5 Oct 2024

IX - 54 / Nestvarno djeluje

 

U đevojke, u moga jarana,
crne oči baš ka' u gavrana.
 
U nje crne, a u mene plave,
sve se čudim kako za me haje,
za me haje, za me dušu daje.
 
Kad je viđu, fata me groznica,
kad sam kraj nje, ruke ne spušćaje.                

 

 

 

Šemso nastavlja s pričom, sada hvali ljude u ovim krajevima. Za jedno sam ime, svakako već čuo.

Sjećam se, bio je dokumntarac o Lazi Drljači. Ipak, mnogih se detalja ne sjećah, pa s pažnjom slušah Šemsovu priču.

Najznačajnije za Lazu je da je to posljednji čovjek koji se izjašnjavao kao bogumil. Inače je rodom iz Krajine, dok je u Beču, valjda, završio školu za slikara. Biće da su mu u prošlom ratu pogorjele skoro sve slike, što ga je i odvelo iz rodne Krajine. Tražio je mjesto gdje će nastaviti život koji mu se sada činio dražim, prirodnijim. Život ondje, gdje je priroda najljepša.

Takvo je mjesto našao ovdje. Tu je imao gotovo sve što mu je bilo potrebno.


Za njegovu je osobenost čuo i Tito lično, te mu je omogućio ono što mu je jedino nedostajalo. Dozvoljeno mu je da u obližnjem „Šumarstvu“ radi po nekoliko sati heftično, kako bi mogao kupiti šećer, ulje, so i brašno. Radio je i zarađivao, samo koliko mu je bilo dovoljno za život kakav je živio.

Još je neka znamenita ličnost čula za Lazu, poslavši čovjeka s porukom da ga želi vidjeti, upoznati. Lazin odgovor je bio u duhu toga kakav je bio, da taj neko treba njemu, on bi mu išao na noge. Pošto je situacija bila obratna, ostaje mi žal što ne razumih Šemsa da li je taj neko prošetao ispuniti sebi želju.

Njegova kuća, odnosno baraka, bila je sva od drveta. Sa samo najnužijim stvarima. I, opet napravljenim s pomoću prirode.

Nije Lazo ni od prirode uzimao više nego mu je bilo potrebno. Priča se da je nekad pola dana znao loviti, uvijek u vodu vraćajući premale, ili prevelike ribe. Sve tako, dok ne ulovi ribu, taman po mjeri koliko je gladan.


                                      ***

Razvezao Šemso priču o Lazi, a prekida je kad dolazimo do još jednog zanimljivog mjesta. Čujem, neki govore da je i o tome bio dokumentarac, ali se ja ne sjećam.

Opet, dovoljno je i ovo što očima vidim. Doista se radi o samo jednom groblju, vrlo uredno i pristojno ograđenom. Vidi se, i dosta uredno održavanom. Uredno, kako bi se odmah vidjelo da su na jednom dijelu nišani, a na drugom pravoslavni krstovi. Na nekim se mjestima skoro dodiruju.

Nestvarno djeluje, pogotovo u ova vremena. Nestvarno djeluje, ali stvarno postoji, jedno groblje i za pravoslavne i za muslimane.

            Ne mogu a da se još jednom ne prisjetim svoga sela. I da se još jednom prisjetim kako sam ja porijeklom, i očevim i majčinim, ipak Hercegovac. U Hercegovini je ovo moguće.

Moji su se iz Lastve doselili u Trošanj, gdje je postalo nešto drugo moguće. Tu bijahoše tri groblja: pravoslavno, muslimansko, i - Ćerimagića. Nekoliko smo generacija tu izrodili, ali se uvijek zasebno kopasmo.

Pričam i Šemsu o tome, tek da još jednom podijelim uzdah zbog toga, ali mu ne pokušavam objasniti, jer ni sam ne znam, da li nama ovi ne dadoše u svoje groblje, ili mi ne htjedosmo...

 

                                                ***

Nije ni bitno, šteta je kvariti sve veću ljepotu koja se ukazuje. Uskoro ćemo u selo Odžaci, a što će biti da je nekakav centar Bjelimića.

Centar Bjelimića, mjesto gdje ćemo ponovo sređivati dosadašnje utiske. Počinjem odmah.

Sam polazak iz Kerleta Luku mi se nije nikako dopao, ne znam da je ijedna grupa igdje sumornije pošla. Sumnje ili slutnje nisu sasvim potisnute ni u Rajskom dolu, ni na Bjelašnici. U Ljutoj bih rekao da smo se oslobađali te sumornosti.

Danas viđeno, naše ponašanje u tome, zajedno sadrži toliko osjećaja da zaboravljamo i kako smo ispraćeni, a i kamo smo krenuli. Kažem to sebi, pa se i nasmiješim. Još ne znam ni šta noć pred nama nosi.

Šemso nas vodi ravno u školu. Gdje mi se učini kao da su nas i očekivali. Iako ne bi trebalo, valjda da ovo izvodimo u nekakvoj tajnosti.

Zapravo, brzo shvatam kako i jeste tako, nego su, za razliku od onih u Ljutoj, ovdje ljudi već naviknuti na grupe slične našima.

Smještajem smo zadovoljni. Ali, i toplinom dočeka. Nekako mi se činilo da nečim pokazivasmo nešto po čemu se razlikovasmo od tih drugih grupa. Možda to bijahoše naši pretrpani rančevi, možda Šemso, kojeg ovdje odlično poznavaše, a možda i janjad i bidoni.

Helem, raspituju se da li noćimo, ili odmah produžujemo. Čim Šemso otkri da ostajemo na konaku, počeše stizati pozivi od prijatnih domaćina.

Prisjetih se nedavnih vijesti o jednom borcu-heroju odavde, poželjeh ga upoznati. Pomalo se razočarah kad čuh da Ismet Paćariz nije tu, da je negdje na zadatku.

Ipak, a i bez obzira na osjetnu premorenost, željeh vrijeme do večere ne iskoristiti odmarajući se.

Ako ćemo večeras okretati onu janjad i ispijati onu rakiju, to ne bismo sutra trebali rano polaziti. To sve sluti i na mahmurluk, pa kontam da je Odžake bolje sutra upoznavati.

A za večeras, opredjeljujem se za Ježeprosinu. Ovaj put pridružio mi se jedino Senad Hajdarević Leha.

 

                                   ***

Ne pokajasmo se, svima se u povratku hvalismo kako upoznasmo, i predivno predvečerje provedosmo u društvu jedne zanosne udovice. Haman da smo poželjeli zadržati se ovdje makar nekoliko dana.

A Bjelimići, tako, u mojim doživljavanjima postajaše sve ljepši i ljepši.



pogled na Ježeprosinu (iz Luke) 



 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...