22 Oct 2016

40 Nestvarno djeluje, u ova vremena


Kosi Ivo livadu zelenu,
kosa mu je od suhoga zlata.

A timbolac od roga jelena,                                             
a brusinac od sivoga kamena.

K njem dolazi gizdava djevojka:
„Hodi, Ivo, sa mnom večerati!“





                                
Bjelimići i Glavatičevo i nisu sela, već skupine sela. Samo u jednoj skupini ih je trinaest, mada poznajući Šemsa, još i nisam potpuno siguran da većina od njih nisu samo zaseoci.
Nedugo poslije mu se imah razloga izvinjavati. Sve mi se stade doimati još i ljepšim nego je to Šemso najavljivao. Valjda sam previše odbijao na onu po kojoj je svakome njegov kraj najljepši. Nećemo umanjiti ništa od svog divljenja prema našoj dolini Sutjeske ako sad priznamo kako ovozemaljskih rajeva još ima. Ima istine i u tome da mi nailazimo u najljepše vrijeme, početkom ljeta, koje malo gdje može biti ovako dojmljivo.

Grijeh bi bio da se već u prvom selu ne ustavismo.
 Argud, ime ću sigurno upamtiti. Iza nas ostaje Visočica, planina koju do sada jedino viđah na karti, a zamišljah nekako pitomijom, još i malo manjom. Sada shvatam i njenu divljinu, upravo je takva da istakne svu ovu ljepotu koju, eto, skriva.
Kakva tišina, kakva ljepota. Vraćam kartu u ranac, osjećam da je grijeh viđeno kvariti - ne sasvim razumljivim. Ma kako da se razumijem u karte, tek osjećam kako se njima sve ne može prikazati.
Kroz tišinu se do nas lahko probijaju poznati zvuci kosa i belegija. Među nama je onih koji nisu izKerleta Luku nikamo išli, od njih krenu pitanje da li ovo zaustavljanje iskoristiti i na neobičan način. To pitanje je kratko kružilo, možda na moje iznenađenje završi potvrdnim odgovorom. Zbog alergije na sunce, koja me na Trebovoj mučila, od koje i ovoga ljeta strijepim, koju ne želim izazivati, navijah da će težina tereta pod kojim smo biti dovoljna da sve ostane na ahu.
Nije bilo po mome, ali upravo inatno alergiji pridružih se grupi koja je tražila i dobila odobrenja Admira, Šemsa i Šeksa. Vođeni zvukom ubrzo vidimo prizor nad kojim se moralo uzdahnuti. Mobu je činilo sedam-osam kosaca, vidljivo vičnih poslu.
Redžo Barlov je prvi, odmah prilazi i moli domaćina za otkos. Ne obraća mu se zato što nudi našu pomoć, nego da nas ah prođe. Domaćin je malo zbunjen, ali ne i mrzovoljan.
Uskoro se skoro svi selimo u tu livadu. Stiže još par kosa, izmijenjujemo se, neki ponovo staju u red. Nije bilo potrebe da se i ja miješam, i ranije sam slične prizore samo gledao. Zadržah se i sada na tome, ne htjevši se pridružiti Admiru, Šemsu i još par onih koji će ovo vrijeme drukčije iskoristiti. Domaćin je zbavio dodatnih kosa, potom se dao gošćenju i muhabetu s tom manjom grupicom.
Dok padaju otkosi okrenem pogled i naviše, razmišljajući kako će domaćin s pravom ostati zabrinut zbog nečega, kad i kako će stići na vrijeme sve osušiti i sadjeti. U razmišljanjima idoh dotle kako bi događaj tek bio potpun ako bismo preskočili i u susjednu livadu, namjerno bez znanja njenog vlasnika. Ali, nismo, valja nama dalje.

                                  ***
Šemso nastavlja s pričom, sada hvali ljude u ovim krajevima. Za jedno sam ime, svakako već čuo. Sjećam se, bio je dokumntarac o Lazi Drljači. Ipak, mnogih se detalja ne sjećah, pa s pažnjom slušah Šemsovu priču.
Najznačajnije za Lazu je da je to posljednji čovjek koji se izjašnjavao kao bogumil. Inače je rodom iz Krajine, dok je u Beču, valjda, završio školu za slikara. Biće da su mu u prošlom ratu pogorjele skoro sve slike, što ga je i odvelo iz rodne Krajine. Tražio je mjesto gdje će nastaviti život koji mu se sada činio dražim, prirodnijim. Život ondje, gdje je priroda najljepša.
Takvo je mjesto našao ovdje. Tu je imao gotovo sve što mu je bilo potrebno.
Za njegovu je osobenost čuo i Tito lično, te mu je omogućio ono što mu je jedino nedostajalo. Dozvoljeno mu je da u obližnjem „Šumarstvu“ radi po nekoliko sati heftično, kako bi mogao kupiti šećer, ulje, so i brašno. Radio je i zarađivao, samo koliko mu je bilo dovoljno za život kakav je živio.
Još je neka znamenita ličnost čula za Lazu, poslavši čovjeka s porukom da ga želi vidjeti, upoznati. Lazin odgovor je bio u duhu toga kakav je bio, da taj neko treba njemu, on bi mu išao na noge. Pošto je situacija bila obratna, ostaje mi žal što ne razumih Šemsa da li je taj neko prošetao ispuniti sebi želju.
Njegova kuća, odnosno baraka, bila je sva od drveta. Sa samo najnužijim stvarima. I, opet napravljenim s pomoću prirode.
Nije Lazo ni od prirode uzimao više nego mu je bilo potrebno. Priča se da je nekad pola dana znao loviti, uvijek u vodu vraćajući premale, ili prevelike ribe. Sve tako, dok ne ulovi ribu, taman po mjeri koliko je gladan.
Razvezao Šemso priču o Lazi, a prekida je kad dolazimo do još jednog zanimljivog mjesta. Čujem, neki govore da je i o tome bio dokumentarac, ali se ja ne sjećam.
Opet, dovoljno je i ovo što očima vidim. Doista se radi o samo jednom groblju, vrlo uredno i pristojno ograđenom. Vidi se, i dosta uredno održavanom. Uredno, kako bi se odmah vidjelo da su na jednom dijelu nišani, a na drugom pravoslavni krstovi. Na nekim se mjestima skoro dodiruju.
Nestvarno djeluje, pogotovo u ova vremena. Nestvarno djeluje, ali stvarno postoji, jedno groblje i za pravoslavne i za muslimane.
            Ne mogu a da se još jednom ne prisjetim svoga sela. I da se još jednom prisjetim kako sam ja porijeklom, i očevim i majčinim, ipak Hercegovac. U Hercegovini je ovo moguće.
Moji su se iz Lastve doselili u Trošanj, gdje je postalo nešto drugo moguće. Tu bijahoše tri groblja: pravoslavno, muslimansko, i - Ćerimagića. Nekoliko smo generacija tu izrodili, ali se uvijek zasebno kopasmo. Pričam i Šemsu o tome, tek da još jednom podijelim uzdah zbog toga, ali mu ne pokušavam objasniti, jer ni sam ne znam, da li nama ovi ne dadoše u svoje groblje, ili mi ne htjesmo...

                                          ***
Nije ni bitno, šteta je kvariti sve veću ljepotu koja se ukazuje. Uskoro ćemo u selo Odžaci, a što će biti da je nekakav centar Bjelimića.
Centar Bjelimića, mjesto gdje ćemo ponovo sređivati dosadašnje utiske. Počinjem odmah.
Sam polazak iz Luku mi se nije nikako dopao, ne znam da je ijedna grupa igdje sumornije pošla. Sumnje ili slutnje nisu sasvim potisnute ni u Rajskom dolu, ni na Bjelašnici. U Ljutoj bih rekao da smo se oslobađali te sumornosti. Danas viđeno, naše ponašanje u tome, zajedno sadrži toliko osjećaja da zaboravljamo i kako smo ispraćeni, a i kamo smo krenuli. Kažem to sebi, pa se i nasmiješim. Još ne znam ni šta noć pred nama nosi.
Šemso nas vodi ravno u školu. Gdje mi se učini kao da su nas i očekivali. Iako ne bi trebalo, valjda da ovo izvodimo u nekakvoj tajnosti.
Zapravo, brzo shvatam kako i jeste tako, nego su, za razliku od onih u Ljutoj, ovdje ljudi već naviknuti na grupe slične našima.
Smještajem smo zadovoljni. Ali, i toplinom dočeka. Nekako mi se činilo da nečim pokazivasmo nešto po čemu se razlikovasmo od tih drugih grupa. Možda to bijahoše naši pretrpani rančevi, možda Šemso, kojeg ovdje odlično poznavaše, a možda i janjad i bidoni.
Helem, raspituju se da li noćimo, ili odmah produžujemo. Čim Šemso otkri da ostajemo na konaku, počeše stizati pozivi od prijatnih domaćina.
Prisjetih se nedavnih vijesti o jednom borcu-heroju odavde, poželjeh ga upoznati. Pomalo se razočarah kad čuh da Ismet Paćariz nije tu, da je negdje na zadatku.
Ipak, a i bez obzira na osjetnu premorenost, željeh vrijeme do večere ne iskoristiti odmarajući se. Ako ćemo večeras okretati onu janjad i ispijati onu rakiju, to ne bismo sutra trebali rano polaziti. To sve sluti i na mahmurluk, pa kontam da je Odžake bolje sutra upoznavati. A za večeras, opredjeljujem se za Ježeprosinu. Pridružio mi se i Senad Hajdarević.

                                   ***
Ne pokajasmo se, svima se u povratku hvalismo kako upoznasmo, i predivno predvečerje provedosmo u društvu jedne zanosne udovice. Haman da smo poželjeli zadržati se ovdje makar nekoliko dana.
A Bjelimići, tako, u mojim doživljavanjima postajaše sve ljepši i ljepši.


Žilići, Ozimine (iza Visočica
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...