20 Jun 2021

47 Naša čudnost

 

Jutros rano prođoh

kraj Morića hana.

Sretoh lijepu Đulu

pokraj bezistana.

Ašik, ašik, jedno na drugo,

gledasmo se zadugo.

 

Hem je sokak tijesan,

hem ja momak bijesan.

Ja joj bogme rekoh

i dva i tri puta:

Ašik, jesam, na tebe,

iskaću te dušo za sebe.

                            28. oktobar 1995.

Nasmija se Đula                                                            

i na njoj đerdani.

Stadoše preda mnom

igrati dućani.

Aman, aman, jarabi,

ja kad je se dograbim!

 

Pomrsih joj kose,

potrgah đerdane.

A ona se više

ne nasmija na me.

Samo reče: Arsuze,

svu me vatra obuze.

Samo reče: Hrsuze,

svu me vatra obuze!

 

 

 

 

Odavno nisam bio u prilici popričati s velikim prijateljem Muratom Fulurijom. A koristili smo svaku priliku. Koliko nam je vrijeme dopuštalo. Sada ga baš i nismo previše imali. Pa ipak, moradoše biti bar dva momenta koja ću pamtiti.

Neko je zaturio temu u vezi četničkih i naših patriotskih pjesama. Još smo jednom potvrdili da su njihove nekako grlatije, borbenije. Povezali smo to s njihovom hirovitošću, iskazanim divljaštvom nad nejači, uzimajući iste razloge da su naše patriotske pjesme nježnije, merhametlije.


Neki smo smatrali da su i naše trebale malo više živosti, ne divljine ali drskosti koja bi i četnike nervirala. Opet, neko se sjeti da kaže kako nama za to ni ne trebaju patriotske pjesme, jer mi imamo naš „tekbir“. Ispričao sam priču koju sam čuo u Sarajevu, bi onih koji potvrdiše da su čuli isto, kako je prvi tekbir upotrijebio Srbin, Rade Zoranović, borac Prve slavne. Nevjerovatna koincidencija...

Naravno, pominjanje tekbira dovede nas do jedne od rijetkih naših, življih patriotskih pjesama. Riječ je o pjesmi Benjamina i Safeta Isovića „Šehidski rastanak“. Složio sam se, ali i dodao da ta pjesma više jeze stvara kod nas nego kod četnika. Zapravo, priznao sam kako mi je i suza krenula kada sam tu pjesmu prvi put čuo.

Prebirali smo još po nekima, uglavnom govoreći „ova je meni najbolja“. Pomenuli smo Rizine „Idu borci, Olovski junaci“ te „Ja sin sam tvoj“, Hankinu „Izdajice, gdje ste sada“ s napomenom da to još oštrije zvuči iz razloga što je žena pjeva.

Ja sam dodao i još jednu čudnost kakvi smo to mi Bošnjaci pomenuvši pjesmu Hendinu koju sam volio, koja mi je bila jako draga, nije borbena kao četničke ali ima tu veliku umjetničku vrijednost svevremene pjesme, samo jasnije doživljene u ovome ratnom, u stihovima „...spasao si glavu, ostao sam živ“. Govorio sam o pjesmi „Sarajevska raja“ koja sem svoje velike umjetničke vrijednosti potvrđuje i tu našu čudnost. Henda je najprije snimio tu, meni dragu verziju „Sarajevska raja, daleko ste bili, kad je teško Sarajevo ostavili“. Međutim, kada se Henda pridružio onima koje je pjesmom prozivao, snimio je i drugu verziju „Sarajevska raja, zajedno smo bili, kad je teško Sarajevo odbranili“.

Pomenute su i neke pjesme Nazifa Gljive, pa Zije Valentina, sjetio se neko i naše verzije „Čavoglavaca“. Ipak, priču o našim ratnim pjesmama zaključio je upravo Murat.

-       E, a znate li koja je meni najdraža patriostka pjesma? – govorio je to tonom koji je nagovještavao da će nas odgovorom iznenaditi – ama, brate, ona Sajina „...ja kad je se dograbim!“

 

Nakon što smo se nasmijali svi, Murat i ja se odvojismo. Nastavili smo malo priču o sponi muzike i rata.

Pohvalno smo progovorili o Ljubici Berak, njenom iskrenom pjevanju „Baščaršijo, moja ranjena“, istakli smo i Tifu i Milića Vukašinovića, njihovu odanost Sarajevu, pomenuli i to koliko je nama značilo kada su nam došli pjevati i zabaviti nas Omer Pobrić, Zehra i Beba, te Ismet Horo. Još jednom se nasmijali Omerovim rječima kojima je „tjerao“ Bebu da požuri, da ne bira blato, napominjući kuda sve borci gaze.

Nasmijali smo se i tome da je ponajjači aplauz otišao Ismetu Horu kada je prihvatio na bini pokučenu flašu konjaka...

-       Najviše je mene, ipak, iznenadio Perica Simonović – u trenutku reče Murat Fulurija.

-       Zašto on? – pitah, davši do znanja da ne znam priču o njemu.

-       Džaba svi ovi pjevači što pjevaju. Ali, Perica je nosio pušku.

-       U početku rata?

-       Ma, i nedavno. Dok smo bili na Gluhači. Ja ga nisam ni poznavao, čuo sam za njega, da je Šumadinac i to, ali stvarno nisam znao kako izgleda. Čičkava, kofrdžava kosa, meni se učinio naš Švajcarac. Pljunuti on. Perica se razbolio valjda, nije ranjen, ali su ga nosili helikopteru. Ja kontao Švajcarac ranjen. Zato sam i potrčao tamo. Priđem, vidim nije on. Čujem, govore – Perica. Ne mogu da vjerujem, maskirna uniforma, puška preko leđa, borac kao i svaki drugi.

-       Znao sam da je ostao u Sarajevu. Nisam znao da je i izlazio van Sarajeva. Ne bih ni slutio da je Treskavica i njega vidjela.

-       Eto, vidio je on nju. I ona njega. A vjeruj, često sam ja o tome razmišljao. Razumijem ja i da nije svako za puške, ali nekako mi se previše ljudi izvlačilo. Sportisti, pjevači, mislim na mlađe, šta su oni bolji od nas ostalih. Sve je to trebalo na linije.

-       Neki su i bili. Kad bih boravio u Sarajevu pričali su o nekima...

-       Koje su na silu dogonili – Murat se osmijehnu, i namignu.

-       Pa bilo je i toga, pričalo se i o tome. A sigurno se ne bi ni pominjali pojedinci, koji su uzeli puške, da je to bilo baš masovno. S te strane si u pravu.

-       Ja sam ti uvijek u svemu u pravu – Murata osmijeh nikada ne napušta – baš kao i za ovu najbolju patriotsku pjesmu.

-       Nego se sad ja presabiram – iako je tema neozbiljna ja sam težio biti ozbiljan – čini mi se da je pominjan onaj Sule iz Nadrealista, Ćere iz Orkestra... ma mora biti da su mi i Pericu pominjali... Ali, ček, on je oženjen muslimankom? To ga je valjda opredijelilo!

-       Mnogi su oženjeni muslimankama, i sami su muslimani, ali ih se s puškom nije moglo vjenčati! To ti je do čovjeka. Kad znamo koliko ih je zbrisalo, mogao je vala i on. Zato sam i rekao da me je on iznenadio!

-       Što kažeš, prelomilo u čovjeku. I od mene mu svaka čast!

-       Kako je ono Njegoš rekao „Ne pada snijeg da pomori svijet, nego da svaka zvijer pokaže trag!“

-       Ili Andrić!? „Ne bude rat da ljudi ginu, već da svak pokaže kakav je!“




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...