22 Jun 2017

25 Jedini

Protužila Pembe Ajša:
„Dertlija sam nego paša.
    Jes, tako mi zdravlja moga,
    ne imala nikog svoga.

Kako neću dertli biti,
kad me ljuta tuga mori.
    Jes, tako mi zdravlja moga,
    ne imala nikog svoga.
                                             28. maj 1994.
Što ja hoću, ne daju mi,
a što neću, nameću mi.
    Jes, tako mi zdravlja moga,
    ne imala nikog svoga.

I živjeću, i umrijeću,
nametnika ljubit neću.
    Jes, tako mi zdravlja moga,
    ne imala nikog svoga!“



Dva dana smo svi tu. Izgledamo vrlo istrajno, niko ne izlazi iz kasarne, čak ni oni kojima su porodice blizu. Jedino tako možemo potvrditi ispravnost našega postupka.
Trudili smo se da se preko naše Komande stalno informišemo o tome dokle je stigla istraga. Do nekih zvaničnih informacija nismo stizali, ali kasarnom se poče uobličavati moguća verzija događaja.
Po njoj je Komanda u Sarajevu čista. Odmah po izlasku na Bjelašnicu, zauzimanju Jabuke, sve informacije su slate i prema Goraždu. Upravo zbog operacija dotura kapisli.

Tamo su veću važnost pridavali tajnosti, nego samoj činjenici da je za nju neophodno znati i tačan raspored i naših i neprijateljskih jedinica. Ono što je na radiju javljano nikada nije ni bivalo toliko precizno.
Pitanje koje se samo postavlja je koliko je nužno bilo da se isto krije i od tih pedesetak ljudi. Pogotovo, i na sami dan polaska.
Objašnjenje je razumljivo, nikako i opravdano. Sve zbog maksimalne tajnovitosti Komanda u Goraždu je riješila tu informaciju saopštiti vezom, šifrovano naravno. Pri tome su odlučili ugatati vrijeme.
Znali su raniji tempo kretanja, kuda se grupa isključivo noću kreće, gdje dani, gdje noćiva. Po toj računici onu noć nikako nisu trebali biti gdje jesu, odnosno nije trebalo biti kasno da im se javi ujutro.
S jednim nisu računali. S maglom. Koja je pokrila prvi dio koji se isključivo noću prelazi.
Grupa je razmišljala o svome zadatku, i odlučila iskoristiti tu maglu, zaradili tako pola dana, a i dalje su ubrzali kretanje. Ne znam, ne bi me čudilo ako bi u onoj kružnoj priči njima predbacivano što su išli brže nego obično. Maglu, naravno, ne mogu okriviti.
To je objašnjenje, ne i opravdanje. Pet je ljudi poginulo, splet nekih drugih, sretnijih okolnosti učinio je da taj broj nije puno veći. Ali i da nije niko poginuo, da je samo jedan ranjen, odgovornost je odgovornost, posebno s tom činjenicom da je moglo još tragičnije završiti.

                               ***
Objašnjenje nije dovoljno da opravda, ali jeste da nekoga slomi, ubijedi. A to se desilo s našom Komandom.
Uz iznošenje ovakve, moguće i zvanične verzije kompletnog događaja, uslijedila su nagovaranja da i vojska popusti. Nešto blaži pristup od onog koji je prije dva dana Ajnadžić pokazivao, ali se priča opet vrtila oko toga da je rat, uz to neko nesigurno najavljivanje da smo zapravo postigli što smo htjeli, da je krivac, iako ne jednim imenom, ipak nađen.
Tu su i negiranja razmišljanja onih koji su tvrdili kako se krivica na Goražde predbacuje samo iz razloga što otud nisu u prilici da se brane, odnosno da prije konačnog zaključka bi svakako trebalo čuti i tu drugu stranu. To je zapravo bila sumnja većine da je krivica u Sarajevu, koje je bilo dužno nama javiti za Pedine koliko i ti otud njima za nas.
Vjerovatno i jeste tako, ali je naša odlučnost pokolebana. Komanda je popustila, vojska je lakši dio.
S jednim izuzetkom! Dok broj nas koji slijegaše ramenima stalno se uvećava, jedan se izdvaja u suprotnom, odnosno prvotnom razmišljanju. Čak se spontano poče stvarati jasna slika da će ostati usamljen. Razgovor se pretvori u raspravu između njega i nas svih ostalih.
S naše strane stizaše razni komentari. Poznajem odlično Salema Čorba, možda i više od drugih poštujem gubitke koje je njegova porodica istrpjela, nemam neko objašnjenje za njegovo prethodno ponašanje. Sprva sam čak sumnjao, poslije sam priču čuo od onih za koje znam da nemaju običaj, čak ni ne umiju da lažu.
To nisam razumio, nije mi ličilo na Salema, i ne opravdavam. Iz Voljevca je ta Šeksova grupa, najavom ukidanja Šestoga Korpusa došla na Bradinu, gdje je Zaim Bešović postavljen za komandanta Nastavnog centra. Sami su prošli neke kurseve, Salem komandira voda. Poslije je došlo do takvog ratnog rasporeda kojim se on, prije ostalih vratio u naš bataljon.
I logično, dodijeljen mu je vod. Što nije logično jeste njegovo ponašanje suprotno našim, ratničkim navikama. Sudjelovao je u onom drugom pohodu na Bjelašnicu, u povratku je svoj vod držao vojničkije, insistirajući na kretanju u pravilnoj koloni, komandujući svako zaustavljanje, pokret, opominjući one koji se ponašaše sukladno ranijim navikama. Sve je to stvorilo odbojnost, blago suprotstavljanje.
I to su argumenti onima koji njega sada napadaju. Zaboravljaju da je i tada, a i sada insistirao na istome, odgovornosti. Možda je u svojoj malo pretjerivao, ali kod traženja odgovornosti drugih ovo je minimum.
Sve što čuh o toj njegovoj odgovornosti i nije mi ličilo na njega, ali vjerujem. I priznajem, drago mi je što nisam bio tada, a i što nisam u njegovom vodu.
U svakom slučaju, ne opravdavam takvo ponašanje. Ali ovo danas - da!
I ne mogu a ne prisjetiti se slične situacije, našeg povratka iz Visokog. Uzroci su bili dijelom drukčiji, motivi sasvim isti. Uz zov naših rodnih krajeva, poginulih nam članova porodica, saboraca, suprotstavljeni su nam nelogični zahtjevi. Onda nije bilo logike da se put otvara nekoliko dana nakon primirja, sada nas se tjera da zaboravimo nešto što nije za zaborav.
U odnosu na tada, još nešto nije isto. U Visokom sam bio uz Salema, jednako i lud i tvrdoglav. Riječima se i jesam i nisam slagao, ali ga nisam pustio samog.
Drugi mu nisu vjerovali, sumnjaju i sada. Ne poznaju ga dovoljno. Ako je onda ostao uporan, zašto ne bi kada je apsolutno u pravu.
On je isti, ja sam drukčiji. Malo me muči što već predugo odmaram, nepoštenim mi se čini da opet drugi idu, a da ja...
Ne baš mnogo glasno, ipak sam Salema podržavao, govorio kako je u pravu, da bismo i mi trebali ostati dosljedni...
Govorio, ne i uradio. Iako je ličilo da će nas biti više, kada su kamioni stigli - Salem je bio jedini koji se nije popeo!


                              Bjelašnica, proljećem obasjana
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...