali samo kolektivno. U Bjelimićima ćemo to tek razdijeliti između sebe. A tada ćemo, zar saznati i zbog čega će nam toliko brašno i šećer, kada ga zasigurno svega ne možemo nositi.
Još je ostalo samo da sačekamo obećanje, vezano za Zuhdiju. Opet je to bio Čolov prijedlog, koji smo svedušno svi prihvatili.
Nismo dugo čekali, manje od petnaest minuta je trebalo da nam se Grebović još jednom obrati. Ne možemo znati koliko mu možemo vjerovati, ali smo makar očistili savjest.
Tek na samom polasku, shvatam i da prisustvo Šemsa Tucakovića ovdje, ni najmanje nije bilo slučajno. On nastavlja s nama, bar do Bjelimića. A biće i da je, uz Admira, i najupoznatiji sa samim zadatkom.
Zapravo, on je i zadužen za našu pripremu i upućivanje, to nam i jedino reče pred ponovno penjanje na kamion:
-       ...A ostalo, mislim da razumijete, isključivo iz tajnosti, povjerljivosti, saznaćete u Bjelimićima! – ovako je završio.


Rajski do
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...