1 Sept 2024

VII - 9 / Bar smo toliko dužni

 Ja da mi je stati,pogledati,

je li Tuzla kolika je bila,

Džindić-mahala gdje je nekad bila,

je l' kafana kraj Hukića hana?

 

Je l' Mulija kike brenovala,

je li medne usne namazala,

je l' po licu bene pometala,

pa s ibrikom pokraj česme stala?

 

Nosi l' Mulija tri nova fistana?

Jedan b'jeli pa djevojke cv'jeli,

drugi plavi pa begove mami,

treći žuti pa hanume ljuti.



Više nam se nije ulazilo u rovove. Bilo je tu osjećaja da bi četnici mogli prestati, ali i inata.

Glibo produži u kuću. Ja zastah, pade mi na um Šemso Tucaković. I momci koji ga okružuju. Uvjerih se da će mi najviše odgovarati njihovo društvo, u satima ispred.

Zastao sam i pred njihovim vratima, na tren se kao uplaših da bi moja pojava mogla biti pogrešno shvaćena. Ipak, istog trena osjetih Senadov lik. Posmatrao me je, gonio da uđem. Grdio što se plašim samo nečije reakcije. Zna Senad da se želim još više približiti diverzantima, biti s njima ako uskoro krenu prema Zelengori. A on bi najsretniji bio ako bismo svi krenuli...


Ulazim u kuću, a kao da mi je Senad otvorio vrata.

Uđoh u kuću, a u njoj - sve Senadi. I svi oni gledaju u mene, kao da vide Senada!

Meni se ne raduju. Danas se niko, više, nema pravo radovati.

Sjedam nečujno, uklapajući se u tišinu. Poneki uzdah, popratim - uzdahom. Danas se priča uzdasima.

Tišinu nije prekinula ni škripa vrata. Ušli su Čolo i Redžo. I sjeli ćutke.

Tišinu je prekinuo pisak s centrale. Lojo Sulejman je bio dežurni vezista, a samo je pokretima ruku pokazao da je poziv za Šemsa. Koji je bio spreman, i koji sasvim tiho priđe i sjede za sto. Još tiše izvjesti Nikolu Bilića da je spreman.

Njega je možda začudilo što Šemso danas nije brzao, trokirao. Nas nije!

-          Slobodni dijelovi fočanske opštine i danas su bili pod konstantnim napadima četničke pješadije i artiljerije. Uprkos što je samo do slanja današnjeg izvještaja na naše položaje palo preko četrdeset haubičkih projektila, sve linije odbrane su stabilne a moral branitelja u stalnom porastu. Hrabri fočanski borci poručuju kako je samo pitanje dana kada će odlučno krenuti u konačni obračun sa srbo-četničkom armadom. Neće stati dok ne oslobode svaki pedalj svoje Foče. Za Radio Bosne i Hercegovine, sa slobodnih prostora opštine Foča, izvještava Šemso Tucaković!

 

I dok je i Nikola potvrđivao kako je ovaj Šemsov izvještaj prošao u prvom pokušaju, Dževad je već spremno stajao iza njegovih leđa.

-          E, vala, svaka ti čast. Jesi li ih to broj'o, majke ti!? – i u njegovim riječima se osjećao žal za Senadom.

-          Koga? Misliš, granate?

-          Ne, nego kruške. Fala bogu da mislim na granate. Čuj „palo preko četrdeset granata“!

-          Ja koliko je. Četrdeset i dvije-tri.

-          I baš nimalo nisi mog'o slagati!?

-          Jesam. Al' kakva je razlika i da sam rek'o pedeset, šezdeset...

-          To jeste isto, al' jesam li ti rek'o da svaku trebaš brojati bar deset. Kad padne pet, da javiš pedeset. Palo četrdeset, ti ima da javiš četiristo!

-          Ne razumiješ ti to. To bi četnicima samo diglo nos, pomislili bi da ih se plašimo.

-          Dobro, hajde to – Dževad ga još oštrije pogleda – nego, kad ćeš ono objaviti?

-          Koje?

-          Kako koje, jebem mu vraga!? Ono što ti neku noć govorih: da smo na ulazu u Kalinovik!

-          Ama, bježi. Rek'o sam ti da toliko ne mogu slagati.

-          Ne moreš. A, vidiš, to bi podiglo moral našim borcima. U drugim dijelovima Bosne, bezbeli. A što se laganja tiče, ne mislim ja da je tebi puno mahane. Svi vi novinari to dobro umijete.

-          Šta sam ja to toliko slag'o?

-          Kako, bolan, zar nije veća laž ovo što pričaš da se javljaš sa slobodne teritorije Foče. Koliko mi znamo, ovo pripada Kalinoviku. A i gdje je uopšte ta slobodna fočanska opština? Ako misliš na ovo malo Grepka, Kremenca i Kljuna, nabijem ti ja to, znaš!

-          Šta je tebi, budalo. Kao prvo, ja nisam mahnit da četnici znaju gdje sam. Drugo, kolika je tolika je, još je ima!

-          Hej – sad Dževad izvedri izraz lica – hajde da se kladimo da ću te ja, ipak, navratiti da javiš kako smo na ulazu u Kalinovik!

 

Šemso odmahnu rukom, a Dževad je znao da je prerano preciznije ga ubjeđivati. Odnosno, otkrivati razloge koji ga uopšte vode.

A i moje su želje išle tamo. Ka Trebovoj. Za što i ne bi bilo bolje podrške, od jedne ovakve laži.

Šemso još neće biti upoznat s tim, ali mu evo još jedne prilike da naslućuje. Šeks je baš „promijenio“ temu, ostajući u tjeskobi kojom su nam duše pritisnute. Počeo je otvoreno govoriti o tome koliko bi i ko, kao i kada, trebao ići Trebovoj.

Prethodno je pomenuo one zbog kojih to moramo uraditi. Dodajući Seju, Liki, Azemu, Crnom, Baliću... evo i Senada Krša.

Dah mi je zastao kada je, pominjući šesetke koje smo zakopali, možda i stodvadeske, pogledom direktno upirao u mene. Nije to rekao, pa sam i ja otćutao pristanak.

Znam, sigurno, da jedva čekam. I da će mi biti čast ako me odluče povesti sa sobom. Kao što je to svima nama obaveza. Puno je onih kojima smo bar toliko dužni, koji nas tamo čekaju.

Za sebe još nisam siguran, ali znam jednog koji će svakako ići!



Kalinovik


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...