9 Jun 2024

III - 49 / Prema promjenama u sebi

 

Mlado momče za Sjenicu pita:

„Je l' Sjenica gdje je nekad bila?

 

Je l' Sjenica gdje je nekad bila,

jesu l' stare kule pod ćenare?

 

Jesu l' stare kule pod ćenare,

je l' Mekića kafana kraj hana?

 

Je l' Mekića kafana kraj hana,

je l' još živa l'jepa Umihana?“

 

 

 

Rekao sam, i ako od nekoga budem pitan, neću se zamarati pojašnjavanjem u vezi odluke koju smo nas desetorica donijeli podno Dragomilića. Držao sam se da ne žalim zbog toga, već zbog nečeg drugog. Postupka ostalih.

Remzija nije mogao da ne priupita, ali on će me i shvatiti. Razumije da je i naša želja bila što prije biti ovdje, zna koliko sam želio vidjeti Mufa. Jednako razumije i moj odgovor na pitanje šta nas je odvelo Grepku, već sam više puta zahvaljivao Allahu da je Major među nama, od želje da vidim brata jedino je i moglo biti jače uzvratiti Majoru poštivanjem njegove naredbe. A smijehom je propratio moju konstataciju kako ni najmanje ne žalim za tih, na Grepku provednih, desetak dana. Slušajući tridesetak minuta moja kratka prepričavanja nekih od doživljaja tamo nije prekidao sa smiješkom. U kojem se dalo vidjeti i malo žala što nije bio s nama.


Nisam želio kvariti raspoloženje koje je krenulo iz Tođevačkog katuna, prenijelo se u Šaćirovu kolibu, čekalo s nama akšam kada će biti još vidljivije, te ne pokretah diskusiju o ispravnosti postupaka ispod Dragomilića, našeg i ostalih. Zadržao sam se na ponavljanju kako smo mi morali tako odlučiti, bolja opcija nam nije nuđena. Od sudbine nije bilo najpoštenije, ali se samo njena pika.

Brata sam sam bio poželio mnogo, teška srca ponovni susret pomjerio za nekoliko dana, opet voljom sudbine sretosmo se ipak nešto ranije nego što se nagovještavalo. A to je dakako najbitnije, da smo se sreli, i to oba živi.

Ne mogoh ne reći ostalima kako sam poželio i Trebovu, ali uz priznanje da šetnja cijelom njenom širinom može do sutra pričekati. Dušu mi je podnilo i ovo jutrošnje pješačenje do Tođevačkog katuna, a ispunilo to što se gore dešavalo. Trebaće mi više mira, opuštenosti da vidim je li mi se, i koliko promijenila.

Dok su Mufo i Alija odlučili ne mijenjati udobnost koju koliba daje, te opruženi odmarati, sa Šaćirom voditi opuštenu priču o tome šta, i kako noćas pripremamo sami sebi, mene obradova poziv Remzije da izađemo ispred. Uzeli smo i po jedan roman, čitat ćemo ali i razgovarati, ipak i o nekim događajima koji su jednog, odnosno drugog mimoišli.

Odabrao sam da mu prvo prepričam ono što je popratilo naša zaduženja ovih jakni, možda bi pokazao nešto zavisti ali mu to nije dozvoljavao završetak te priče. Umjesto zavisti, opet pokaziva samo žal što nije bio s nama. Kao i dio ponosa koji smo i mi osjetili.

Prije nego on meni kaže bilo šta interesantno o dešavanjima ovdje, iako sam naglasio da ću jedan dan odvojiti za šetnju cijelom Trebovom, prije udubljivanja u kaubojske dogodvštine u romanu kojeg uzeh čitati, odlučih istestirati svoja osjećanja prema Trebovoj. Dovoljno je bilo i ovo malo vremena sada, jedan širi, kružni pogled, pa da jednu promjenu primijetim, bolje rečeno postanem je dovoljno svjestan.

Kao da smo se počeli izjednačavati s okruženjem! To što me je prvi utisak prevario rezultat je toga što se okolina nije i neće mijenjati. Zato jesmo mi, odnosno naše viđenje svoga okruženja. Gledamo ga drukčije, i iz dana u dan zatupljujemo te naše poglede.

Ova promjena nije došla u vrijeme moga odsustva, već ranije, nije došla u cjelini, odjednom, već postupno. I bio je potreban protok vremena da novo stanje nadjača prethodno. To vrijeme sam ja izbivao, zato sad lakše i uviđam razliku. Shvatajući i još nešto, Grebak je u tom pogledu sličniji Trebovoj nego sam ja to tamo osjećao. Uzrok je što sam tamo zatekao ono što ovdje tek vidim.

Sve je počelo odlascima civila. Nevjerovatna čistoća se susreće s novim mjeračima vrijednosti i osjećajima za lijepo i uredno. Očito, nije nam trebalo puno vremena.

Krenuli smo obogaćivanjem naših rječnika. Suzdržavani zbog prisustva djece i velikog broja žena, slobodu izražavanja sad obilato koristimo, skoro da se u tome takmičimo, usput potvrđujemo kako nismo zaboravili ranije poznato bogatstvo ali i svojski zapinjemo oko smišljanja novih prostih izraza, šala i cijelih priča. Vjerujem kako bi onaj koji bi se odlučio bilježiti samo one riječi koje su se sada mogle čuti, a prethodno su izbjegavane, već imao solidnu brošuricu, a ako bi nastavio pratiti nôvine koje uvodimo, za nekoliko dana bi toga bilo za cijelu knjigu!

Samo u priči još ne štedimo vrijeme, kojeg još uvijek, ruku na srce, imamo sasvim dovoljno. Za sve drugo nam je, tobože, dragocjeno.

Zbog čega ujutro slagati ćebad, ako će ih uvečer trebati ponovo sterati? Još manje ima smisla zatvarati kapiju, o metenju avlija smo prestali i razmišljati. Odlagališta smjeća su postala daleka, a jednako može poslužiti vlastito dvorište. Skupiš dovoljno, iskopaš rupu i zagrneš...

O higijeni vodimo računa. Samo nam se čini kako su žene malo pretjerivale. Peremo i mi suđe, malo rjeđe i haljine, ruke redovno i obavezno, samo što uvijek štedimo vodu. Moramo, sad je mi donosimo.

A sve, da nam vremena ostane više za šalu, tračeve, ogovaranja, ali i za prizivanja nekih davnih i lijepih uspomena. Sporo primjećujemo kako nam pogled na Trebovu postaje blaži, a ona od tih blagih pogleda sve divljija. Samo je izjednačujemo prema promjenama u sebi...

 

  ***

Nešto od ovog sam već i sam osjećao, na nešto me i Remzija upućuje pričom. Uglavnom, tako je da se promijeniti ne može. Uklopiću se, druge mi nema. Ne mogu biti lud prije ostalih, niti divljati poslije njih.

Uklopio se i Major, da ne kažem kako je on ovo i dopustio. Šta je mogao, uskraćivati nam ovo malo viška vremena, a pred dane u kojima će nam ga nedostajati? Što je mogao učinio je, bazu svojih pratilaca stalno mijenja.

Samo je nekoliko puta u nepoznato odlazio sam, uglavnom to čini s desetak ljudi, uvijek i s nekim novim. Kako vremena imam, razmišljam i o tome. Obično nije tako, najčešće se vjeruje određenoj grupi ljudi, ali Major nije takav. Koliko može bori se protiv priča, koje niko pa ni on ne može sasvim ustaviti, kako je to privilegija odabranih.

Iako vjerujem onima koji tvrde da nije nagrada naći se u njegovoj pratnji, jer su to situacije u kojima moraš zaboraviti da i sam razmišljaš, svakako sam siguran da je to čast. Čast za koju nisam siguran da će mi biti ukazana, ali koju jednako želim...



Trebova u akšam


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...