20 Jul 2017

52 Podne je dalje nego vrhovi

Zmaj prolijeće s mora na Dunavo
i pronese pod krilo đevojku.
Procviljela pod krilom đevojka:
„A oj zmaju, mladi vatrovane;

Spusti mene da vodice pijem,
sa izvora kojeg tebi drago;
Ja li s bunara bega akovskoga,
ja li vode s Lima studenoga,
ja li na Pešter, s čobanskih jezera!“
                           1/2. oktobar1994. 
Njoj govori zmaje ognjeviti:
„Prođ se bunara bega akovskoga,
beže mi te može ugrabiti;
Man se vode Lima studenoga,
može mi te mladu ponijeti;

Na Pešteri, s čobanskih jezera,
mogu mi te premamit čobani.
Mogu mene krila da ukradu!
Napićeš se vode na Dunavo!“




Ko je izviđao usta Đevigrada nije se bavio. I bio je u pravu, prošli smo mirno kao da četnika nigdje u blizini nema.
Kuda dalje idemo, ko nas vodi, malo je onih koji to sada znaju. Sigurno je da se to pitanje vuče kolonom, ali ja o svemu ćutim. Samo gledam da se sa Sedom redovno smjenjujem, sretan sam što nema opasnosti da izgubimo kolonu. Tu su i ovi iza, a i kratki predasi su redovni.
Jeste se sve uduljilo, ali to pridajem tome da Treskavica mora biti veća nego se na karti čini, kao i realnoj mogućnosti da nam je cilj ubaciti se duboko među četnike, još bolje - proći im iza leđa.
Od svega najbitnije da nema dužih predaha, zbog nekih novih mogućih opasnosti. U nas i našu kondiciju ja nikako ne sumnjam.

Jedino, što se zora poče javljati a mi nismo nigdje stigli. Tu gdje nas buđenje jutra dočeka, nikako nije mjesto s kojega bismo mogli krenuti u napad.
U kotlini smo, poviše nekakvog jezera. Krećemo naviše, uz neke strme stijene. Do čijih vidjivih vrhova teško da bismo i do podne mogli stići. A i to, samo ako najprije dobro odmorimo.
Drveća odavno nema, ali smo se dohvatili nekakvog poluniskog rastinja. Između se da probrati mjesto gdje se može opružiti. Još kad sunce malo izviri biće ugodno. Za par sati bit ćemo ponovo puni snage, spremni i za juriš naviše.
Nije mi puno toga jasno, je li uopšte moguće da se sve ovo ne vidi ni odakle, kao ni zašto se ovdje ulogorujemo. Osim ako nismo išli dokle smo imali snage.
Ne znam, možda naprijed traže da idemo dalje. Ili je i našoj Komandi dovoljno gledati daljinu vrhova pred nama da znaju kako ih se jedino možemo dohvatiti poslije dobrog odmora.
Postoji i najmanje vjerovatna mogućnost, stigli smo gdje treba...

                               ***
Bilo bi ugodno odmarati i prizivati lijepe predosjećaje, da stvarnost ne bi mnogo brža. Na par stotina metara od nas, odmah poiznad jezera zagrmješe puščani pucnji.
Prava borba. Akcija je krenula.
Mi kasnimo. To je očigledno. I razlog više da brinemo o tome ispod.
Da li smo mi napali četnike, ili smo uletjeli u zasjedu? Šta je god, krenulo je. I traje.
Gunđajući među sobom slijedimo jedni druge. Sigurni kako je kasno da sada bilo ko razmišlja o onome ispod. Ono što je, to nama donijelo je snāga kojih mišljasmo da nemamo.
Da je neko tražio da izdržimo do vrha siguran sam da ne bismo mogli. Ovako, podne je puno dalje nego vrhovi. Ako još okolnosti budu takve, možda ih se dočepamo ni ne odmarajući!
Pucnjava stade. Pola sata je bilo dovoljno, ko je god pobijedio. Kad se dočepamo vrha imat ćemo valjda informacije, do tada nam se ponašati kao da borbe još traju. I boriti se s onim s čime moramo.
Čudnom, Božjom snagom polahko svlađujemo tešku uzbrdicu. Stjenovitu, prirodnu, i tako tešku da niko ne određuje mjesta gdje ćemo praviti pauze. Pravi ih kako ko stigne, najčešće stojeći, uzimajući samo daha, a ponekad se mora malo i sjesti.
Sjedoh i pričam sa Sedom. Pominjemo nekadašnje Titove partizane, njihove bitke. Prošli smo i mi mnogo toga, Jahorinu i Trebević na minusima za ne povjerovati, gazili opasnu Bistricu i duboku Neretvu, sad se veremo uz stijenje koje mišljasmo da ima samo u filmovima. I to onim američkim, s Divljeg zapada.
Kraj nas prolazi Mesud Šadinlija, s kamerom. Logično da je nije donio da nas, kao neki dan, snima kako igramo lopte, kako se šalimo sa Alijom Šljivom, ni da samo bilježi pjesmu i bećarce naših boraca. Čini mi se kako je jedva čekao da rasvane, da je upali. I da je jedini koga je ona pucnjava radovala.
A ako se ne varam, ne vidim pušku da nosi. Zato je nogama laganiji od svakoga od nas.
Prolazeći kraj njega dok snima dno kolone, potom se sklanjajući dok grabi naviše snimajući ispred, vidjevši kako jednom skreće ustranu, birajući idealno mjesto za snimati skoro cijelu kolonu, pomislih da noćas nije ni išao s nama nego da nas je tu negdje čekao. S kamerom.
Gledajući ga tako neko vrijeme, popušta me početni, i meni nejasni bijes, a poče me uzimati onaj prijatni, ali i mogući osjećaj. Sve će ovo izaći na dobro.
Vođen njime, a praćen Sedom, pravim i ja mali iskorak ustranu. Da i sam spustim i dignem pogled, uzdahnem, budem ponosan na sebe. I drugih četiri stotine, par hiljada.
Ovo je historija, ovo nije film. Stvarnost se ne može filmom pokazati.
Gledam u Seda i šesetku, oni u mene, osjećamo Šidijevu kameru. Osjećamo historiju, predosjećamo pobjedu.
Snaga više nije problem. Ni doba dana, stijenje i kamenje. Ništa nas ne može zaustaviti.
Idemo dalje. Samo da iskoristim priliku i od Šidija saznam u kojoj smo sceni.
Nije mu bilo drago zastati, nisam prvi koji ga pitam. Ali je u par riječi rekao koliko je trebalo.
Čupovi, diverzanti Viteške su odradili svoje. Uhvatili su četnike na spavanju.
Mi kasnimo, tačnije pokušavamo što prije izaći na kotu na kojoj smo već trebali biti. I bili bi da nam vodič nije pobjegao. Ovako je odlučeno da pratimo Vitešku.


Veliko jezero, i Ljeljen
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...