21 May 2017

6 Nama je na čatrnju

Škripi đeram, ko je na bunaru?
Na bunaru Sajma materina.

Vodu vadi, bijelo lice hladi,
vodu lije, bijelo lice mije.
                                             5. april 1994.
Još kad prospe kose niz ramena,
i raskopča puce na prsima.

„Oj, Boga ti, Sajmo materina,
sapni puce, puknuće mi srce!“




Buđenje, sa svješnošću gdje smo, i iznenađenjem koje nas sačeka vani.
U toku noći je palo tridesetak cantimetara snijega. I još pada. Sasvim dovoljno je i hladno, da drukčije sagledamo svoje planove za danas.
U razgovoru sa Senaidom želio sam saznati kako je moguće da je Avdo bio ovdje a da to oni nisu znali, te da li se uspio s njim sporazumjeti je li još neko tu od artiljeraca, kako nam je s tim nekim stupiti u kontakt. Shvatio sam ga i prije nego mi je odgovorio, a razumio sam samo to da su oni velika, mnogo veća brigada nego je naša, da je Avdo pri štabu, a oni obična, sitna buranija. Po prilici, nije ni htio zamarati ga s više pitanja.

Uprkos snijegu i hladnoći Senaid je i prije doručka pokušao doznati nešto više. Vratio se razočaran. Toliko, da lahko donosimo odluku kako ćemo dan provesti gdje jesmo.
Ovo je ovdje uobičajeno, neće potrajati. Dok traje nije nam mnogo razmišljati.
Nešto nam je drva posuđeno, ustupljena nam je i jedan sjekira. Snabdjeveni smo i s par kanistera. Dobili smo i još ćebadi, pa se i ne možemo žaliti na to što je prostorija prevelika za pećicu koja nam je na raspolaganju. A vani neka pada, prtinu možemo držati do kuhinje, i najbliže čatrnje.
Dani i nisu kratki, valja ih kratiti. Omer izvadi karte iz ruksaka, krenu priča da li je grijeh igrati karti.
Nije kocka, pa Ramiz prvi reče kako nije ni grijeh. Ramiz, za kojeg tek saznajem da je puno mlađi nego mi se činilo. Daleko je od Ramovih godina, s trideset je mlađi i od Omera. Od čega je rano oćelavio nije znao objasniti, osim što se svi šalismo na taj račun.
Ramo i Senaid nisu ni bili ljubitelji kartaških igara pa je još preostalo da se složimo Armin i ja.
Grijeh ćemo podijeliti. Bit će manji od onoga ko nas je ovako poslao.
Nećemo kockati, ali da bude zanimljivije poražena dvojica će da se brinu o drvima, zatim o vodi.
Niti volim tablu, niti se sjećam da sam igrao njihovu omiljenu varijantu „ko manje“, ali sam ja taj kojemu se uklapati. Kako odranije traje nadigravanje Omera i Ramiza, pitanje je bilo koji će koga od nas uzeti. Da li zbog činjenice da je Omera rat zadesio u Sarajevu, kao što je nepoznati krak sudbine mene pridružio, brzo smo uspostavili odnos koji je odlučio da nas dvojica igramo u paru.
Omer je igrao skoro savršeno, bar mi se tako činilo, tako da su pred večer Ramiz i Armin pola sata proveli na cjepalu.

                                 ***
Tokom noći je vrijeme bilo gore nego prethodne, pa je sutrašnje kartanje bilo zanimljivije. A zakleo bih se da sreća ne može više izdati nego je tada Omera i mene.
Nama je na čatrnju. Malo smo provirivali, čekali smirivanje nastale mećave.
U nekom trpljivom trenutku dobro utopljeni smo došetali do čatrnje. Ali, baš u tom času opet duhnu onaj mećavni vjetar.
S prvim vedrom nema problema. Drugi put sam na čatrnji a čini mi se da već imam ogromno iskustvo. Sipanje u kanister je rutina, rakiju sam već pretakao. Samo ne na ovolikom minusu. Nekoliko prosutih, i prsnutih kapi ledi se odmah na rukavicama.
Sada spuštanje vedra nije prijatno. Mokre rukavice teže podnose hladnoću.
Dajem Omeru da on pretoči ovo vedro, dok ja malo grijem ruke i rukavice pod jaknom. Kasnije, dok ja spuštam vedro Omer se zagrijava.
Da li je moguće ovdje živjeti, zimu prezimiti? Može li se, i kako predviđati vrijeme? Dovoljni su nam potkošulja, majica, džemper, prsluk, jakna, potkapa i rukavice, ili smo se mogli i bolje utopliti? Na kraju, jesmo li mogli bolje igrati karti? Ne postavljamo sebi ova pitanja, samo razmjenjujemo razmišljanja.
Bio je ponovo red da Omer spusti vedro, uz novo zajedničko razmišljanje, može li se to bolje, preciznije, da se više vode zahvati. Dok se opet oprobavao u ovoj nam novoj vještini, oba zastadosmo.
Ka čatrnji prilazi djevojka. Prvo što odmah u oči upada je to što je neobično i opremljena, preko ramena je nosila dužu pritku na koju je bilo nakačeno desetak kanistera.
Preksinoć i jučer smo imali prilike vidjeti par mještana, sem crvenijih, planinskim suncem paljenih lica, nekih drugih jako izraženih neobičnosti nisu imali. Odjeća im se nije mnogo razlikovala od one koja se nosi u bilo kojem drugom selu.
Sada prvi put gledamo i jednu žensku osobu. Gledamo joj odjeću, narodnu nošnju koju prije viđasmo jedino na televiziji. Pitamo, i saznajemo kako je to tradicija kojoj je još vjerna velika većina.
Dok zahvaćamo još jedno, opet tek napola napunjeno vedro, djevojka nam priča o osobenostima svoje nošnje. To što joj se ne vidi cijelo lice nije utjecaj religijskog, već isključivo tradicionalnog. Zapravo je danas vrijeme takvo da je jedino ispravno nositi i tu grubu mahramu preko lica. Zato je tu i poseban dodatak na pasu, krupna, izvezena ruža. Znak da je djevojka, a ne udata žena.
Otkriva nam i svoje godine. Devetnaest je puno manje od koliko smo očekivali.
Ali sasvim dovoljno da ima pravo smijati se našem mučenju, sipanju i prosipanju vode, mržnjenju i grijanju ruku. Ponudi se da nam ona natoči.
Bila je i uporna. Prosto nas je tjerala da se sklonimo dok nam ona napuni kanistere.
Zgledasmo se. Bi nas malo stid, osim što smo muškarci, kako god da odmjeravamo različitosti materijala mi smo s više odjeće, a malo kontasmo da bi odbijanje moglo predstavljati uvredu. Uz sve, baš nam se želi još koju progovoriti, čuti još šta zanimljivoga.
Barem je pričljiva. Pričom razbija pola naših predrasuda. U kompletnu odjeću, a ni u vrijeme se nije uklapalo to što je vodu vadila zasukanih rukava. Baš to objasni prvo, nisu ni Čuhovići što se o njima misli, priča. Priznali smo kako niti šta znamo, nismo čuli, niti zato šta i mislismo.
Ona dio otkriva. Ako nam se desi da nas neka cura bude grudvom gađala to će biti znak da joj se sviđamo. Važi i obrnuto, s tim da nam nije najjasnije kako ćemo i mi znati da nam se sviđa. Objašnjava, kroz smijeh, ako budemo duže bit će i prilike da neku vidimo u kući, a tamo ćemo vidjeti i lice...
Usput još reče, i pojasni zašto je nju bio više stid gledati nas kako crpamo vodu nego nas što nas ona odmijeni:
-       E vidite, nas je u kući sedmoro. Od stoke imamo konja, dva vola, šest krava, sedamdeset ovaca. Sad vi kontajte koliko dnevno treba vode. Za kuhati jelo, za piće, pranje suđa, haljina, kupanje, umivanje, za stoku napojiti.
-       Dobro, a je li ima i jedno muško? – Omer ne izdrža priupitati.
-       Bezbeli da ima. Ali ovo su kod nas ženski poslovi.
-       Ama, kontao sam nešto, ne čini mi se da je sad kakvih drugih poslova.
-       Pa i nije. Sad muški uglavnom odmaraju...

Još malo pričasmo, dok i ona ne natoči svoje kanistere. Željesmo joj bar pomoći da ih odnese. Uvjeri nas kako nije nužno, navikla je. A dijelismo raspoloženje da se možda još koji put vidimo, sretnemo. Opet ovdje na vodi, gdje bi drugo mogli...

                                ***
Sve ispričasmo u džamiji. Prethodno je Omer kazao kako mu je, sad čak i drago što izgubismo karti.
-       Ne znam hoćete li mi vjerovati – a na kraju još dodade – jeste da je i jako hladno, i da mi je muka što su nas ovako gurnuli, ali ako zauzmemo jasan gard, stav da trebamo biti sada pametniji no naivni što bijahosmo kad kretasmo odozdo, osjećam da mi neće biti krivo, odnosno da bi mi bilo žao kada bi mi neko ovo pričo a ja to ne doživio...



Čuhovići, džamija
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...