28 Oct 2019

49 Nikad se lakše nije

Ah meraka u večeri rane,
sastala se družba akšamlija
u šljiviku pod beharli granom.
Rahatluku nigdje kraja nema
gdje Fazila mezetluke sprema.

Od ištaha i behar se kruni                                               
u čašice pune šljivovice.
Podvriskuju akšamlije rane:
„Dođ' Fazila, mladosti ti tvoje,
natoči nam biser-suze svoje!
Bez sevdaha nema živovanja,
bez Fazile nema milovanja!“




Sam ulazak u Tarčin je na svakome koraku pokazivao sigurne znakove da su Vitezovi slavili svih ovih dana, dobar broj nije ni dangubio obilazeći porodice. A prodavnice su bile gotovo puste. Opet se da čuti kako nešto od toga nije ni plaćeno, ali kako neko reče dok je para bilo sve se plaćalo.
Prvih par prodavnica su mi izmamljivale upitan osmijeh, tačnije smiješno pitanje je li ja samo zazirem ili je sve završilo slično. Odgovori su me tek čekali, a ona tužnija slutnja zaustavila ispred jednog omalenog, improvizovanog kioska. Trenutno i zatvorenog.

Gledao sam u nešto što bi donedavno bilo normalno, razumljivo a sada djeluje tako nestvarno. Nema tragova obijanja, ali ni robe unutra. Od svega što je taj drveni kiosk imao još je ostalo samo par gajbi banana.
Međutim, ubrzo doživljavam novu nevjericu. Već naredna prodavnica, također drvena, nastala u ratu, koja se nalazila na početku skretanja za Duranoviće, apsolutno je odudarala od onih prvih utisaka. Nisam mogao bržu misao imati nego da se ona iz nekog razloga prethodnih dana distancirala od nas, od događaja koje smo proizvodili.
Nisam dugo držao ni drugo, uvjerenje da mi se ovo priviđa. Iz nje izlazi živ, meni dobro poznat čovjek.
Samo sekund sam gledao u Hašima Hajdarevića. Zadržavam ga, da popijemo po pivo.
Nećkao se, a što ću razumjeti nakon što sam ga skoro ugurao unutra. Tri omalena, ali nikada tijesna stola bila su zauzeta. Za svakim, meni više nego poznata lica. Većinom moje bacačlije, a i ostatak je iz naše brigade.
-       Nek si ga vratio, ne znam samo gdje se i žurio – Ramiz Barlov kazuje gdje je Hašim sjedio ranije, odnosno gdje ćemo se sada nas obojica ugurati.

Hašim odmahuje rukama, gotovo i nevoljko sjeda, dok se ja idem ispozdravljati s ostalima. Pritom mi se preklapaju dva osjećaja, jedan je da mi je potpuno jasna Hašimova nevoljnost, drugi da će on samo ispoštovati mene, ne i ostati duže nego sam to želio.
Ni na treći osjećaj neću dugo čekati. Nakon što sam završio s pozdravljanjem, usputno okvirno i izbrojio nas, sukladno tome sam i otišao prodavačaci.
Kad je prodavačica donijela, od mene naručenu gajbu, slijedio je šaljivi, ne toliko neočekivani prijekor od strane Raleta:
-       Ma nisi trebo još ništa naručivati – glas je u Raleta grmio ozibljno, dok je njegov, kao i smijeh drugih pokazivao pravu prirodu situacije.

Moja gajba je stavljena uz još tri, plaćene ranije. Morao sam i ja pustiti zadovoljni smiješak, uz konstataciju kako jeste tačno da nas je nešto manje nego je piva u gajbi ali da je zgodnije gajbama naručivati.

                               ***
Ovo postaje jedan od onih dana koji iskaču iz konteksta ovog ludog, ratnog vremena. Nikad se lakše nije trošio teže zarađen novac, niti se veselije i vedrije bilo u gori vakat. Što se u potpunosti može jedino reći za našu grupu, koja se pomalo i popunjavala. Uz neki poseban, subjektivni osjećaj da mnogi koji nailaze razložno i svrate, a samo nama slični i pridruže nam se.
Osim ludih glava, neprimjerene bezbrižnosti, naša opuštenost je ipak imala i jedan zdrav temelj. Nagrada koju smo dobili u vidu naziva viteška, te značajnog iznosa novca, imala je i jedan vanredni dodatak. Naređeno je da ovaj put na Treskavicu ne idemo kamionima, već imamo helikopter na raspolaganju!
U brigadi nas je toliko da će helikopter morati napraviti desetak letova. Rale Šukalo od početka ima plan, mi ćemo s posljednjim. Smijemo se, odobravamo.
Od trenutka kada sam saznao da ćemo ići helikopterom neka dječja radost se uvukla u mene, iako je četvrta godina rata ima još stvari koje ću raditi prvi put. Nekad mi se o tome nije htjelo razmišljati, nas obične borce helikopter vozi samo ranjene, ili mrtve.
Dok nije zovnuta jedanaesta gajba intenzivnije sam se stiskao tim dječačkim pitanjem - kako je voziti se helikopterom. Mada se i dalje, povremeno i isključivo u sebi, raspitujem o tom osjećaju. Svjestan kako će to pitanje lapiti svakim novim gutljajem piva.
Provjeravam džepove, vadim pare za još jednu gajbu. Nakon poduže vremena, neko ponovo upozori da sam požurio, ima jedna cijela. To je naljutilo Raleta, on zove i narednu. Objašnjava kako ima i nas, kako je u međuvremenu stiglo i nešto pješadinaca, koji su donijeli priču da je Pazarić još jučer razdužen sa svim pićem unutar svojih prodavnica. Shvatam da ova i nije bila usputna, stradavale su one bliže kasarni, selima, mjestima gdje nas najviše ima. Ali eto, došla i ona na red.
Ja nisam tako razmišljao, izgleda da Rale jeste, njega je postalo strah da ne nestane piva prije nego bude vakat za posljednji let helikoptera. Još neki su slično razmišljali, slažu se gajbe pored nas.

                                ***
Atmosferu koja uveliko zanemaruje činjenicu da ubrzo trebamo zamijeniti prodavnicu za rovove na trenutak narušava nailazak namrštenog našeg načelnika. Nemrštenost je ono što nije mogao skriti, ma koliko se prethodno spremao da to izvede.
Pogledom je prelazio preko nas, stalno nazor izbacujući neiskreni osmijeh. Usput se ispitao sa svima nama, ljudski skrenuo pažnju da ne pretjerujemo, kako nam je pametnije da idemo helikopterom nego pješke, otkrivši nam kako već postoji problem jer je prethodna helikopterska tura jedva iskupljena, kada je vozač najavio da narednu neće čekati, bez obzira što je naše prebacivanje podrazumijevano dok se dovoljno vidi.
Dok mi kroz glavu vijuga ta mogućnost da će vozač prestati da vozi, da ću propustiti priliku da doživim i taj osjećaj, Mido me poziva. Dok mu prilazim govori i prvo pitanje, a koje se odnosi na to da li smo svi stigli, odnosno da li ćemo stići.
-       Svi su tu, jedino je mali Pezo kritičan. Trebao je doći sa Zeničanima ali je očigledno okasnio. Neko mi reče da se nedavno vidio s njim, da nije bilo riječi da neće doći. Ja vjerujem da hoće, ali eto - kritičan je - ponovo polupijanim glasom sam objašnjavao stanje u četi.
-       Dobro, ako ti vjeruješ neću ni ja da sumnjam. Ima u pješadiji nekih izostanaka, ja hoću pred Majora da stanem svijetla obraza. Kada je Major raspoređivo pare mnogi su se bunili koliko je nama dao. Zato i želim da ga mi nikako ne razočaramo! – ovo Mido reče strogim i zvučnim glasom, pa potom mi došapnu – a još vjerujem da si ti ovdje najpametniji, polahko ih počni vrbovati da završavate lagano, ja odoh s Dervom iskupiti nekako još jednu turu, a sa sljedećom idemo mi.
-       Ne brinite – odgovorih mu iskreno, kao da me je kupio time što je istakao takvo povjerenje u mene.

Dok sam ponovo sjedao na svoje mjesto još sam bio pri nakani da to povjerenje ne izdam. Ako mognem neizdati sebe.
Jedna gajba ispražnjena i sklonjena, druga puna odmah dodata. Počinjem priču koju mi je Mido naložio, predlažem da ta bude i posljednja koju smo naručili.
Govorim kako nam je bilo lijepo, kako smo bili u svemu korektni, za razliku od pješadije sve što smo i pojeli i popili, i platili smo. Ističem da ne bi bilo dobro da „zaseremo“ na kraju.
Ova moja polutransformacija nije naišla na odobravanja svih. Prvi ponovo reaguje Rale, izgovara nešto što pametan, odnosno trijezan niti bi rekao, niti podržao. Izjavljuje da će rađe pješke ići kada ga ćeif prođe, nego što će tek tako ćeif pokvariti. Ne slažemo se s njim, ali sve manje smo sposobni pravilno razmišljati.

                                   ***
Dok jedni druge nagovaramo da ustajemo i krenemo, a niko od nas to ne čini, pored prodavnice je naišao Sead Pezo. Iako se on htio samo pozdraviti ja ne izdržah a da mu ne priđem i ne zagrlim ga. Zagrljaj pripitog čovjeka podrazumijeva i poljubac. Bratski.
Pri tome sam mu pomenuo dio razgovora s Midom koji se odnosio na njegovo raspitivanje da li ćemo svi na vrijeme doći, i kada sam mu odgovorio da smo tu svi, te da je samo on kritičan. Dodao sam sada da mogu bezbrižno nastaviti sjediti i piti, pozivajući i Seda da nam se pridruži. Sedo je to odbio kazavši da žuri na helikopter koji uskoro polijeće.
Ne zaustavljam ga ali se ja vraćam društvu. Potom se skupa s njima vraćam potpuno prodavnici i pivima, pjesmom naravno.

                                   ***
Pjesmu prekidamo kod nove posjete. Ovaj su put došli bezbjednjak Dervo i moralista Tato. Koncetrisano izbistrenim očima vidim razliku njihovog ponašanja u odnosu na ono koje je prikrivao Mido. Njima je najvažnije bilo da smo veseli, da nema naznaka bilo kakvih svađa između nas, niti s bilo kim drugim ko je još u prodavnici ili u nju uvraća.
Tato se pokazuje pravim moralistom, ponaša se kao da mu je drago što je dio vojske ovako veseo.
Dervo se ne pokazuje pravim bezbjednjakom, ne naređuje nam, ne remeti nam veselje, ali nas upozorava kako će biti sigurno još samo jedan let. Odnosno najviše dva, i to samo ukoliko pri povratku vozač nađe dovoljno onih koji čekaju. Ako ne bude dovoljno tada, i ti će, skupa s onima koji ne budu došli sami da se snalaze za izlazak gore.
Podsjetio je i da brigada nema ni kapi goriva, tako da zaboravimo nade da će nam se naći kamion za prijevoz.
-       Danas nas ne dirajte – kao da je iz mene progovorio Rale – sutra ćemo pješke!


                                            Tarčin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...