14 Mar 2017

3 Opravdanje je jako, kao sama laž

Druge moje, ne hodile lude,
ne vjerujte nikakvom bećaru!
Muška glava – šušnjevita grana;

Udri granom po zelenoj travi:
list opani, a grana ostani –
E, taka ti je vjera u bećara!             
                                       29. oktobar 1993.
Danas, sjutra: Uzeću te, draga!
Prekosjutra: Dok upitam baba!
Babo veli: Da pitamo roda!

A rod veli: Dok rodi pšenica!
Rodila mu ljuljom i kukoljom;
ljuljala ga troljetna groznica!




Da vidim Trošnjane radovalo me, ali sam očekivao da će druženje s njima pričekati.
Novi komandant bataljona Eko Džamalija, koji je zamijenio Ćuzu poslije njegova ranjavanja, na jutarnjem postrojavanju je pročitao spisak naredne smjene na kojem mene nije bilo. To što smo dobri prijatelji nije mogao biti razlog.
Zato sam zatražio objašnjenje zbog čega sam „pošteđen“.
-          Mora mi neko voditi narednu smjenu...

Davno sam riješio slične stvari ne komentarisati. A u razmišljanjima sam stao na tome da su sada otišli diverzanti, i činjenici da oni baš ne vole one „druge“. Opet, nije ni njih mnogo, a još mislim da mene i ne bi odbili. No, problem i nije u tome što ne idem sad, već što bih trebao sljedeću smjenu da vodim.
Misli mi se vraćaju Trebeviću i Vranovini, u vrijeme kada sam zadnji put vodio pješadijsku grupu, i kad sam pomislio da će mi najbolje biti ako do kraja ostanem samo artiljerac. Rat ne haje mnogo za lične želje.
Ako ovo gledam kao lošiju, odmah nalazim i bolju stranu ovakve naredbe. Vrijeme proboravljeno u Jablanici mogu već slagati u sjećanja. To što me neki tamo smatraše dezerterom, pa se i sam donekle takvim osjećah, ovdje više ne važi. Mnogo je istine u onome da brigada nije htjela slati kamion po nas, lakše je i razumjeti da smo prihvaćeni kao da kasnili nismo, mogu čak reći kao da ni išli nismo.
Jednostavno, situacija je takva. Gdje sam bio, kako mi je bilo, koliko i zašto sam se zadržao, sve to kada se stavi na jedan tas vage, ostane lakše od onog što je samim dolaskom palo na drugi.
Preko toga, još je nešto dobro. Dobih odmah tri dana da se ispričam sa svojim Trošnjanima.
Jeste da su tu, u toj kući koja je već dobila ime „kuća Trošnjana“, svega još trojica. Fadil Barlov, Ferid Pekas i Latif Odobašić, te još Salja pride.
Bez mene, onoliko koliko ih je trenutno i u diverzantima. Kako je i bataljon u međuvremenu osiromašen ljudstvom to i Dževad, Sajo, Redžo i Nail počesto svrate. Za Salema su rekli da je ostao sa Šeksom u Voljevcu, a ostali su u obilasku porodica, kao i ja što bijah...
Laci mi je odmah predao ranac koji sam bio ostavio u Voljevcu. Donio ga je, uvjeren kako ću se ja pojaviti kad-tad. Jedino je paste za zube prodao, odnosno razmijenio za duhan. Nisam imao pravo se ljutiti.
Sačuvao je ono najbitnije. Dnevnik. Zbog kojeg sam već dva puta puno rizikovao, i isto toliko puta slagao sebe da se od njega neću odvajati. Kad čovjek sam sebe slaže, lahko i opravdanja nađe. Opravdanje je jako, kao sama laž. Ostavljeni dnevnik je bio garancija da ću se vratiti. Kome sam davao garanciju? Sebi?
O zbivanjima tamo više od onog što mi je Macan već rekao nisu mi imali šta reći. Osim, tog ličnog dijela.
Salja se požalio da sam ga negativno iznenadio nepovratkom tamo. Osjećao je i sukrivnju, on je jamčio za mene, a grijeh je što bi se djevojka i dječačić koji su mi bili povjereni, na kraju morali sami vratiti. Čekali su me desetak dana duže od dogovorenog, a onda je naišla neka druga vojska...
Nije mi o tome ni morao pričati. Znao sam, osjetio ranije.
Ima nešto što ne služi kao pravdanje. Istina. A istina je, u to sam se uvjerio već mnogo puta, i još ću nekoliko puta po mnogo, vrh svakog bremena koje iznosimo na plećima sudbine. Da sam se vratio na vrijeme, da je tako bilo suđeno, ne bih onda...
Izigrao sam jedno povjerenje. Salji sam pokušavao objasniti, on se trudio shvatiti me. Složili smo se samo da ćemo, ako se ukaže prilika, nekad obavezno posjetiti selo u kojem smo bili tako fino i toplo primljeni, i kome bar toliko dugujemo. Ja i više, jedno korektno izvinjenje.
Salja je pričom išao do tvrdnje kako mi u Jablanici nije moglo biti toliko dobro koliko bi mi tamo bilo da sam se na vrijeme vratio. Po njemu sam više propustio nego doživio...
Izvinjenje dugujem, ali ne ono koje se daje lažnim kajanjem.
Sa Saljom se i ne slagah, i razumjeh. Sjetih se knjige koju čitasmo u Voljevcu, rekoh kako u njoj ima jedan hadis koji nedostaje. Kada god se insan na nekoj raskrsnici nađe, jedno mora znati: koji god put da izabere, tim izborom nešto dobija, ali nešto i gubi.

                        ***
Puna smo tri dana prićali o proteklih mjesec i po. Na kraju smo pogledali i malo unaprijed. Zatraženo je da vidim s Ekom da i oni svi uđu u tu moju smjenu, bez obzira što će odmarati tri dana manje. Jedino je Fadil bio za to da se podijelimo, odnosno da uvijek neko bude da čuva kuću.
Pristao je i Fadil, a tu su i Munja Komar i Samir Kurtović, dok ni na ostatak smjene neću imati zamjerke. 
Već čujem da će gore najveći problem biti kako ubiti vrijeme, a da tu ima i istine slutim zbog samog Lacijevog odlaženja na liniju. Priznajem i da je zanimljiv način na koji se on „branio“, kao puno je lakše samo ići na pložaj. I tako - uvijek biti odmorne glave, a ne praviti ručak „od ničega“ i čekati kako i kada će ti neko tanjurom glavu razbiti.


Zec planina, s dolinom Vrbasa
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...