17 Apr 2017

36 Da ga ne zaboravimo

Nigdje zore ni bijela dana,
ni Danice da pomoli lice.

Istom zora sa istoka rudi,
siv se soko pod čadorom budi.
                                           6. februar 1994.
Sa jastuka glavu podizaše,
mrkim okom sablju pogledaše:

„Sabljo moja, roditelja moga,
roditelja bega Isaj-bega.

Dosta si mi počinila jada,
dosta jada oko Biograda,
a i muke oko Banjaluke!“




Ako se izuzme priređena nam sramota s hranom, ostalo je išlo po navici. Tiho, samouvjereno i sigurno, i tačno u planirano vrijeme smo bili na proplanku upremase ustaških linija. Još je dovoljno bilo do svitanja, a snijeg je davao potrebnu vidljivost. Još je bio i nemehak, ni mnogo tvrd, već taman za nečujno kretanje.
Zadržali smo se samo par minuta. Da svi skupa predahnemo malo, uvjerimo se u spokojnost i čistoću zraka, te da se ostali grupišu. Od sinoć se znalo kako će, u koje tri grupe ići. I da ja i Salja negdje ovdje ostajemo.
Iskupili smo svih osam predviđenih mina, od onih koji su ih nosili. A Dževad nam je pomogao da izaberemo povoljno mjesto, gdje ćemo biti prilično prikriveni a opet moći djejstvovati.

Nama je preostalo samo da malo razgrnemo snijeg, udobno se namjestimo i čekamo. Pošto smo zaželjeli sreću, i pogledom otpratiili ostale.
Straha nema. Vjerujem u Galiba i ostale, ni u zraku ne osjećam ništa teško, a i Kojin vic gledah kao poruku da se moglo i s manje ljudi i oružja poći.
Pokušah misli okrenuti prema Jablanici, Hrasnici, Sarajevu. Razbacati ih i na Tarčin i Visoko.
No, nije se baš dalo. Jutro se nekako naglo trže, a pritisak u zraku posta teži, hladniji. Shvatih da su to neke reakcije iz mene, neke koje ne mogoh definisati ni kao one koje slute loše, ali ni potvrđuju da će sve biti u redu. Salji ne govorim ništa, niti on meni, ali mi se čini kako dijeli isti osjećaj.
Nije strah, nije zebnja. Nije ni olakšanje. Ne znam šta je, osim što ne da misliti ni na šta drugo do na se.
Mislima, koje će tek prekinuti pucnji. Pucnji, koji su sasvim jasni. Dolazili su odozgo. I nije ih bilo mnogo.
Ustaše su ih dočekale, primijetile. Mada ću lično teško ovaj put povjerovati u bilo kakvu priču o izdaji. Niti je osjećam, niti mi ponašanje ustaša liči na to. S obzirom da je pucnjava kratka, pravio sam u glavi scenario po kojemu su stražari uočili naše, uzbunili najbliže, i sad zajedno upozoravaju da mi dobro razmislimo.
Čekam šta će pješadija, a ja sam brzo odlučio. Ne vidim svrhu da se oglašavamo. Planirani psihološki efekat je propao, a sve drugo bi bilo samo upropašćavanje mina, s kojima i tako oskudijevamo. Teren je i na brdašcu na kojem su ustaše snjegovit, pa i nisam siguran da bi ove lagane mine uopšte aktivirale. Da je ona šesetka s postoljem, još bih se i posabitao potražiti neku od pokazanih zemunica, ovako s ovom jurišnom to je potpuno besmisleno.
Sve ovo sam na glas razmišljao, podijelio sa Saljom. Uz podrazumijevajuće da ćemo postupiti drukčije ukoliko to bude traženo. Do tada pogled uglavnom držimo na putu kojim bi se naši trebali povlačiti.
Umjesto toga, začuše se pucnji i od naših. Sada još čudnije što ne bijahoše neki smišljeniji, već sasvim nalik ustaškim. Čudnije, za nas koji nismo tamo.
Nije nam previše trebalo da shvatimo kako ovakav naš odgovor, ipak ima smisla. Primijećeni od ustaša, nisu svi mogli biti na sasvim bezbijednom mjestu. Neki su se morali povlačiti, pokriveni od drugih.
Na sreću, sve ne traja predugo. Rubom šume, s desnog kraja pa sve do nas, uskoro su bile sve tri grupe. Bez gubitaka.
Počeh tako tumačiti onaj svoj osjećaj. Akcija je propala, ali je bitnije da niko nije ni ranjen.
Problem je što se sam osjećaj teško potiskivao. Zapravo se povratio onog momenta kada je postalo jasno da neće biti povlačenja.
Zaklonjeni snježnom šumom nismo imali problema da komuniciramo s ostalima. Tačnije, Salja je svako malo odlazio do najbližih. Prva vijest koju je donio jeste da je cilj bio pokušati uzeti Kojsinu, a ako se ne mogne držati ih cijeli dan, jer je glavni napad predviđen večeras, na nekom drugom pravcu. Kasnije informacije su govorile da u simulaciji sudjeluje još i drugi naš bataljon, dok će Dusinjani noćas napasti.
Samim time mi se sve ovo nije dopadalo. Nekako je naša brigada pridesnija za pravi napad, ne za simulaciju. Nisam to objašnjavao u cilju pravdanja što nismo uspjeli, već onog mutnog osjećaja.
Nije mi se dopadao ni način na koji smo glumili naš napad. Nisu to bili nikakvi pokušaji da se ustaše doista zavaraju, nego nastojanja pojedinaca da spasu čast cijele grupe. Prije svih su to bili snajperisti, koji su se odmjeravali s ustaškim. Kako mi je Salja prenio dvojica njihovih su se negdje namjestila, odakle neumorno motre na rub šume. Što je dovoljno da shvatim bar dvije stvari. Najpametnije mi je nikud ne micati od svoje busije, a razumijem i zašto naši snajperisti odgovaraju.
Kroz glavu mi prođe kako je ovo jedna od onih akcija u kojima nimalo ne žalim zbog toga što sam artiljerac a ne diverzant, ostavih se svojih osjećaja te uslonjen uz ranac odlučih malo i dremnuti.

                                ***
Pokoji ispaljeni rafal s obiju strana, potisnuo je i priču o snajperskom prepucavanju, koje moje polubudno stanje nije registravalo.
-          Krilo poginuo – Salju sam, ipak, razumio.
-          Kad? Kako? – pitah po inerciji, iako sam sto puta i sam rekao kako je ovo najgluplje pitanje koje se postavlja.

Zar je bitno kada neko pogine, kako je poginuo. Bitno je da, bar ne bude uzalud. I da ga mi, njegovi saborci, nikada ne zaboravimo.
Dok slušah Saljinu priču, u glavi stvarah lik Krila Sulejmana. Jedva da sam ga i poznavao. Tačnije, sve što znam o njemu je samo fizički izgled. A i to svedeno samo na to da je bio prilično krupne građe, te da je nosio crni šešir. I, eto, sada ću saznati kako je poginuo.
-          Uočili su grmen, drvo s kojeg je jedan ustaša gađo snajperom. Krilo je bio dole skroz, s Nailom. I kako je gledao prema tom grmenu vidio je odbljesak snajpera. „Odoh ga skinuti“, tako je rekao Jazu. I skočio sa snajperom. „Ja gledam u njega, i čekam kada će opaliti“, veli Jazo, „kad, samo vidim kako pade na koljena. Ni glasa nije pustio...“

Htjedoh Salju priupitati, da li je baš poginuo od tog, ili onog drugog njihovog snajperiste. Nisam. Zar je to uopšte važno.
Kao što nije ni važno kako mi novi osjećaj govori da tog nekog stvarnog napada neće ni biti. Naravno, iz nekih, još nebitnijih razloga.

                                 ***
Ni naše reakcije na sve ne treba posebno tumačiti. U to neko vrijeme kada se već sve drugo znalo Dževad Ćerimagić mi je prišao, sa željom da prije povratka u Deževice ispalimo šesetke. Za Krila.
Smatrao sam to odobrenjem Komande, pa nisam se protivio. A sam sam predložio da se malo pomjerimo naviše, gdje bismo našli mjesto odakle bi se mogao zasuti predio s kojeg je Krilo pogođen.
Nismo imali problema da jedan baš takav brzo nađemo. I ovaj je uz rub šume, lahko smo raščistili snijeg.
Iako sam ja nudio da Dževad ubacuje mine u cijev, izabrao je da on drži postelje. Svejedno je.
Pošto sam ga uputio u kom pravcu, i pod kojim uglom će držati cijev, kako će čučnuti, te kad sam još i proučio bismilu prva mina skliznu. I ču se detonacija jača nego li sam i ja očekivao. Iz cijevi se, zbog oborene temperature zraka, dimilo također neuobičajeno mnogo.
Crvenilo na Dževadovom licu smatrah rezultatom što je ovo njega više iznenadilo. Tek kada sam pošao s drugom minom, dok se dim polahko razbijao vidjeh i ja da nije sve kako je trebalo biti. Mali minobacač je skoro do pola bio uronjen u zemlju.
Dok pitah Dževada zašto nije pustio cijev, on je to upravo činio. Ruke mu nisu nimalo sagorjele, ali jesu pred oteklinom. Od udara.
-          Ode sat – vjerovatno to reče da ne iskazuje bol, koje je moralo biti.
-          Jebeš sat... jeste da je šteta, da je bio vrijedan...
-          I uspomena.
-          Jebiga.
-          A, što propade minobacač?
-          Što!? Mehko tlo.
-          E, jeboga ti...
-          Otkud sam znao. Vidio si da sam provjeravo. Meni se učinilo da će izdržati.
-          Tebi se učinilo...
-          Ništa, završili smo gađanje. Ja i Salja ćemo izvući ovo malo govno, nadati se da nije sjeban. Ali, teren je ovdje vas isti...


Krilo Sulejmen
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...