20 Aug 2017

1 Niko ne može razmišljati tuđom glavom

Što no cvili u Mramorju gradu,
il je vila, ili ljuta guja?

Nit je vila, niti ljuta guja,
već je ono begova Emina.
                                    4. oktobar 1994.
Mladu su je Vlasi zarobili,
triput su je u crkvu vodili,
tri dukata na indžil turili;

Triput popa u ruku ljubila,
dok je Mina indžil naučila!




Gledam ovaj Đevigrad, smotrim ga i na karti. Nije isto. Po karti bi se reklo da je puno drugih, boljih prilaza, izlaza na Treskavicu, ovako bih se usudio reći da je ovo jedini.
Zubovi i Ilijaš su odmah tu, ukupno smo na samome početku Treskavice, ali ako mislimo dalje moramo odavde. Đevigrad nikako ne smijemo izgubiti.
Moramo se odmoriti, to je ono što je vojsci prioritet. Kompromisa nema, osim ako ovo višesatno izležavanje ovdje ne prihvatimo kao odmor.
Nisam bio siguran. Dok se sāmo ne kaza, sâmo se je čekao novi mrak pa da možemo bez rizika nazad na Gluhaču.

                               ***
Na malo ranije desilo se nešto što će unekoliko izmijeniti Zuhdijin izvještaj, kada ga bude slao.
Niz klanac, usjek, sišao je borac koji je svojom pojavom privlačio pažnju svakoga od nas. Već je bio i prošao pored moje grupice kada su ga prvi prepoznali, i glasom dozvali.
Halim Kovač. Vrela, izgrebana lica, pocijepane uniforme, bez puške, nijemo, postiđeno je ulazio među nas.
Već tako se je naslućivala druga polovina priče. Mada je mnogima kroz glavu prošlo da je još moguće da su se i on i Mustafa također razdvojili.
Sačekao sam da ostalima ispriča detalje, usput ću i ja saznati već glavno.
Potvrđuje da su sinovi razlog, da je to bila njihova ideja vodilja. Vjerovali su da će se znati i sami orijentisati.
A nisu išli za nama, nego s one strane ispod jezera. Znali su da samo trebaju prevaliti to brdo iznad.
Tu su uletjeli u zasjedu, tačnije četnici su ih dočekali. Zanimljivo im je da su ih zaustavili, pitali za lozinku. Znali su je, što mene malo čudi s obzirom da se ne sjećam kako sam ja bio kada nam je saopštavana. Znali su našu, koja se ovima nije svidjela. Tada su zapucali na njih, bez poziva da se predaju.
I to je trenutak kada je posljednji put vidio Mustafu Hodžića. Kada su se dogovorili o svome razdvajanju. Poslije je još, čini mu se, vidio kada je Mustafa pogođen.
On se uspio probiti. Ali je pod žestinom pucnjave mnogo, i svakako trčao, bacao se po, i iza kamenja, preko i kroz šiblje. Otuda i sve ogrebotine, i to što mu je prilikom jednog skoka puška ispala, otisnula se niz stijene. Uspio se probiti, najprije nazad do mjesta gdje smo danili, poslije najvjerovatnije istim putem kojim smo i mi.
Sad je s nama. On, Mustafa nije.
Ne znam, obično čovjek najprije pomisli da je sada njemu najteže. I da ga zbog toga ne treba odmah osuđivati. A opet, čovjek voli da se poredi s drugima. Ja to činim još jednim prisjećanjem, Sniježnica i Sutjeska.
Situacija slična, pozicije nešto drukčije. Ja sam bio vezan s bratom, istina ranjenim, ali još prije smo mi dogovorili se da se nećemo razdvajati. Tada, ni odvajati od ostalih. Džemo, Zaim i ostali nisu u grupi imali bliske rodbine, izuzevši Atifa Biča koji se baš želio razdvojiti s bratom. Ipak su oni, njih desetak krenuli sami. Nisam ni tada osuđivao niti jednoga od njih, bez obzira na motive, neću ni sada ovu dvojicu.
Razmišljam kratko o Halimovoj priči. Ni ja, ni drugi nismo uvjereni da su i oni udarili na četnike, nego da su zapravo naletjeli na Vitezove, samo s druge strane. Lozinke, ko zna - poslije nekih ne davnih dešavanja ne bi čudilo da su bile različite. Ili, što Šefedin reče, lozinke su dnevne a oni su znali samo onu s početka putovanja...
Mustafu sam jedva poznavao. Zapravo sam najviše o njemu saznao danas. Kažu, možda je i zadnji od kojeg bi se očekivao ovakav postupak. Dok, od Halima ih to i ne čudi.
Po tome, svi su uvjereni kako je Halim taj koji je nastojao, i uspio nagovoriti Mustafu. A sudbina, eto ipak ima neka svoja mjerila.
Žao mi je Mustafe. Žao je svima, vidi se to po tišini kojom o svemu govorimo. I tačno je da niko ne može razmišljati tuđom glavom.
Još je među nama oih koji imaju sinove, braću, ali je posrijedi različito shvatanje sudbina. A u osnovi više nas je koji vjerujemo kako je bolje sudbinu, kada god se to može, dijeliti s drugima. Nego se sam igrati s njom.
Ali isto tako sudbinu prate okolnosti. Zar i ja nisam razmišljao, u trenutcima kada mi najteže bi, da se stuštim do jezera - pa šta god da sa svima bilo!?
Možda smo požurili s pokretom, možda smo trebali sačekati još pola sata, možda bi se u glavama ove dvojice misli drukčije posložile?
Krenuli bi mi pola sata kasnije, ili ne bismo ni zalutali, da je tako bilo suđeno...

Đevigrad
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...