20 Aug 2024

V - 1 / Pitam se, a znam odgovor

 

Hajrudine, mili sine,

ostarjelog babu brine

gdje provodiš, bolan, noći lude

i dolaziš kad pijetli zoru rude.

   Man' se takvog ašikluka,

to dobru ne sluti.

Stid me, sine, puca bruka,

majka ti se ljuti.

   Man' se, takvog ašikluka,

to dobru ne sluti.

Stid me, sine, puca bruka,                  11. septembar 1992.

svijet svašta muti.

 

Ne karaj me, babo, mlada,

da si na mom mjestu sada

pa da vidiš Ajšu, moje milo zlato,

što je meni od sevdaha moga dato.

   Kakav si ti ašik bio

za svog momkovanja,

ne bi kući dolazio

ni za mjesec dana.

 

/Safet Kafedžić/

 

 

 

Dok smo se probijali kroz šume i livade, čini mi se kako još ne bijahosmo svjesni kuda idemo. Zamršten je ostajao za nama, ali kao da nije. Još smo ga osjećali, nosili u sebi.

Hodamo tako, naprijed, a sve mi se čini kao da se šalimo sami sa sobom. Kao da samo želimo ovu prijatnu noć iskoristiti za šetnju, i da ćemo se, čim se umorimo, ponovo obreti u Zamrštenu.

A noć - stvorena za šetnju. Tiha mjesečina, lagani povjetarac, livade široke a šume komotne, mi opušteni i raspoloženi.


Divota. Mozak odmoriti. Jaše Krnjo ispred mene, gordo i nečujno. A sva moja briga - slijediti ga. Iza mene Crni, zatim Džemo, pa Zaim, Salko i Mufo. A onda - kolona. Jedan konjovodac, jedan konj...

Na konjima minobacač i mine. A mene to kao nije briga. Jedino mi važno ne zaostati za Krnjom.

I sve tako, dok bijaše šuma i livada. Dok ne izbismo na cestu. A ona se spušta naniže. Vodi nekud, daleko i od Zamrštena i od Trebove.

Sjetih se i minobacača i mina, znam i kuda smo pošli! Noć više nije tako prijatna. Vjetar ne piri, siječe! I obraze i kosti. I dušu!

Počinjem se znojiti. Ne od umora i vrućine, od puta. Puta koji vodi tamo kud smo pošli. Sljedeća će zora pomilovati nas daleko od Zamrštena. Negdje s druge strane Sutjeske. Tamo gdje nas čekaju.

Da je kako do te zore. I da nije ove ceste! Pitam se, da li smo mogli još livadama? Sve do mjesta gdje ćemo prijeći glavnu cestu. Pa onda preko Sutjeske, pa ponovo uz livade i šume.

Pitam se, a znam odgovor. Zato Krnjo ide naprijed. Moje je samo da ga slijedim. Kao što Crni slijedi mene...

Znojim se. Osjećam cestu, a zamišljam da je livada.

A onda, još se gore znojim. Prvo, malo skrenusmo. Kao da nam je mjesečina dodijala, pa hoćemo se sakriti od nje.

Dočeka nas svjetlost. Tupa, ali ipak sija.

Tu se zaustavljamo. Gledam u Krnja i čekam vidjeti hoće li sići s konja.

Skače!

-          Pola sata pauze. Prenesi – obraća mi se tiho.

 

Poruku prenosim, i žurim za njim. Kako me ne bi nekood ostalih upitao da ja objasnim.

Prilazimo. Već se nazire, jednom ovećem objektu. Ispred srećemo čovjeka koji nas nijemo posmatra. I on za ular drži konja.

Nismo na istom zadatku. Vidi se da je to i njemu jasno.

-          Kako ide, Hajdare? – čujem Krnja kako mu se obraća.

-          To si ti, Hajrudine – ovaj odgovara – Evo, radi se. Ja po vazdan ovako. Hoću reći, po svu noć.

-          Je li Admir tamo?

-          Jeste.

-          I, dokle su stigli?

-          Šta im ja znam. Nešto prave, po cijelu Božju noć. Ja ti tome nisam vješt. Moje je samo da im dogonim što mi kažu. Evo, za ovih nekoliko dana, ovo mi je, mislim, četrnaesti tovar željeza. Uvijek nešto proberu, nešto vare, probaju. A onda mi kažu, idi traži tak'a i tak'a željeza.

-          Pa, hoće li biti hajra?

-          Valjda hoće. Kažu da hoće!?

 

Uspijevam se rukovati s Hajdarom Kovačevićem. Viđao sam ga na Trebovoj, a koliko me sjećanje služi to je bilo u Majorovom društvu. Dovoljno da ne sumnjam ni riječ od onog što je rekao. Svejedno, ne shvatam puno toga. Nešto sam načuo, ali ne koliko bi i bilo dovoljno da odmah nađem vezu s ovim sad.

-          Momci, sjedite. Odmorite. Moramo pričekati da se malo bolje smrači – Krnjo se obrati ostalima, koji se upravo počeše okupljati oko nas usput pogledima tražeći gdje bi mogli i konje privezati, a zatim i meni direktno – Ti i ja idemo malo ući unutra, vidjeti kako napreduju.

 

Odjednom mi se duša ispuni. Nije to od ponosa što sam ja komandir ove grupe, već što ću svoju radoznalost zadovoljiti. I što mi se učini još važnije, ovih pola sata mi, toliko Krnjo reče da će proći do prolaska mjesečine, neće biti dosadno.

Ponos koji me je ispunio je zbog onih kod kojih ulazimo. To su diverzanti. Oni su već na svom zadatku. S Grepka dogonimo nešto hrane, dopremili smo i dva velika i nekoliko manjih minobacača, dva mala topića, priličan broj automatskih pušaka kako bi zamijenili barem one pravljene te slabije lovačko naoružanje, nešto pješadijskih mina, bombi, čekamo i više sredstava veze, no još je to skromno i nedovoljno. A transport nije jednostavan, dug i opasan put. Otud ideja s Vojnog vrha da se improvizuje, gdje god postoje uslovi. Dobavili smo tako i jedan prospekt za izradu nekih nepoznatih oruđa kraćeg dometa ali veće ubitačne moći. To je zadatak diverzanata, o kojem se na Trebovoj ne zna mnogo, oni koji nešto i šapuću uglavnom su sumnjičavi.

Ponosan sam što imam priliku lično vidjeti, ili barem nešto konkretnije čuti o tom neobičnom oruđu u koje su sumnja ali i polažu nade. Priliku koju kad već imam nikako ne bih propustio.

Malo mi bi ostalih žao. No, ne smjedoh Krnju ništa reći, ne znam o čemu se tačno radi. Možda je ovako jedino i ispravno.

 

 

                                                                   Titova vila, ostatci


 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...