Čija frula ovim šorom svira?
To je frula siromašnog
sina.
6. april 1994.
Bogatoga zasvirati neće.
Bogat plati, pa ga svirac
prati.
Dođe vrijeme, sve se preokrene;
Dođe vrijeme, sad prate
i mene!
Prešli smo u Zadrugu. Na položaj je otišao još
dio, tako sada i za nas ima mjesta.
Kada smo kretali na zadatak Senaid je svojim
pretpostavljenima rekao da ga prihvata, i razumije, nešto slično sam i ja kazao
Zuhdiji. Putem smo i sami sebi priznavali da to i nije baš tako, a nismo
iskoristili ni susret s Avdom. Po dolasku ovdje nejasnoće su potvrđene, nismo
se imali kod koga raspitati, užasno vrijeme je zaustavilo sve naše nakane.
Aktivnosti pješadije idu svojim tokom. Neki od komandira su tako jutros i boravili u selu.
Senaid je to iskoristio, i podobro se raspitao.
Tamo negdje se prave nekakve bajte, gotove su pa će sada četa raditi u dvije
smjene. Uglavnom, ne bismo trebali brinuti da ćemo ponovo nekad biti vraćeni u
džamiju.
I to je ono što smo razumjeli. Kao i vijest da je
Avdo Hajrić hitno prebačen za Sarajevo. Upala pluća.
Manje nam je bilo jasno da je njegovim odlaskom
otišao i naš plan angažovanja. Iako je Senaid lično razgovarao s komandirom ove
čete od njega drugo nije mogao saznati. Niti je znao za nas, niti mu trebaju
dodatni problemi uz one koje ima oko svoje čete, samo se sjećao kako je Avdo
tražio da dođe jedna minobacačka posluga. Razgovor Senaida i tog komandira je
završen tako da Senaidu ništa drugo ne preostaje do da nas samoorganizuje.
A to otvori usta, prije svih Omeru i Ramizu.
Njima je sve davalo povoda da smo mi zadatak već obavili. Došli smo gdje treba,
a kada ćemo negdje dalje neka razmišljaju koji su nas slali.
Senaid je drukčije razumio svoj razgovor s
komandirom čete, i za sutra je već planirao obilazak ovog rejona u potrazi za
valjanim položajima, i osmatračnicama. U prilog nam ide i vrijeme koje se
sasvim stabilizuje, poslije dvodnevne zime, od jutros pa do podneva proljeće je
sustiglo svoju sredinu.
***
Kada je već tako to smo ovo popodne odlučili
iskoristiti u šetnji. Petorica nas, Armin je ostao čuvati stvari. Čuvati
stvari, i tištiti nešto u sebi. Ramo objašnjava da je takav kako je došao. Da
je takav po prirodi, da ga ne možemo, vjerovatno nemamo ni potrebe mijenjati.
Omer dodade da je dobro kada i takvih ima.
Šetnja i bi samo šetnja, teško se može nazvati nekim
obilaskom sela. Dok je Senaid razgovarao s komandirom pješadinaca, neki od nas stigosmo razmijeniti nekoliko zanimljivih riječi s par mještana koji su se zadesili
u Zadruzi. Ova šetnja je služila da spojimo ono što smo čuli, s onim što možemo
vidjeti.
Jako planinsko sunce je stopilo, sleglo većinu
novopaloga snijega, po brinama kojima i hodasmo. Tako nekako su i putevi
napravljeni.
Pogledi na selo su sa svih strana isti. Upadljive
su sunčane, prisojske, i zaklonjenije, osojske strane. Izdvajaju se uvijek
džamija i Zadruga, te čopori kuća. Neobičnim i upečatljivim se daju poluvisoke
kamene ograde, međe između imanja. Ne samo u selu, nego u cijeloj udolini,
možebiti i izvan nje. Pašnjaci su tako jasno rasparcelisani, a što je
objašnjivo s više težišta. Prvo je nedostatak šume, potoka i drugih prirodnih
omeđja, a drugo je potreba za uklanjanjem kamena kojeg je ovdje više nego
plodnog zemljišta, više nego i drveta koje bi inače služilo za ograde. Ovakve
su ograde i tradicija, sasvim su i opravdane, samo varljivo daju utisak
nekakvog međukomšijskog nesklada.
Pogledi na pojedinačne kuće, tek jedna od blokova
i crijepom pokrivena, sve kamen i lim, ali sve s nekoliko pratećih objekata, a
opet u čopore zbijene prije svega prema zajedničkim čatrnjama, govore o skladu
suživota, pojedinačno sasvim dovoljno teškog, zbog činjenice da je priroda svoj
svojoj okrutnosti ovdje dodala još jednu, ovo je u cijelom rejonu jedino selo
bez žive vode.
Tu okrutnost osjeća i dijeli i mnogobrojna stoka,
jedino materijalno bogatstvo ovih gorštaka. Za krupniju stoku su sazidane jake,
čvrste štale, dok ovce imaju dvojak smještaj. Samo u najtežim danima se zbijaju
u svojim, uz kuću i primitivno natkrivenim torovima, ostalih se seljakaju po
pašnjačkim, s dopunskim zadatkom đubrenja tih pašnjaka.
To jedino bogatstvo ovih ljudi, njihova su i
najveća briga. Cio život se svodi na rad oko njih. Mali vrtovi svjedoče kako je
ovdje povrtlarstvo svedeno na proizvodnju kupusa i krompira, te možebiti nekih
repastih, isključivo stočnih biljaka. Tragova voćarstva, razumljivo, i nema...
Težak život, i osuđenost na njega. Vidimo,
osjetimo, komentarišemo. Rekoše, tek nedavno je i prodavnica otvorena. Radovali
su se, njima je to značilo novo olakšanje, naporno je bilo i konjima dogoniti
mjesečno fasungu iz Konjica. Tek što prodavnica proradi, zarati se.
Odlasci ljekaru su bili, također rijetkost. Takva
da se ti događaji pamte, te ponosno ističe kako većina ipak „vijek provjekuje a
da ljekara očima ne vidi“.
Ne znam da li ćemo koga priupitati, ali vjerujem da će reći kako je surovost prirodna, razlike su male, znam da su i u našemu selu do prošloga rata za gotovo svakoga govorili - imao sedmoro ili devetoro djece, preživjelo dvoje ili troje. Sjećam se da se umiralo od svega, utapalo u Drini, gorjelo u požaru, od napada vukova, ujeda zmija, smrzavanja, gladi, nepoznatih bolesti... Nestvarno je bilo sve to slušati, kao da nije bilo prije samo pedesetak godina. Samo je tolika razlika između naših sela i Čuhovića. Manja negoli u nadmorskoj visini.
Ne znam da li ćemo koga priupitati, ali vjerujem da će reći kako je surovost prirodna, razlike su male, znam da su i u našemu selu do prošloga rata za gotovo svakoga govorili - imao sedmoro ili devetoro djece, preživjelo dvoje ili troje. Sjećam se da se umiralo od svega, utapalo u Drini, gorjelo u požaru, od napada vukova, ujeda zmija, smrzavanja, gladi, nepoznatih bolesti... Nestvarno je bilo sve to slušati, kao da nije bilo prije samo pedesetak godina. Samo je tolika razlika između naših sela i Čuhovića. Manja negoli u nadmorskoj visini.
Šetamo, pričamo, i shvatamo i ne shvatamo.
Želimo, koliko je moguće, biti načisto.
Polukružnu šetnju oko sela završavamo na mjestu
odakle se nailazi na dvije najizdvojenije kuće. Omer predlaže da pokucamo na
vrata jedne od njih, suprotstavljajući se tako Senaidu koji je izričito protiv,
zbog uvjerenja kako su im pješadinci već „dosadili“.
Kratak razgovor nas podijeli, Senaid će sam
dalje.
***
Nas četiri ulazimo, možda ipak malo iznenađeni
srdačnim bujrumom, manje slikom koja nas dočekuje. Slutili smo da nema poda, da
se ne izuva, bar u verandi i sobi u kojoj se kuha, sjedi. Nekima i šišeta
bijahoše novost, svima debljina kamenih blokova.
To je prvo što nam objasniše. Zadruga jeste od
pečenih, normalnih blokova, kao i jedna kuća, čovjeka za kojeg rekoše da tu
samo i ljetuje. Neće je snjegovi srušiti, ali ju je teško ugrijati. A baš to
objašnjava debljinu ovih zidova. Nekoliko se prvih dana više loži, kada se
kamen ugrije može se otići tri dana do Konjica, kuća se neće ishladiti.
Još štošta pitasmo, saznasmo, za mnogo toga i ne
bi vremena, a večerasmo i kahve se napismo, kada spoznasmo još jedan zanimljiv,
nama tako neobičan adet. Ovdje se kahva pije dok gost ne kaže da je dosta.
Naravno, treća džezva je već bila suvišna ali se s domaćinima sporazumjesmo tek
prije nego četvrtu zasuše.
Čomori su, jedina famelija ovdje. Ostali su u susjednom Lukomiru, selu za kojeg ovi rekoše da je i visočije, i divljije od
Čuhovića. Vjerovatno i jeste, kada je naš domaćin „sašao“ ovdje, na ženino.
Govorio je o tome, s nekim davno pregorenim stidom, s vedrinom tipičnom za
seoskoga domaćina.
Slične bijahoše i šaljive dogodovštine koje nam
pričaše, kojima se srcem i dušom nasmijasmo. Vedro je što nam pričaše, triput
vedriji način na koji to činjaše.
Sve u svemu vrlo zanimljivo, i dosta prijatno
predvečerje završi njihovim pozivom da ujutro obavezno dođemo opet na kahvu.
Skoro nevjerovatnim zvuča da je imaju dovoljno, snabdjeli su se, a to je uz
ulje, brašno, so i šećer, i jedino što se ovdje kupovalo. Sada drugo i oni dobijaju
kroz humanitarnu pomoć, pa se za kahvu još uvijek para ima.
Doći ćemo. Obećali smo, a i zašto bismo odbijali
kada ne znamo koliko ćemo ostati ovdje, kada ćemo dalje, gdje ćemo kahvu jedino
moći sanjati.
Doći ćemo i zbog muhabeta. Rat je svima nama
pokazao koliko je tanka linija između raskoši i siromaštva, luksuza i
jednostavnosti.
I opet je Omer bio posebno očaran. Dugo u noć je
ponavljao neke priče naših domaćina, nanovo iskazivao svoje divljenje prema
volji, duhovnoj snazi ljudi osuđenih da žive u ovakvim krajevima.
Čuhovići