20 Jan 2017

29 Bistar ili mutan, Vrbas teče nizvodno

Okreni se niz đul-bašču,
na vrelo kad pođeš.
Okreni se, nasmij mi se,
medna usta, crne oči, Zumro moja.
                                      29/30. avgust 1993.
Okreni se, pogledaj me,
ne ljuti se na me.
Okreni se, pogledaj me,
medna usta, crne oči, Zumro moja.

A sa vrela kad se vratiš,
ja ću te čekati.
Kraj đuguma, da ti ljubim
medna usta, crne oči, Zumro moja.




Mislim da sam ja bio uspio zaspati. Dok me nije trglo naglo otvaranje vrata spavaone.
Upalilo se svjetlo.
Pri svjetlu nije bilo teško prepoznati lice Admira Pača Čopa. A izraz njegovog lica je u potpunosti odražavao razloge njegovog naglog ulaska.
-          Je li ko vidio Mida Muslića!? – što će riječima samo potvrditi.

Od nas koji smo stigli malo utrnuti u san, koje nije probudilo otvaranje vrata, ovakvo Čopovo pitanje jeste. A oni što su bili budni, već su mogli razabirati da će biti uzaludno čekati da neko da potvrdan odgovor.
-          Nema Mida – Čop je još jednom ponovio, te ostavljajući otvorena vrata produžio do druge spavaone.

Za to sam vrijeme ja potpuno budan. Stižem sjećanjem prošetati cijelim putem od Ibragine kolibe do škole i Ćuzine priče.
Uporedo se prepliću one druge, ranije slike. Ne znam kako, ali na njima je sad mjesta i za Mida.
Nisu ratne, njega se prisjećam iz srednjoškoloskih dana, iz vremena dok se zabavljao s mojom velikom jaranicom.
Ipak, nazor se ubacuju i one od prije dva dana, kada je prosto natjerao Ćuzu da ga ubaci kao zamjenu na spisak, a Ahma privolio da mu posudi jaknu.
Postajem svjestan otkud dolaze ove slike. Ali ću ubrzo postati svjestan još nečega.
Ubacuje se još jedna slika. Od pred samu akciju. Slika kada Ćuza govori, pojašnjava kako je planiran broj, s grupama koje čine po trojica.
Ta slika mi neće dati zaspati. Sve do pred samu zoru. Ne bih ni tada, da Sajo Čorbo, s drugog kreveta do moga, ne osjeti kako on nije jedini koji ne spava.
-          Je li to ni ti ne možeš zaspati!? – u njegovom je pitanju i najveći dio odgovora.
-          Kako bih mogo?! – odgovaram, s osjećajem da su nam razmišljanja ista.
-          E moj stari... – on to potvrđuje – nego, imam ja nekih tabletica za spavanje, nisam ih još ni ja probo...
-          Daj, iako ne vjerujem da će nam pomoći.

Nisam vjerovao, ali sam se brzo uvjerio. A potragu za tužnim odgovorom ostavio sam za ujutro. Da je Sajo htio, ili znao, odmah bi mi i reko.

                                ***
Svanulo je davno, težina noći još traje. Glava je teška, manje zbog tableta.
Ne mogu maći dalje od pukih pitanja. Naša se grupa znala, nije me uopšte zanimalo kako će se praviti ostale, one gore. A i nije sve išlo kako je zamišljeno, sigurno da je bilo miješanja, prebacivanja. S tim da je sve to trajalo samo do povlačenja, a onda...
Shvatljivo je zašto se Ahmu nije žurilo da dobije jaknu nazad, zašto mu to nije ni padalo na um. To je ono što dakako može sačekati.
Ali, nije se moglo, smjelo desiti da se odozgo tek tako krene. U svakoj su grupi trojica, svaki je bio dužan da brine, razmišlja o onoj drugoj dvojici.
Ne znam kako bi se moglo desiti da smo se u Voljevac vratili ja i Glibo bez Ahma, ili njih dvojica bez mene. Pogotovo se nije smjelo desiti da se Midov nestanak primijeti tek oko ponoći!
Nije smjelo ali se, ipak, dogodilo.
Hoće li to neko htjeti priznati? Dvojica bi trebala...
To otvara ono drugo, bolnije pitanje. Zašto su toliko dugo ćutali!? Nije moglo biti slučajno, nešto tu mora biti. Nešto što opominje, nešto što će ovu dvojicu još više da boli.
Nekoliko je mogućnosti. Neka i nije zalutao njihov metak, morali su i ustaški vidjeti. Možda je bio samo ranjen, možda ga se moglo izvući...
Odgovor znaju dvojica koja su s njim išla. Koji bi se i do svoje smrti trebali pitati da li je Mido znao s kim u akciju ide!
Međutim, mogućnosti ima još. Možda i ta dvojica nisu krivi...
Tinja tiha nada da je Mido još živ, da je zalutao, da će svakog časa pojaviti se.
Uzdišem, podsjeti me ovo na Vranovinu. Nadali smo tada i Adminu. Krivi su bili, trebali su znati, znali su oni koji s njim bijahoše. Ja, prvi među njima.
Mi smo se tada prebrojali, vraćali... i nadali se. Dok ga nismo našli, mrtvog.
Uzdišući, s pitanjima bez odgovora, tjeram se prošetati pored Vrbasa. Čini mi se mutnijim nego jučer.
Bistar ili mutan, teče, i uvijek će teći isto. Kao i sve druge rijeke, nizvodno.

mostić na Vrbasu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...