24 Jan 2018

46 Svako svoje zvono nosi

Mošćanice, vodo plemenita,
usput ti je, selam ćeš mi dragom.

Il nek dođe, il nek me se prođe.
Il nek kaže, za kog da ću poći.

Nek ne kosi trave oko Save,
pokosiće moje kose vrane!

Nek ne pije Mošćanice hladne,
popiće mi moje oči čarne!




Vrijeme vanrednog, i produženog dopusta koristim da se vidim s onima ovdje koje znam, ali da se s nekima koji su negdje drugdje čujem.
Od tih telefonskih razgovora posebno će me dojmiti onaj s Hašimom Pezom. To što se potrudio doći do broja na koji me može nazvati, kao i razlog, raspitivanje za moje zdravstveno stanje, sve je što sam očekivao. Ne znam šta je Hašim od mene očekivao čuti, tek mu mnogo nisam mogao reći. Zato, jeste on meni.
Bio je na smjeni koju sam propustio, i upravo mi ispričao ono najnovije s te smjene. Prestruktuiranje brigade još traje.

Suvad Žgalj više nije načelnik artiljerije. Tu je, član je Komande, nešto je sada pri bezbjednosti.
Znam šta to znači, a pogotovo da to nije bio njegov izbor. Upoznao sam ga, znam da će se predati novome poslu.
Ne znam koliko će rat još trajati, ali ako potraje neće me iznenaditi da bude još pomjeranja, da će se Žgalj opet vratiti k nama. Posebno što se to odvija unutar brigade, pomalo me podsjećajući na vrijeme kada sam se i ja sam tražio između bacačlija i mojih Trošnjana.
Osjetljiviji su bili odlasci iz brigade, ali sa sličnim rezultatima. Odlazio je Bešović, odlazio Kuljuh za njim, Šeks, išli su i Pezi, sva trojica, Zuhdija je smjenjivan, Džananovića smo mi tjerali, ali se putevi nekako iznova ukrštaju. Ovo važi za one koji su srcem ka tome i težili. Samim time, Žgalj je manje bitan u priči koju mi Hašim ispriča.
Bitan je momak koji je Žgalja zamijenio. U kompletnoj je priči zanimljivo i to što je ovo i njegov povratak!? Makar se on desio nešto ranije, i na dužnost u Komandi.
Meni je zvučalo kao novost, s obzirom da nisam bio upoznat. Dakako i signal da njegov dolazak među nas, u samome startu prihvatim kao pozitivan.
Ipak je drugi dio priče, onaj u kojem je Hašim predstavljao novog načelnika artiljerije, naravno iz svoga ugla, meni ostao upečatljiviji. Rekao bih da se nikako nije poklapao s tim prvim dijelom.
To mi ne ide s činjenicom da je bio u onoj prvoj, malenoj grupi koja je početkom rata krenula iz Sarajeva ka zavičaju. O tome događaju vremenom smo dobijali novih informacija, koje govore da je sama ideja u startu popraćena velikom euforijom. Da se na prvi poziv javilo više stotina dobrovaljaca. U dogovoreno vrijeme ih se u Hrasnici iskupilo jedva nešto iznad stotinu, da bi se i taj broj do samoga polaska prepolovio. Takav je razvoj događaja djelovao i na te koji su krenuli. Osipanje se nastavilo, tako da ih je na kraju u rejon Grepka stiglo tek petnaestak.
Navodno je i tada došlo do još jednog, posljednjeg nesporazuma, ili sporazuma, uglavnom razdvajanja Bešovića i Imamovića, gdje jedna grupa ide ka Foči, druga ka Goraždu. U Bešovićevoj grupi je bio i Mido, i to je ono što je u ovome trenutku značajno. Značajno u mjeri što mi se ne poklapa to saznanje s onime što je Hašim još o njemu kazao.
Zar je neko ko je tako mlad, tek par godina stariji od mene, ko je hrabro krenuo uz Bešovića, za ovo neko vrijeme ostao više približen vojsci i vojnikovanju, nego ratu i ratovanju. I Bešović je oficir, stariji i iskusniji, pa je samim početkom spoznao, bolje rečeno prenosio razliku između rata i vojske. To što mu je razlika bila poznata od ranije, pomoglo mu je u vezi nečega drugog, što i popunjava ono nastalo razlikom. Bešović je, i brzo i efikasno, kao malo ko, uspio izgraditi neophodan autoritet.
Mido je mlađi, logično je da mu je rat bila nepoznanica, ali se uvažiti treba i činjenica da je rano krenuo da ga upozna.
Dio priče nedostaje. Došao je s Bešovićem, sigurno je tamo bio neko vrijeme, sada nam se evo ponovo vratio, gdje je bio u međuvremenu?
Doduše, pominje Hašim Bradinu, nastavni centar, ne i da je sve vrijeme bio tamo. A i da jeste, tamo su neko vrijeme bili Šeks, i njegova grupa, morali su mu pričati, uticati na njega.
Koristim priliku i pitam Hašima za Šeksa. Vratio se i on, što me je obradovalo. Uvijek ću reći da Šeksu ništa ne zamjeram, da nema niko pravo išta zamjeriti, a opet sam zamjerao svakome ko je odlazio iz brigade. Da li zaboravljam da sam se i sam jednom kolebao, više i neće biti važno. 
Raduje me Šeksov povratak, toliko da sam dobar dio preostale Hašimove priče, samo površno slušao razmišljajući i priželjkivajući susret sa starim ratnim drugom. Od onoga što sam čuo prevladavalo je to vojničko, to što Hašim i naznačava kako se meni neće dopasti.
To je u pravu. I neće. Neće mi se dopasti kada se neko u ratu više ponaša vojnički nego ratnički. To možda ima u nastavnim centrima, nekim sarajevskim brigadama, ne i u Fočanskoj. To znam, to znamo mi, to će shvatiti i Mido. Tako sam Hašimu i rekao, podsjećajući ga na sličan dolazak Zuhdije.
Slušao je Hašim i šta ja govorih, ali na kraju ipak zaključi, uz sebi svojstven smiješak, kako je Mido drukčiji od Zuhdije, između ostaloga i zato što sam se ja sa Zuhdijom jako brzo uklopio, dok s Midom neću nikada.
I ja sam se nasmijao. Ali i zamislio. Otćutao sam, ali sam duboko u sebi znao da može biti samo suprotna situacija.
Ne postoji mogućnost da ja ne mognem sa Midom, samo može biti da on ne mogne sa mnom. Otćutao sam, jer nisam mogao tvrditi da će baš tako biti, a čini mi se jedino logičnim.
Ako se i razlikuje od Zuhdije, Zuhdija je imao širi izbor ljudi s kojima će postati blizak. Na koncu, bliskost sa mnom je došla spontano.
Mido je možda različit, ali je i njegova situacija različita. On je nama načelnik, nužna je bliskost s nama, posebno prvim potčinjenima. Može on biti tvrd, krut, arogantan, oficirčina, ali ne može biti sam kontra svih.
Razlikujemo se i mi, i među nama ima čvrstih, čvršćih. Možda će se Midu dopasti Jakubova čvrstina, ali će zasigurno brzo uvidjeti kako su njene granice uske. Jakub zna kada, i koliko treba da je čvrst. Odnosno, zna kada je pametnije da iskaže svoju fleksibilniju stranu.
Na jednak će način morati i Mido da funkcioniše. Prvi potčinjeni mu je Jakub, a to je čovjek na kojemu se ne može graditi autoritet, bez uzajamnog uvažavanja. Slično mogu reći i za Lutva, pa i Mirsa Rahmana. Lato Kršo je opet zasebna priča, njemu nije stalo ni do svoga, kamoli tuđeg autoriteta.
Na kraju se zaustavljam na sebi. Koliko to mene Hašim poznaje pa je ovakav zaključak donio? Kakav li mu se to Mido učinio? Zar postoji neko s kim ja ne mogu? Ne postoji. Jedino može biti obratna situacija, da Mido ne mogne sa mnom. Ali, ako ne mogne sa mnom, pa s kim će onda moći!?
Zagolicana mi je radoznalost. Jedva čekam vidjeti tog tersa. Vidjeti, provjeriti to što je Hašim pričao. Bez ikakvih zaziranja od mogućnosti da u svemu ima više istine nego što ja kontam.
Ja sam spreman. Moj plan je jednostavan. Nije me bilo neko vrijeme, i pravit ću se kao da oko toga jedino što stoji jesu razlozi moga odsustva. Zapravo, neću biti iznenađen što gore neću zateći Suvada, ali me neće uopšte zanimati ko je i kakav je taj što je došao umjesto njega.
Za mene će to biti načelnik, kao što je bio i Suvad, sve do trenutka dok on nešto u međuodnosima ne promijeni.
I nije me ni briga hoće li to njemu izgledati arogantno, nevojnički, bezobrazno. Znam da svako svoje zvono nosi. Meni moje nije teško. A ono trenutno zvoni dva takta.
Nikada neću biti ono što najviše mrzim, poltron. I toliko puta ponovljeni, koji važi i za Mida koliko je važio za Zuhdiju i svakoga drugog, on je taj koji dolazi među nas, i njegovo je da se nama prilagođava a ne da zahtijeva da se mi prilagodimo njemu. Dirigent vodi melodiju, ali su svirači ti čiji se tonovi slušaju.


Treskavica, u sunčanom zimskom danu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...